Valkparkiet gekortwiekt?

Gestart door DobbyFloppy, juli 27, 2012, 12:43:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DobbyFloppy

Hallo ik heb sinds kort een valkparkiet erbij en afgezien hij ook een klein wondje onder zijn inkervleugel heeft en op de grond valt als ie vliegt, vroeg ik me misschien af of hij is kortgewiekt?
Ik heb er een foto van, zijn wondje was opengegaan toen hij uit het reismandje de nieuwe koi mocht betreden, dus het gaat inmiddels wel weer stuk beter met hem.
Hij heeft wel een beetje een kleine kale plek onder die vleugel, hij wast zichzelf ook regelmatig bij die vleugel.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sara

Als ik het goed zie heeft hij geen vleugelpennen en zijn de vleugels echt duidelijk "recht" afgeknipt. Dus dan is het inderdaad een gekortwiekte valkparkiet...

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

rissiejjj

#2
Het arme ding is inderdaad gekortwiekt.
Zorg dat hij dus zo min mogelijk vliegt/probeert te vliegen want dat kan hun dood worden.

Als het de staart was geweest was het handiger geweest.
In de zin van, dan kun je makkelijk zorgen dat ze sneller weer kunnen vliegen.
Heb hier is een popje gehad welke de staart afgeknipt had.
Kun je zo laten, maar dan kan het zo maar een half jaar duren voor er nieuwe pennen komen met de rui.
De staart van dat popje heb ik er heel simpelgezegd uitgehaald, gewoon de pennen eruit.
Binnen 6 weken hebben ze dan nieuwe pennen en kunnen ze alles weer.

Zielig, ja misschien, niet kunnen vliegen, veel zieliger dan eventjes een minuutje last bij het uittrekken van de pennen.

Ik zie overigens ook dat je de valkparkiet bij Grasparkieten in de kooi hebt.
Let daar heel erg goed op, Grasjes zijn Fel, valkjes zijn heel soft.
Kans dat het valkje gepest gaat worden is groot en het arme ding kan ook moeilijker vluchten door de missende slagpennen.
Ziet er ook uit als een klein kooitje. Wel ingelezen voor je aan een valkje begon? heb mijn twijfels namelijk.

Heb je berichtjes samengevoegd. Binnen 5 minuten na het posten van een bericht, kan je je berichtje nog wijzigen. Groetjes, Sara

DobbyFloppy

Ze zijn eigenlijk met mekaar opgegroeid, grasje is nog geen jaar, en de valk is ongeveer anderhalf jaar.
Heb hem via een nichtje van mijn man zijn kant. Die hebben zelf grasjes gefokt.
Als hij probeert te vliegen belandt hij gelijk op de grond, heb hem nog maar net 2 daagjes maar hij laat zich al wel oppakken door mij. Gaat gewoon rustig op de hand zitten, het is een absolute lieverd.
Vandaag stapte ik even de kamer uit na weer eventjes kijken, hoor hem gelijk tjielpen.
Dt ik hem woensdag kreeg zat hij in een zelfde formaat kooi, als ze wat gewend zijn aan mijn andere parkieten kunnen ze daar misschien wel in de kooi. Maar we zijn van plan om in de toekomst ook nog een grotere kooi te kopen.
En ik ken mijn andere koppeltje niet zomaar uit de ferplast viola halen, afgezien ze daar helemaal thuis zijn.
Het grasje is nog wel wat brutaal naar mijn andere 2 grasjes maar dit leert hij wel af, afgezien maar vrouwtjes grasje behoorlijk dominantje is.
Ze zijn wel gewoon handtam alleen de valk is nog beetje schuw, afgezien de eigenaars waar ik hem vandaan heb laatste tijd wat minder tijd voor hem hadden (hebben ook geen voilere meer op dit moment)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

rissiejjj

Ik zeg dit bovenstaande over grasjes en valkjes dat het heel goed fout kan gaan omdat ik dit zelf mee heb gemaakt.
Hier had ik bloedende pootjes en missende kuifjes bij de valken, je weet niet hoe snel zij weg zijn gegaan toen. (en dan zat dit setje in een zeer ruime buitenvoliere dus niet op elkaar gepropt in een klein kooitje)
Ze begonnen hier eerst lief en toen ging het fout.
Je hebt de valk 2 dagen zeg je, dus dan is je grasje niet opgegroeid met valken.
Ik waarschuw je alleen maar, het is je eigen risico, maar laat het diertje er niet de dupe van worden.

