handopfok jong grasparkietje

Gestart door josrossen, juli 23, 2012, 07:50:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

josrossen

Hallo,

Wij hebben noodgedwongen een heel jong grasparkietje moeten voeden.
De moeder ging dood na ongeveer een week nadat het jong geboren was,
de vader zat apart. Er waren 2 parkietjes geboren, maar één was er al overleden.
We geven nu nutribird A19 high energy, en voeden nu om de 3 uur, 7 voedingen per dag.
Het blijft heel klein en groeit weinig.
Nu blijft er volgens ons een beetje lucht in het kropje zitten, we masseren
na de voeding het kropje voorzichtig. Hoe krijgen we die lucht uit het kropje,
ik ben bang dat ik zo te weinig eten geef per keer, terwijl het veel meer nodig
heeft.




rissiejjj

Allereerst, het is erg moeilijk om zo'n jong jong met de hand groot te brengen, dus respect!.
Het lucht kun je voorzichtig uit het kropje masseren, langzaam naar boven masseren en komt het eruit.
De hoeveelheid voeding geef je op ML, hierdoor is het lucht niet van belang in de hoeveelheid voeding omdat je gewoon het juiste aantal ml voert.

Pas wel goed op dat het kropje echt goed leeg is minimaal 1x per dag. Anders is de kans op kropverzuring erg groot.
Zelf dit jaar een Valkparkietje vanaf 8 dagen met de hand gedaan, kwam op 4 weken eindelijk goed in de pennen, en toen kwam Kropverzuring om de hoek kijken, ze zijn zo ontzettend zwak, dus extra voorzorgsmaatregelen is nodig. Helaas is het kleintje van mij toen dus na 3 weken lang vechten alsnog overleden.

josrossen

we hebben een schema gekregen van een parkietenkweker waar we ons nu aan houden. 7 voedingen per dag en 's nachts niet om het kropje te legen.
1x per dag in 1 voeding een paar druppels yakult geven tegen kropverzuring, en 1x per dag in 1 voeding een drupje gezasept voor de darmen.
het leeft nog steeds na 9 dagen zelf voeden, maar het gaat  heel langzaam.
Het is heel veel werk, maar we hebben het ervoor over.

rissiejjj

Yakult moet je normaal niet standaard erbij geven.
Dit verhoogd juist risico's. Het bevat veel suiker voor een parkietje.
Het helpt de darmwerking vanwege de goede bacterien die erin zitten, maar daarintegen verhoogd het de kans op kropverzuring etc door de vele suikers. Yakult moet je uitsluitend als noodgreep geven en niet standaar.