2 parkietjes tam maken

Gestart door karin v h, juli 22, 2012, 11:52:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

karin v h

Wie kan mij op weg helpen.
Vele hebben het gelezen dat ik 2 parkietjes heb uit 1 nestjes die niet aten.
Ondertussen eten ze - nog geen pellets (helaas) maar dat komt dan wel.
Maar nu trekken ze zo naar elkaar toe dat ik er niet tussen kan komen.
Ze hoeven bij mij niet heel tam te worden maar voordat ik ze de vrijheid geef wil ik wel hebben dat ze bij mij op de hand komen zitten.
Maar omdat ik ze tegelijk gekregen heb 'zien ze mij niet zitten'.
Nu zet ik iedere avond ééntje apart en ga met de andere aan de gang in een kleinere kooi zodat ik er grip op heb.
Helaas heb ik het idee dat het de volgende dag al weer over is.
Heeft iemand een andere tip.
Zelf zat ik te twijfelen of ik ze maar eens een week helemaal apart zou zetten allebei in een kleine kooi en ook zo dat ze elkaar niet zouden zien. Helaas zullen ze elkaar wel horen? Ik weet niet of dat zin heeft?
Wie kan mij een duwtje in de goede richting geven.

elftennis

is het een koppel ?? popje en mannetje? in iedergeval mocht het een koppel zijn gewoon samen laten voorkomt verdriet bij de vogeltjes, en je moet ze gewoon heel langzaam en rustig benaderen door bijvoorbeeld trosgierst de 1 zal sneller zijn dan de ander waarna de ander ook uiteindelijk komt eten van uit je hand of je hebt geluk en zijn allebij heel snel in alles maar 1tip! pak nooit je parkietjes vast!  mocht het alsnog moeten dan doe om je hand een theekdoek of dergelijke om zodat ze dan van die theedoek bang worden en niet van je hand anders worden ze nooit tam omdat ze vast ''gegrepen zijn door die hand (prooi)

*wendy*

Tja, dat is toch gewoon een kwestie van geduld hebben. Bij mij is de ervaring dat 2 sneller tam worden dan 1 omdat ze meer durven. Ik zou gewoon beginnen met trosgierst op een stokje te houden. Gebruik hiervoor nog een redelijk lange stengel, zodat ze nog niet te dicht bij je hand hoeven te komen. Als ze naar de trosgierst toe komen, kan je dit steeds blijven oefenen en daarbij de stengel steeds wat korter maken waardoor ze steeds wat dichter bij je hand moeten komen. Uiteindelijk leg je dan de trosgierst op je hand en hou je je hand steeds verder bij de stok vandaan zodat ze erop moeten stappen om bij de trosgierst te komen.

Uit elkaar halen zou ik niet doen. Ze gaan toch naar elkaar roepen en wild doen en dan krijg je helemaal hun aandacht niet. Er zijn vast ook momenten dat ze even voor zichzelf bezig zijn. Deze momenten kan je dan aangrijpen om te oefenen. Ik kom er hier ook niet aan te pas als de heren zitten te kroelen, maar dit doen zij echt niet de hele dag en er zijn dus meer dan genoeg momenten waarop zij graag bij mij komen zitten.

Bij mij is overigens ook de ervaring dat het in de kooi laten tot ze op kunnen stappen niet nodig is. Ze hebben zoveel energie doordat ze niet kunnen vliegen, dat ze vaak te wild zijn om met ze aan het werk te kunnen. Als ze moe zijn van het 'buiten spelen', gaat het tam maken vaak een stuk gemakkelijker.  Als ze buiten de kooi zijn, zou ik ze in het begin niet teveel trosgierst geven, want dan gaan ze niet meer terug de kooi in om te eten ;-) En natuurlijk zorgen dat je genoeg tijd hebt zodat ze zelf de kooi weer in kunnen gaan.

karin v h

Ik dacht niet dat hier nog een reactie op kwam.
Ik heb ze wel in mijn hand gehad want omdat ik ze kreeg en de afspraak was dat ik ze pas zou krijgen als ze zelfstandig zouden eten ging niet op dus ik heb ze nog 2 dagen opfokvoer moeten geven. In die tijd heb ik ze dus veel in mijn hand gehad. Daarna heb ik ze met regelmaat bij het bakje gezet.
Ze eten nu zowel zaad als pellets.

Gisteren dacht ik, ik trek de stoute schoenen aan, lamellen dicht op klaarlichte dag en de andere 4 waren al uit de kooi en ik zet de deurtjes open onder het mom, 'nou kleintjes kom er maar uit, ik ben er klaar voor en ik heb de tijd om jullie achter diepvriezer en koelkast uit te vissen'.
Dit heb ik dus 20 minuten open laten staan, vervolgens deurtje maar weer dicht gedaan en moest ik iets anders gaan doen. Dit spelletje heb ik 4 x met ze gespeeld maar ze kwamen niet uit de kooi. Ik zag ze wel naar het deurtje kijken maar daar bleef het ook wel.
Ik had gehoopt dat ze zelf eruit zouden komen want dan weten ze dat er een deurtje in de kooi zat maar dit gaat dus niet op! ;)


*wendy*

20 minuten is ook niet erg lang  8) Wellicht heb je een keer de mogelijkheid om het een (paar) uur open te laten staan? Misschien wat trosgierst of iets anders wat zij lekker vinden vlak buiten de kooi hangen/leggen.

Ik zie inderdaad dat je dit 22 juli al gepost heb, heb het destijds niet voorbij zien komen. Heb je inmiddels al vooruitgang geboekt met het tam maken?

karin v h

Eerlijk gezegd wil het niet echt lukken (en zit mijn eigen gezondheid ook erg tegen maar hier mogen zij niet de dupe van worden).
De 6 parkietjes zitten nu wel bij elkaar.
Alleen is er een beetje 'oorlog' in de kooien. Alle grote staarten zijn van de kleintjes zijn er radicaal afgebeten, ze hebben dus geen staarten meer. Ik weet ook wie het doet maar ik weet niet wat ik eraan moet doen.
Het ene moment doet ze er poeslief tegen en als ze dan een liefkozing komen vragen hapt ze er naar.
Maar goed, ik moet het maar aanzien - weet het ook niet.
Vanavond zal ik de deurtjes open zetten en dan gaan ze er alle 6 tegelijk uit misschien helpt dat ook wel.

Justbe123inge

Als je een parkiet tam wilt maken, moet je er geen twee aanschaffen. Jij moet de aandacht opeisen en de vogel moet zich emotioneel afhankelijker van jou gaan voelen door liefkozing en zachte geduldige bewegingen en raar maar waar, als parkieten echt tam zijn, zijn ze vaak ook verliefd op hun baasje.
Maak je een parkiet helemaal tam en je zet er een andere bij, volgt deze het voorbeeld wel maar als je vanaf het begin een koppeltje hebt, is er geen tijd voor jou omdat ze elkaar hebben. Dit geldt ook vaak voor het gebruik van spiegeltjes in de kooi waarin ze zichzelf kunnen zien.