Wat is een gezonde zaadvoer?

Gestart door Heddie, juli 12, 2012, 10:32:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heddie

Hallo.
Ik vroeg mij af welk zaadvoer verantwoord is om aan mij. Parkietjes te geven.
In het meeste zaadvoer zitten ook snack zaadjes en dat wil ik dus niet ,als ze van mijn wat te snacken mogen hebben wil ik ze dat zelf kunnen geven.
Groetjes Heddie

*wendy*

Dus als ik het goed begrijp wil je een zaadmengsel waar geen fruitkorrels en andere toevoegingen in zitten?

Er zullen er ongetwijfeld meer zijn, maar ik gebruik Deli Nature Premium voor parkieten. Dit koop ik bij Ranzijn. Op een kilo van dit zaad voeg ik daarnaast 250 gram onkruidzaad (Kenner) toe. Dit koop ik bij Welkoop, maar als het goed is hebben ze dit ook bij Ranzijn (en andere winkels waarschijnlijk ook wel). 

Heddie

Ok dat is super! Bedankt voor de tip!

Wouter

Citaat van: Heddie op juli 12, 2012, 10:32:07
Hallo.
Ik vroeg mij af welk zaadvoer verantwoord is om aan mij. Parkietjes te geven.
In het meeste zaadvoer zitten ook snack zaadjes en dat wil ik dus niet ,als ze van mijn wat te snacken mogen hebben wil ik ze dat zelf kunnen geven.
Groetjes Heddie

Ik ben bang dat hier sprake is van een misverstand (corrigeer me als ik het mis heb hoor!).
Het is inderdaad zo dat parkieten kunnen (en zullen) snacken als ze hun voer niet gedoseerd aangeboden krijgen. Dit geeft echter niet aan dat de "snackzaadjes" ook als snack bedoeld zijn. Deze zaadjes zijn nog altijd noodzakelijk in de dagelijkse voeding.

Ter vergelijking;
Ik eet ook liever vlees dan groenten en zolang ik nog vlees heb zal ik niet snel aan mijn groenten beginnen, maar dit betekent niet dat mijn vlees geen belangrijke voedingsstoffen bevat!

Zelf geef ik XtraVital Premium aan mijn parkieten, gemengd met het huismerk van de dierenwinkel. Dit bevat alle benodigde zaden en bovendien zit er al eivoer aan toegevoegd. Hier kun je zien wat iedereen zoal aan zijn parkieten te eten geeft.

*wendy*

Helemaal gelijk in Wouter. Het is wel belangrijk, als je een gewoon zaadmengsel geeft, om zelf de benodigde toevoegingen te verstrekken, zoals eivoer, groente, fruit..!

Mijn ervaring met XtraVital is overigens dat ze de toevoegingen laten liggen, maar dit is voor iedere vogel anders denk ik.

Bij mij mogen de heren geen fruit hebben om medische redenen, dus vandaar dat ze bij mij een zaadmengsel krijgen dat alleen uit zaden bestaat. De toevoegingen zorg ik zelf voor: eivoer, groente, kruiden.. en natuurlijk een bakje grit/maagkiezel.

Justbe123inge

Voeding parkiet binnen, fijn parkietenzaad en als ze jong zijn een beetje krachtvoer door de zaadjes. Verder af en toe stukje brood, appel, peer, en na twee jaar als ik iets eet, kauw ik het helemaal fijn en laat ik hem proeven, niet eten. Hij moet weten dat zijn voeding in zijn kooi te halen is en het alleen een traktatie is. Verder regelmatig een langwerpige zaadstok die ze af kunnen kluiven met honing of ei, om de dag vers water en een schelp voor de snavel. Ik heb de kooi altijd open, hij komt alleen als er iets te halen valt.

pixie

#6
Xtravital gebruik ik ook en is op zooplus goedkoper te bestellen dan in de meeste dierenwinkels.

Overigens heb ik een opmerking op voorgaande post;
Eten kauwen en het geven aan de parkietjes, zou ik nooit doen. Dat kan heel gevaarlijk zijn - er zitten dan allemaal bacteriën en speeksel uit je mond in.
Ik deel ook vaak groente en fruit met ze, maar snij dan altijd een stukje af voordat ik ga bereiden/eten.

Persoonlijk geef ik nooit zo'n snoepstok. Dat zie ik als McDonald's eten (als je dat eten mag noemen ;)
Misschien is af en toe niet erg, maar als ik een snackje wil geven, krijgen ze een stukje maïskolf bijvoorbeeld - zijn ze helemaal gek van.

Wouter

Citaat van: Justbe123inge op augustus 25, 2012, 06:01:49
Verder regelmatig een langwerpige zaadstok die ze af kunnen kluiven met honing of ei, om de dag vers water en een schelp voor de snavel. Ik heb de kooi altijd open, hij komt alleen als er iets te halen valt.
Deze snoepstokken bevatten veel te veel suiker en dit is erg ongezond voor de vogel. Dit is dus zeker niet iets wat je regelmatig kan geven. Zelf geef ik ze überhaupt nooit, omdat ze gewoonweg veel te ongezond zijn. Een sepiaschelp is dan weer veel te zout voor de vogels. Beter is een mineralenblok. Daarnaast hebben parkieten elke dag vers water nodig..