Qua kooi heb ik zelf bijvoorbeeld een papegaaienkooi, voorheen zaten ze in een kamervoliere.
Maar ruimte zijn ze echt nodig, nou kan jou diertje al niet vliegen dus geef hem dan op zijn minst heel veel klimmogelijkheid.

Heb hier zelf 32 Valkparkieten en 3 Catharina's, dat gaat goed, maar toen ik er eventjes grasjes bij in had ging het gruwelijk fout.
Liefst dus het valkje apart met een ander valkje, grasjes en valkjes spreken elkaars taal niet.
Valkjes hebben behoefte aan valkenvriendjes, niet grasparkietvriendjes.

DobbyFloppy

Ik heb beiden parkieten van die nicht gekregen en daar zat het grasje al vanaf jongs bij de valkparkiet in de kooi, dus hij is wel degelijk met de valk opgegroeid ;).
En ik ben ook van plan zo gauw dit grasje helemaal gewend is aan mijn andere 2 deze bij hen in de kooi te laten leven.
En had zelf ook al het plan om de valk apart in een kooi te zetten omdat dit anders waarschijnlijk te vol wordt.
Maar ik denk wel als een grasje vanaf jongs met een valkparkiet opgroeid het grasje eigenlijk niet beter weet ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

rissiejjj

Zoals ik zei, het risico is voor jezelf.
Het is het aard van het beessie soms.
Dan maakt ermee opgroeien ook niet veel uit.
Grasjes groeien vaak ook met andere grasjes op.
Maar tijdens de kweek kunnen ze mekaar maar zo letterlijk afmaken.

Maar jij zou het allemaal wel weten, wacht de pubertijd maar af, benieuwd of het dan werkelijk nog zo goed gaat.

Ik heb er blijkbaar geen ervaring mee en heb nog niet gezien hoe gruwelijk fout het kan gaan.

Vroeger hadden we een voliere, die grasparkieten hebben toen letterlijk de kwartels afgemaakt terwijl ze daar ook al hun hele leven bij zaten. Je wilt de waarschuwing niet van me aannemen, je hoeft ze niet te scheiden hoor, maar geloof me op zijn minst dat het erg fout kan gaan. Ik heb er ervaring mee, 2x zelfs. Risico is voor jezelf, maar wil je op het hart drukken dat je ten alle tijde de vogels voor alles laat gaan, in dit geval dus hun welzijn boven alles stelt en dat zou zijn sowieso een Valken maatje voor je valkje. Zijn ze veel gelukkiger mee!.

En het welzijn qua kortwieken ook boven alles stellen en dus nooit maar dan ook nooit meer doen. Een valkje hoort te vliegen zoals een mens hoort te lopen. Ga even na hoe ongelukkig jij zou zijn als je niet kan lopen.
Ook hierbij praat ik uit ervaring qua het vliegen, mijn altijd vrolijke ventje hier is door ziekte zijn slagpennen van zijn vleugel momenteel kwijt, groeien alweer terug maar duurt door zijn gezondheid enorm lang. Als ik nu zie hoe ongelukkig de schat is dat hij zo graag wil maar het gewoon niet kan.

DobbyFloppy

Zoals ik al vertelde, zo gauw het grasje gewend is aan de andere grasparkieten die ik verder nog heb komt hij daar bij in de kooi  ;)
Momenteel vertrouw ik de nieuwe grasparkiet nog niet helemaal met mijn andere grasjes, hij is me nu nog even te brutaal naar hen toe.
Zo gauw dit beter gaat vetrouw ik het wat meer, en afgezien er op dit moment nog geen problemen zijn ken het nog geen kwaad.

Waarschijnlijk komt de nieuwe grasparkiet nog binnen een maand of zelfs sneller bij de rest van de grasjes
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

DobbyFloppy

Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13