Badderen

Gestart door DobbyFloppy, juli 18, 2012, 19:45:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DobbyFloppy

Hallo ik zou graag wat meer willen weten over hoe je je parkiet in de badkamer/gootsteen kunt krijgen om ze daar te leren badderen.
Is het verstandiger om ze met kooi en al eigen mee te nemen? Mijn parkieten kennende vliegen ze namelijk niet zomaar de kamer uit, en het kamertje waar ze zitten is pal tegenover de badkamer.
Ik hoef de kamer deur niet te sluiten als ik ze in het zicht kun houden, dus hoe pak ik dit aan?
Mijn vrouwtjesparkiet is in ieder geval al helemaal weg van de plantenspuit. Je kunt bij haar eindeloos lekker sproeien ze ken er geen genoeg van krijgen. Ik heb daarom ook wel het vermoeden dat ze misschien wel willen douchen en dit zou ik graag willen uitproberen.
Ik heb ook al een aantal topics doorgelezen en daar ben ik inmiddels ook al wat wijzer uit geworden.
Ik wil er waarschijnlijk eerst nog een parkietenbadje bij kopen om te kijken hoe ze hier op reageert en vervolgens kijken of ze mee de douche in willen of onder de kraan.
Het mannetje wat ik van mijn moeder heb overgenomen is nog niet gewend aan de plantenspuit, maar dit ken misschien nog komen, mijn andere mannetje wat onlangs is overleden was er eerst ook nooit gek op. Uiteindelijk is ok hij gaan houden van de plantenspuit, hoe dit gelukt is geen idee.

Is het misschien verstandig om eerst met parkieten in de kooi naar de badkamer te gaan om ze rustig te laten wennen aan deze omgeving?
Ze zijn redelijk tam, komen bij je zitten wanneer HUN daar zin in hebben.
Het mannetje is gewend om op je hand te komen zitten het vrouwtje wil er niet veel van weten (tenzij ik voer bij me heb)
Heb ook al wat gelezen over de Happy Perch ( de zitstokken voor in de douche)

Als iemand dus nog tips heeft zijn deze graag welkom
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

pixie

Ik neem mijn parkietje mee op de hand naar de gootsteen. Ik heb een grote ladder die overdwars ovr de gootsteen gaat, waarop ze dan kunnen gaan staan.
De hele kooi meenemen lijkt mij nogal een onderneming? En ik weet niet of het fijn is voor de parkieten als hun huis ineens wordt verplaatst? (moet met schoonmaken natuurlijk ook, zoals ik zei, ik heb geen idee of dit een issue is voor parkieten)
Ik zet ook wel eens hun kleine speeltuintje bij de gootsteen. Misschien kan je zoiets proberen?

Willen ze niet  meekomen op je hand (met trostgierst)?

Overigens denk ik niet dat je parkieten kan 'leren' badderen. Ze vinden het lekker of niet.
Als ik de kraan laat druppelen worden ze al snel enthousiast en gaan ze kijken, dus verder hoef ik weinig te doen omdat ze het graag willen. (behalve die ene die gebracht moet worden, die kan niet vliegen).

Een badje is natuurlijk ook een goede optie. Veel parkieten vinden het leuk als je er blaadjes van bijv andijvie inlegt.
Misschien kan dat je dat eerst kan proberen?

DobbyFloppy

#2
Ze vinden het niet erg als ze even met kooi en al verhuisd worden, als hun kooitje schoongemaakt worden gaan ze vaak even de slaapkamer in.
Als de kooi dan openstaatze vliegen rustig rond of ze nu wel of niet in hun eigen kamer staan.
Bij het mannetje moet het misschien wel lukken om hem met trosgierst op de hand te lokken en mee te nemen, het vrouwtje weet ik niet zeker afgezien dat meer een type is van: Grote bek klein hartje.

Dat weet ik wel, maar als ze al gek zijn op sproeien wil ik gewoon ook wel eens weten of ze het misschien ook leuk vinden om misschien ook echt te douchen of onder de kraan te gaan zitten.
Ik ga binnenkort ook al een vogelbadje halen om te kijken of ze dat ook wat vinden ja of nee.
Het vrouwtje is elk geval verzot erop om natgespoten te worden door de plantenspuit.
Zij gaat gelijk voor het plantenkopje staan, helemaal staan douchen voor de plantenspuit. Vleugeltjes omhoog en water opvangen.
Vandaar ook dat ik wil uittesten wat ze ervan vinden als ze eens mee de badkamer in gaan.
Dat van dat blaadje andijvie had ik inderdaad ook gelezen en ga ik ook zeker eens proberen, ik ken het misschien ook al uittesten met een schaaltje totdat ik werkelijk het badje heb
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Jokie

Hoi,

ik ben toevallig met hetzelfde bezig op het moment. Ik heb nu een schaaltje voor z'n kooi op tafel gezet.
Het is een plastic schaaltje, dat je bij een tuincentrum kan kopen, hoort eigenlijk onder van die plastic plantenbakken.
Hier heeft ie meer ruimte om lekker rond te lopen en zich te wassen als in een badje uit de dierenwinkel.

Ik zet dat schaaltje dan voor z'n kooitje, ga op m'n knieen voor tafel zitten en met m'n hand spetter ik dan in het water.
Als ie dat geluid hoort, vindt ie prachtig!! Komt gelijk kijken, nieuwsgierig als ie is, en nu gaat ie steeds vaker ook
in het water rondlopen en spelen. Erg leuk om te zien!

Ik wil 'm inderdaad ook leren om lekker onder de kraan te staan, maar hij is nog jong, dus dat komt nog wel een keer!

succes!
Gr. Joke

toefie

Wij zetten altijd de kraan zachtjes aan en leggen ons velgekleurde snijplank op de bodem,vind ze helemaal geweldig,af en toe gaat ze zelfs helemaal rollend over de plank heen, ;D
Ik heb haar daarna ook geprobeerd mee te nemen met douche maar dat vond ze allemaal maar eng,maakt een beetje teveel herrie denk ik 

birdy888

Mijn vogeltje was nooit over te halen om te badderen in wat voor een bakje dan ook en ook de plantenspuit vond ze eng. Echter, ze wil wel zo graag bij mensen zijn dat als ik enthousiast bij de gootsteen sta met een heel klein stroompje water uit de kraan, ze op m'n hand komt en dan zelf ook enthousiast wordt. In de gootsteen staan durft ze niet, maar misschien is die snijplank inderdaad een idee om te proberen.