Niet eten

Gestart door karin v h, juli 15, 2012, 23:04:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

karin v h

Vanmiddag de parkietjes gehaald ze zijn goed 5 weken oud.
Bij weggaan heb ik met nadruk gevraagd of ze half hebben gegeten.
Ja dat hadden ze.
Nu blijkt - tenminste daar lijkt het op dat dit niet het geval is.
Helaas geen opfokvoer in huis.

Ik heb nu een papje gemaakt van pellets met water en dat spuit ik in de bekjes. Zoals vele weten weet je niet wat erin gaat en wat er buiten zit en op het baasje!

Mijn Vraag nu voel ik in de krop een wat grote doperwt is deze hoeveelheid genoeg?
Is dit veel?
Moet ik ze rond 23.30 uur nog een keertje wakker maken zodat ze er tot 08.00 uur tegen kunnen.
Ik heb geen flauw idee wat erin moet zitten.ze zijn ook te groot om het te kunnen zien.
Als ik dit geweten had, had ik ze absoluut niet meegenomen, ze zouden zelfstandig eten en ik ben er nu niet op voorbereid.
Weet niet wat ik moet doen.

Ayarea

Hoe komt het dat je de parkietjes toch nu hebt opgehaald? Ik meen dat je had gezegd dat je ze zou aanbetalen en over 2 weken zou ophalen? Met 5 weken zijn de meeste parkietjes nog niet zelfstandig genoeg :(. Hopelijk kan iemand je helpen. Ik zou het zelf niet durven om ze bij te voeren. Succes!

karin v h

Ik werd gebeld dat ze waren uitgevlogen en dat ze al zelf aten.
Dat was de reden dat ik ze ben gaan halen!
Ik heb nog gevraagd of zelf konden eten ' ja dat konden ze'.
Anders had ik ze niet gehaald, nu weet ik uit eigen ervaring dat het ineens heel hard kan gaan hoor met eten.
Daarbij was er oorlog in de volière er waren vogels die elkaar aanvlogen ook de moeder van de jonkies, misschien hebben ze daarom gelogen omze zo snel mogelijk weg te hebben!

Maar goed ik ga zo nog proberen gruis pellets papje erin te krijgen. Ik weet het anders ook niet!

*wendy*

Het gaat er niet alleen om dat ze kunnen eten. 5 weken is gewoonweg nog te jong om weg te gaan bij de ouders. Ze krijgen in de weken nadat ze uitgevlogen zijn, nog hele belangrijke lessen van hun ouders en daarnaast worden zij nog constant bijgevoerd door de ouders. Parkieten mogen pas vanaf 7/8 weken bij de ouders weg.

Heb je trosgierst geprobeerd? Zet ook een schaaltje met zaadjes op de bodem van de kooi. Meer weet ik echt niet. Vind dit niet slim!

Ayarea

Citaat van: *wendy* op juli 16, 2012, 07:17:33
Het gaat er niet alleen om dat ze kunnen eten. 5 weken is gewoonweg nog te jong om weg te gaan bij de ouders. Ze krijgen in de weken nadat ze uitgevlogen zijn, nog hele belangrijke lessen van hun ouders en daarnaast worden zij nog constant bijgevoerd door de ouders. Parkieten mogen pas vanaf 7/8 weken bij de ouders weg.

Heb je trosgierst geprobeerd? Zet ook een schaaltje met zaadjes op de bodem van de kooi. Meer weet ik echt niet. Vind dit niet slim!

Mjah maar als de verkopers aangeven "ze kunnen weg" en je bent al helemaal enthousiast, kan ik me voorstellen dat iemand er makkelijk intrapt. Vind het geen stijl van de verkoper in ieder geval. Misschien heb je hier iets aan: http://www.gras-valkparkieten.nl/kweken/handopfok/

karin v h

Mijn reactie was ook als de verkoper zegt ze kunnen weg dan kunnen ze weg dan ga je er ook vanuit dat het zo is!
Ik heb opfokvoer gehaald en heel wonderbaarlijk hebben ze ook zaadjes op de grond zitten eten. Dus ik hoop dat ze met zaad en opfokvoer samen het gaan redden!

