Koosje is ziek, maar wat heeft ze?

Gestart door Morgenstond, september 03, 2012, 15:53:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Morgenstond

Beste parkietenliefhebbers,

Dit is mijn eerste post op dit parkietenforum, nadat ik de afgelopen jaren heel vaak hier meegelezen heb. Ik ben Tim, 30 jaar oud en kom uit Den Haag. Mijn eerste post is helaas geen heel leuke, want mijn grasparkiet Koosje is ziek. Koosje is ruim acht jaar oud en kwakkelt met haar gezondheid. Ze is trouwens een vrouwtje, hoewel we in het begin dachten dat ze een mannetje was vanwege haar lichtblauwe neusdop. Vandaar ook de enigszins mannelijke naam  ;)

In juni had Koos kropontsteking. Dat was de tweede keer in ongeveer anderhalf jaar tijd. Na de antibioticakuur van 10 dagen ging het weer goed met haar, maar nu is het weer mis.

Haar klachten zijn de volgende:
- ze poept heel moeilijk en moet duidelijk moeite doen om zich te ontlasten
- haar poep ziet er niet normaal uit, het is vrijwel alleen de waterige substantie die eruit komt
- de poep die eruit komt is plakkerig en blijft aan haar stokken en veren plakken
- ze zit heel veel te slapen en zit veel bol, maar ze wast zich normaal, ze speelt, fluit en praat daarnaast ook een beetje
- ze lijkt minder te eten dan normaal
- ze zit regelmatig op de bodem om grit te eten
- ze probeerde gisteravond en vandaag om over te geven, maar dat lukte niet
- ze zit af en toe behoorlijk te trillen als ze zit te slapen

Nu ga ik altijd met haar naar de dierenarts als er iets mis is, dus zo ook nu. De dierenarts, van dierenkliniek Het Zicht in Den Haag, constateerde geen opgezette krop of darmen. Ze denkt dat Koos wormen heeft en heeft haar daarom ontwormd. Aangezien ik geen ontlasting mee kon nemen omdat ik die simpelweg niet had en ze ook onderweg in het reiskooitje niet gepoept had, heeft er helaas geen ontlastingonderzoek plaatsgevonden. Ze krijgt voor vijf dagen een druppel Metacam per dag en over twee weken nogmaals twee druppels wormenkuur.

Heeft iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn? Ik heb geen idee of ze pijn heeft, maar ik wil absoluut niet dat ze lijdt.

pixie

Wat vervelend, zeg.
Helaas kan ik je geen inhoudelijk antwoord geven.

Wat ik je wel wil vragen, is de dierenarts waar je heengaat een vogelarts?
Mijn ervaring is dat ik van de dierenarts bij mij in de buurt een paar keer geen goed of volledig advies heb gehad.

Mocht het niet zo zijn, zou ik alsnog een vogelarts raadplegen.

De twee waar ik ervaring mee heb en tevreden over ben zijn
Hedwig vd Horst, Reusel
dr. Van Doormalen, Amsterdam


Ik hoop dat het snel weer goed komt, veel sterkte

Morgenstond

#2
Dankjewel voor je reactie, pixie  :) Deze dierenartsenpraktijk, voorheen geleid door de heer Palgri, heeft voor zover ik weet geen vogelarts in dienst, maar ze behandelen er wel veel vogels. Koos is na eerdere bezoeken beter geworden. Ze doen er ook gewoon gramanalyses.

Ze zit nu lekker onder de warme lamp, maar het gaat niet lekker met haar. Ik blijf het strak in de gaten houden en zal morgen contact opnemen met een van deze artsen. De dierenarts opperde vandaag trouwens dat door de eerdere kropontsteking haar weerstand is aangetast, waardoor ze last heeft gekregen van de wormen. Ze heeft nooit eerder een ontwormingskuur gekregen, dus ze kunnen er ook al langer zijn.

En ter aanvulling, op Parkieteninformatie.nl staat Dierenkliniek Het Zicht genoemd als praktijk waar een vogelarts werkzaam is.

Berichtjes samengevoegd. Gr Wouter

jolandacarlo

Heel vervelend zeg .
Maar ik ga al een tijdje naar Hedwig en die kan ook een uitstrijkje maken van de cloaca als ze de parkiet vast pakt.
Dus dan heeft ze geen ontlasting nodig.
Maar die zit wel ver weg van je vandaan.
Mocht je toch wat ontlasting kunnen opvangen zou ik die opsturen naar haar en onderzoekt ze het.

Ze is verhuist en zit sinds 1 september 2012 in Riel.
Hedwig van der Horst
Dorpstraat 25
5133 AD Riel.

telefoon 06-54668826
e-mail vogelpraktijkdehorst@hotmail.com

Je kan haar altijd bellen voor advies.
Ze is nog wel bezig met de nieuwe praktijk, dus druk.

Veel succes.groetjes Jolanda

Morgenstond

Koosje is inmiddels aan de beterende hand. Ze is actiever, ze eet meer en haar ontlasting gaat de goede kant op. Ik juich nog niet te vroeg, maar ben wel wat minder bezorgd!  :D

pixie

Goed te horen dat het de goede kant op gaat :)

Morgenstond

Nou, de kogel is door de kerk. Koos heeft toch kropontsteking. Ze begon vandaag opeens over te geven, flinke slijmproppen met zaadjes erin. Gisteravond was ze weer helemaal opgeknapt, zo leek het, maar vandaag ging het weer mis. Onmiddellijk ermee naar de dierenarts. Uit onderzoek bleek dat het dus om kropontsteking gaat.  :(

Hoe ze eraan komt? Geen idee. Ik maak haar kooi goed schoon en ze heeft altijd vers water en eten.

jolandacarlo

Ik weet niet of je hel al doet ,maar het drinkwater aan zuren is heel goed.
Met biologische appel cider azijn, te koop bij ah.
En nu maar hopen dat het snel beter gaat met je parkiet.
Succes en groetjes Jolanda