mannetje>?

Gestart door elftennis, juli 31, 2012, 17:45:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

elftennis

beste lezers,

is dit een mannetje of een popje ik zelf denk dat het een mannetje is ..
alvast bedankt!


parkietengek12

Ik zeg duidelijk een man ;)

elftennis

dankjewel ! ik twijfelde heel erg want het lijkt er op dat er achter het blauwe wat aan de roze kan is daarom wist ik dat niet zeker maar goed .

En er is mij verteld in de dierenwinkel dat deze manneke (elf) nog heel jong is ongeveer 3-4 maanden oud en klopt dat waar aan kun je zien dat een parkiet ouder is dan 1jaar?

*wendy*

Een parkietje gaat met ongeveer 3 maanden in de jeugdrui. Voor deze rui hebben jonge parkietjes nog streepjes op de kop die (bijna) helemaal doorlopen tot aan de neusdop. Na de jeugdrui zijn deze streepjes op de kop verdwenen. Daaraan kan je dus zien of de jeugdrui al geweest is en dus je parkietje ouder is dan 3 maanden (maar specifieker dan dat lukt dus niet).

Daarnaast hebben jonge parkietjes nog hele zwarte oogjes. Als zij ouder worden (ergens tussen de jeugdrui en het eerste jaar), krijgen zij een grijze ring om hun ogen, de irisring (bij een heel enkele kleurslag ontbreekt deze ring, maar dat is heel zeldzaam). Als deze er nog niet is, is het dus ook nog een jonkie (jonger dan een jaar).

Zodra de streepjes weg zijn en de irisring aanwezig is, is het eigenlijk niet meer te zeggen hoe oud een parkietje is, tenzij deze geringd is met een ring waarop het geboortejaar staat (dan is bij de kweker vaak de hele geboortedatum wel bekend).

elftennis

en dus mijn parkeitje heeft dat al gehad? wat zie nergens van die steepjes?

*wendy*

Die streepjes zijn inderdaad al verdwenen... Dus de jeugdrui is al geweest. Betekent dat hij in ieder geval 4 maanden is, wellicht al wat ouder. Maar hij ziet er nog wel als een jonkie uit, dus veel ouder dan dat zal hij ook echt nog niet zijn.