karin v h

Gisterenavond heb ik ze voor de zekerheid nog opfokvoer gegeven.
Wat ik natuurlijk niet gedaan had was het pelletpapje lauw gegeven, misschien gaf het daarom zoveel problemen!
Maar goed, vandaag heb ik ze overgezet in een grote kooi en ze hebben zelf zitten eten en drinken, ik heb er 2 x een ander parkietje bij ingezet de vrolijk aan het zaad begon dus 'zien eten doet eten', nu van de week overgaan naar de pellets! Kijken hoe dat gaat. Vandaag mogen ze ook voor het eerst bij de andere in de kooi.
Ik heb 2 grote kooien die je van elkaar kun afsluiten. Dus ik ben benieuwd. ;)

Ayarea

Citaat van: karin v h op juli 17, 2012, 12:06:26
Gisterenavond heb ik ze voor de zekerheid nog opfokvoer gegeven.
Wat ik natuurlijk niet gedaan had was het pelletpapje lauw gegeven, misschien gaf het daarom zoveel problemen!
Maar goed, vandaag heb ik ze overgezet in een grote kooi en ze hebben zelf zitten eten en drinken, ik heb er 2 x een ander parkietje bij ingezet de vrolijk aan het zaad begon dus 'zien eten doet eten', nu van de week overgaan naar de pellets! Kijken hoe dat gaat. Vandaag mogen ze ook voor het eerst bij de andere in de kooi.
Ik heb 2 grote kooien die je van elkaar kun afsluiten. Dus ik ben benieuwd. ;)

Zou je niet even wachten met pellets totdat de kleintjes wat groter zijn? Ze eten nu in ieder geval zaadjes.

karin v h

Ik ben zo bang hoe langer ik wacht hoe moeilijker het gaat worden.
Maar ik kijk het even aan, ik weet ook niet wat wijsheid is.

Petr@

Als ze echt helemaal zelfstandig eten zou ik toch echt met de pellets beginnen. Ze zijn nu nog jong en kunnen veel makkelijker over stappen tenzij het eigenwijsjes zijn ;).
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

karin v h

Ja ze eten nu echt zelfstandig en ik weet nog wat een enorm gevecht ik heb gehad toen ik 6 parkietjes ging omzetten.
Dus ik denk dat ik morgen gewoon is een aantal uren als ik erbij ben de bakjes ga vervangen! Kijken hoe ze reageren.

Petr@

Ja precies het kostte mij ook bloed zweet en tranen om toen in 2008 6 parkieten op pellets over tezetten. En het is inderdaad beter als je er een paar uur bij kan blijven om het in de gaten te houden. Succes :)
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

karin v h

#12
Ik denk dat het nu ook meer spelender wijs zal gaan.
Dacht eerst nog te doen als ik ze met zijn zessen in de twee kooien heb, nu staan zien 2 kooien naast elkaar maar toch nog apart en mogen ze zo nu en dan bij elkaar om aan elkaar te wennen. Nu vliegen de andere 4 parkietjes rond. Maar ik heb mij bedacht, ik laat ze toch apart zitten want ze worden veel te veel afgeleid door de andere 4 en dan eten ze helemaal niet.
Laat ze maar lekker met zijn tweetjes in de kooi met 2 bakjes pellets! ;)

Heb dit topic gesplitst omdat het niet meer over het beginonderwerp ging. Je vindt het nieuwe topic met de foto van je kleintjes bij bijzondere topics. :)

karin v h

Waar ik een beetje bang voor was gebeurde.
De kleine stak zijn koppie in het bakje met de pellets en vond het maar niets, vervolgens (bakje met klepje) begon hij als een gek met zijn kop heen en weer te slaan in het bakje, met andere woorden de pellets vlogen lang zijn koppie heen en liggen nu op de grond.
Ja dan kun je nog zo leuk de pellets afwegen voordat je ze in het bakje doet maar dan heb je er dus nog geen controle over. ;)

Ben de komende drie dagen vrijveel weg en ik had ze graag bij elkaar willen zetten want dat gaat heel goed maar ja mijn 4 donderstenen vliegen meteen de andere kooi in en eten gauw alle bakjes leeg, gevolg dat zij dan geen eten hebben. Dat is dus ook geen optie. Dus ik zal ze voorlopig apart moeten houden.