Shock bij verdwaalde parkiet?

Gestart door jeannettef, juli 22, 2012, 09:01:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jeannettef

Hallo,

Sinds gisteren heb ik een schitterende parkiet in huis. Ik zag hem in het bos volkomen uitgeput en bewegingsloos op de grond zitten. Gelukkig stapte hij meteen op mijn vinger toen ik voorzichtig mijn hand tegen zijn borstje hield. Ik nam hem mee naar huis, zette hem in een kartonnen doos en ben meteen naar de dierenspeciaalzaak gereden om voer te kopen. Via Marktplaats kon ik binnen een kwartier een mooi kooi ophalen. De parkiet eet, drinkt en poept wel, maar verder zit hij veel stil, met gesloten oogjes. Hij heeft nog geen enkel geluid gemaakt. Ik las op internet, dat dat gedrag wijst op shock toestand. Mijn vraag is: moet hij nu in een kamer staan, waar het absoluut stil is, of staat hij beter in de zitkamer, waar hij kan wennen aan het huiselijke leven hier (met twee honden)? Ik heb de plaatselijke huis-aan-huisbladen al nagekeken op advertenties, of er ergens een parkiet is weggevlogen. Graag advies over hoe ik nu het beste met hem om kan gaan!
Jeannette

Loeky

Wat fijn dat je hem of haar gered hebt. Laat hem maar lekker met rust. Hij moet bijkomen van zijn spannende avontuur!
Zet hem vooral niet bij honden, daar schrikt hij van. Je kunt het melden bij Amivedi en op www.vermist.nl
Succes!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

jeannettef

Even melden dat het goed gaat met de gevonden parkiet. Hij begint voorzichtig te tsjilpen, eet goed, en klautert zijn kooi rond. Hij schijnt niet te schrikken van de honden. Alleen houdt hij zijn oogjes nog steeds half gesloten. Ook is het alsof hij de veertjes op zijn koppie opgezet houdt. Zou hij ergens tegenaan geknald zijn met zijn koppie? Hij heeft echt een bol voorhoofdje....
Bij het dierenasiel en bij Amivedi wordt geen melding gemaakt van een weggevlogen parkiet. Als het plaatselijke blaadje deze week ook niets meldt, dan koop ik een maatje voor hem. Volgens mij is het een mannetje, de wasdoppen kleuren al best een beetje blauw.

*wendy*

Misschien kan je een foto of filmpje maken van hoe hij erbij zit. Dan kunnen wij met je meekijken. Als je twijfelt over de gezondheid, dan is het wellicht raadzaam om een vogelarts te bezoeken of de ontlasting even te laten controleren. Dit laatste kan gewoon per post (even zoekfunctie gebruiken).

Als je ook een duidelijke foto van voren plaatst, dan kunnen we de neusdop beoordelen.

Goed dat je een maatje erbij gaat halen voor hem. Aan te raden is of 2 mannen of een man en een pop. Twee poppen samen gaat vaak mis. Hiervoor is het ook wel van belang dat je weet of je huidige parkietje een man of pop is. Met een mannetje erbij zit je overigens altijd goed.

jeannettef

Ik heb even een foto gemakt van hoe hij zijn oogjes steeds half dicht houdt.




Geeft dit een goed beeld? En de kleur van de neusdoppen? Hij wordt overigens wel steeds levendiger!!!

StoneArch

Volgens mij is het een Engelse grasparkiet (postuurvogel).
Dat kán een verklaring zijn, waarom hij met half dichtgeknepen ogen kijkt.

Geef de vogel vooral rust plus water en (vooral in het begin) trosgierst.
Trosgierst is makkelijker te pellen dan gewone zaden.
Op die manier kan een verzwakte vogel sneller weer op krachten komen ...

Veel plezier met de vogel!

jeannettef

Nog een foto, voor de kleur van de neus doppen...


jeannettef

#7
Dank je, Stone Arch! Dus dit is wel een typische houding van een engelse grasparkiet? Ik ga morgen trosgierst kopen, de dierenspeciaalzaak is dicht op maandag. Water heeft hij meteen gekregen, parkietenzaad ook. Een stukje abrikoos tegen de tralies aangedrukt heeft hij niet aangeraakt. Op zich is het heel rustig hier in huis. Zonet had ik wel even bezoek, en terwijl wij praatten, begon het kleine ding zowaar even te tsjilpen! Nu is hij weer in zichzelf gekeerd. Wordt het, voor zover je kunt beoordelen, een mannetje?
Fijn dat je mijn vragen beantwoordt!

Ik heb net op google afbeeldingen gekeken, en ja, hoor, het is heel duidelijk een engelse grasparkiet. Het was alsof ik allerlei foto's van mijn gevonden parkietje op mijn scherm zag. eigenlijk jammer, want die mooie ronde kraaloogjes van de gewone parkiet zijn juist zo leuk.  Maar nu weet ik tenminste dat mijn beestje niet ziek of gewond is. Bedankt voor het meedenken!
Groetjes,
Jeannette

StoneArch

Zo te zien is de neusdop blauw/paars; dus een man.

