2 jonge parkietjes

Gestart door karin v h, juli 11, 2012, 16:45:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

karin v h

Ik weet niet of ik het hier moet plaatsen.
2 weken geleden heb ik plotseling Buffy zelf dmv euthanasie laten inslapen. Dierenarts was zeer cru en zeer onbeschoft op zaterdag ook extreem duur - maar daar ging het niet om. Buffy is dmv medicatie rustig in mijn hand ingeslapen. Zij had trouwens een tumor in haar onderbuik en was astmatisch, viel op zaterdag constant van haar stok. Ben bij de vogelarts in Nijmegen geweest met haar.

Mijn probleem is dat 2 parkietjes (van de nog 4 die ik heb) haar enorm missen - ook omdat Sammy door een klap vuurwerk om het leven is gekomen. Dus in 2 parkietjes in korte tijd.
2 zijn nu extreem aan het ruien en gaan hard achteruit.

Nu kan ik plotseling 2 jonge parkietjes krijgen, ze zijn 4-5 weken oud maar moeten nog 4 x per dag handopfokvoer hebben.
Ze kunnen gewoon in een kooitje hoeven niet meer in een broedblok.
Is dit wijs om te doen. Zijn ze niet te klein volgens jullie of kan hier niet veel fout gaan als ik ze 4 x per dag handopfokvoer ga geven.
Het zou mij niets verwonderen als Meisie deze taak ook nog eens op zich zou nemen hoor maar dat durf ik niet te garanderen?

Zie ik trouwens dat Harrison ook handopfokvoer ofzo heeft?????

Wat is jullie advies in deze.

rissiejjj

Mijn advies.
Absoluut niet doen!!!
Handopfok brengt zoveel risico's met zich mee en moet je echt alleen in uiterste nood doen.
Mijn advies is dus ook om het gewoon niet te doen, beessies lopen dan veel te veel risico op overlijden, vooral als je er geen ervaring mee hebt.

Lekker wachten tot de jongen zelfstandig zijn en dan evt ophalen.
Als ze al uitgevlogen zijn dan al helemaal niet meer aan beginnen, om ze dan nog op pap te krijgen is een hel.
Heb er ervaring mee, als je kweekt kom je soms voor een noodgeval te staan, maar 1x eentje binnen gehad die net uitgevlogen was. Kreeg ik absoluut niet op de pap, terug gezet in de voliere en het beste hopen, en gelukkig toen hij heeel veel honger had ging een ander koppel hem voeren. Maar nee, absoluut niet aan beginnen dus.

karin v h

Wonderbaarlijk.
Ik denk weet je wat ik bel de dierenarts eventjes.
Krijg ik het volgende antwoord.
Een parkietje van 4-5 weken hoeft geen opfokvoer meer te hebben.
Ze mogen gewoon zaad hebben maar je moet ze geen gemengd zaad geven.
Ik vraag mag ik ze pellets geven. Ja wel pellets maar....... dat is te groot. Dus mijn vraag als ik de pellets fijn maal en ik geef ze dat.
Ja Prima zegt de dierenarts.
Dus mijn mond valt open van verbazing. ::)

rissiejjj

Ik denk dat het tijd word voor een nieuwe dierenarts.
Rond 7 weken leeftijd zijn vogels vaak zelfstandig.
Dus met de leeftijd wat jij noemt, moeten ze absoluut nog (door de ouders) gevoerd worden.


karin v h

Zo zie je dat weinig dierenartsen verstand hebben van parkietjes.
Heb net de Dierenkliniek Broerdijk gebeld ook om te vertellen dat ik Buffy heb laten inslapen.
Hun heb ik het ook gevraagd. Zij vertelde mij ze moeten eerst zelf zaad hebben gegeten anders kun je toch problemen gaan krijgen.
Ik ga morgen kijken en dan ga ik ze over 2 weken wel halen.
Hoop dat de andere het tot die tijd gaan trekken en anders worden het er nog meer!!!! :(

karin v h

Ik heb besloten om vandaag te gaan kijken (en een aanbetaling te doen) en dan volgende week of de week daarna de parkietjes te gaan halen.
Ik ga niet zitten rommelen met opfokvoer, zie dat zelf ook niet zitten.
Denk dat het voor de parkietjes ook fijner is om nog wat langer bij de moeder te blijven. Zelf heb ik dat ook gedaan toen ik jongen had.
Eigenlijk wilde ik voor de andere sneller andere parkietjes erbij hebben maar die moeten nu een weekje langer wachten.
Dus dat probleem is opgelost. ;)