Wat betreft de houding is het inderdaad een Engelse grasparkiet.
Hij heeft overduidelijk even de tijd nodig om te ontstressen.
Veel anders dan water en zaad raken ze dan meestal niet aan ...

jeannettef

Sorry, ik was weer te snel met antwoorden. Had jouw antwoord nog niet gelezen.... ;)

*wendy*

Ja, dit is een Engelse grasparkiet en een man.

Ik kan het op de foto niet goed zien, maar hoe zien de (vleugel)veren en de staart eruit? Het oogt een beetje rommelig, maar dat kan ook door z'n avontuur komen natuurlijk ;-)

jeannettef

Even weer een up-date van mijn gevonden parkietje. Hij doet het geweldig, is helemaal in zijn element hier. Toen ik YouTube filmpjes met kwetterende parkieten liet horen, kwetterde hij lustig mee. Ook de mussen die hij door de open deur naar buiten hoort, laten hem zijn stemmetje horen. Zijn eerste trosgierststengel heeft hij al kaal gepeuzeld. Ik laat hem liever niet in huis los vliegen, de kans dat de honden er naar happen, of dat hij ( weer) door een openstaand raam of deur wegvliegt, is te groot. Als er morgen geen 'vermist: parkiet' advertentie in het blaadje staat, ga ik een maatje voor hem kopen. Maar dan wel een 'gewone' grasparkiet, met van die pientere kraaloogjes!
Bedankt voor jullie meedenken toen ik hem vond.
Groetjes,
Jeannette

WD1984

Jeannet,

Waar kom je vandaan? Wellicht dat ik je kan helpen met een grasparkietje. Dame van ca. dec. 2011
Nog niet volledig tam maar wel wat gewend aan handen & trosgierst.

Ik kom zelf uit Schagen.

Grt. Wouter

jeannettef

Oei, Wouter, wat woon jij ver weg!!! Ik woon in Oisterwijk, Noord Brabant! Maar wat vind ik het wel reuze aardig, dat je zo gul reageert.  Toch wel een beetje ver weg, Schagen..... Inderdaad zoek ik een groen popje om mijn Pietje gezelschap te houden. Alleen ging ik vanmorgen naar de dierenspeciaalzaak om er eentje te kopen.....ze hadden geen popjes, en zij zeiden dat het niet verstandig was om een 'gewoon' grasparkietje bij een Engels grasparkietje te zetten, en ook niet om een mannetje bij een mannetje (dominantie?) te plaatsen, dus ging ik zonder nieuw parkietje naar huis. Nu wilde ik net op dit forum die twee vragen stellen:  wel of niet twee mannen bij elkaar? en, wel engels en gewoon bij elkaar, kan dat goed? Misschien weet jij een antwoord op deze vragen? Elders op het forum meen ik gelezen te hebben, dat twee mannetjes samen best goed gaat.
In ieder geval, bedankt voor jouw reactie!!!!
Groetjes,
Jeannette

pixie

2 mannetjes samen kan inderdaad wel, het zijn juist de popjes die niet goed samengaan (zonder mannetjes).
Misschien waren ze bij de dierenwinkel in de war..

Ik ken wel mensen die gewone en Engelse parkieten samen hebben en ik heb nooit gehoord dat dat problemen geeft, maar er is vast iemand die er meer ervaring mee heeft!

Heel lief trouwens dat je je zo over dit ventje hebt ontfermd!

Sara

Wil je bij deze ook afraden om je parkietje uit de dierenwinkel te halen.
Je kan beter een grasparkietje halen uit een opvang, bij een (goede) hobbykweker of bij iemand van het forum. Dan weet je tenminste ietwat over het parkietje dat je aanschaft. Dierenwinkels weten vaak niets over de dieren die ze verkopen, en dat heeft jouw dierenspeciaalzaak maar weer eens bewezen. Er zijn diersoorten waar juist mannetjes niet goed samengaan, maar dat klopt absoluut niet bij grasparkieten.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Esther751

Hoi Jeannette,

mocht je nog een vriendje zoeken, er zit bij jou in de buurt een hele goede kweker: Peter uit Oosterhout.
Hij heeft hier ook een account. Mocht je hem niet kunnen vinden, mail me dan maar even.

Succes!

Groetjes, Esther

Neptunus

het zou ons jut kunnen zijn precies hem , en weggevlogen enkele weken geleden.
maar wij komen van bladel ?
zou hij zo ver gevlogen kunnen hebben ?

Neptunus

foto van ons Jut



dit is hem , samen met zijn meiske.

Esther751

Hoi Neptunus,

ik denk niet dat het jullie Jut is: op de foto van Jeannette is de neusdop paars en die van jullie Jut is al goed blauw.........

Groetjes, Esther

Neptunus

bedankt voor je reaktie .
ik had er maar even een foto aan toegevoegd om te vergelijken .
ik vond het moeilijk om te zien.

jeannettef

Hallo Neptunus, zonet las ik jouw bericht, dat je je afvraagt, of mijn gevonden parkietje misschien jouw Jut is. Vliegen van Bladel naar Oisterwijk zou misschien wel kunnen....Ik heb een foto van de linkerkant van mijn parkietje genomen, en de foto van Jut eronder geplaatst. Ik zie duidelijk verschil in de zwarte vlekjes onder de snavel.  Ik vind het wel erg voor jou, te weten dat jouw parkiet misschien nog ergens rondvliegt. Sterkte ermee!
Groetjes,
Jeannette