Kweekverslag Ollie en Kweenie

Gestart door parkietengek12, juli 10, 2012, 13:08:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

parkietengek12

Goedemiddag,

Al een tijdje niks van me laten horen.
Druk met school en andere dingen.
Voor de mensen die het niet weten:

Buiten in de tuin heb ik een volière van 2x1x2 meter, hierin zitten 4 vogels.

Ollie en Twix



Deze twee heb ik sinds begin april 2011.
Zijn 2 zusjes van elkaar. Ollie is de blauw witte en Twix heeft geel in d'r verenpak.


Kweenie en 'de gele'



Deze twee heb ik sinds september 2011.
Kweenie is een Engelse grasparkiet en 'de gele' is een halve Engelse.
Kweenie kocht ik (net als Ollie en Twix) als een jong van 8-10 weken. De gele was al anderhalf a 2 jaar.


Bij het begin werd vooral Kweenie toegetakeld. Hij werd gepikt en weggestuurd. Vooral door Ollie, die had echt een hekel aan hem. Dat is een aantal weken zo gegaan.
26 november 2011 waren door een fout Ollie en Kweenie weggevlogen. Kweenie zelf gevangen in de straat en Ollie heb ik een week later bij mensen thuis opgehaald 5 km verderop.
De mensen en ik hadden foto's gemaakt.

Ollie:


Kweenie:


Sindsdien zijn er paartjes gevormd. Ollie x Kweenie en Twix x de gele.

Aantal weken terug kwamen de eerste eitjes. De eerste zag er rozig uit vergeleken met de 2e die wit leek dus ik dacht dat de eerste niet bevrucht was. Uitgerekend dat de eerste 10 juli uit moest komen, als deze toch bevrucht was.

En gisteren hoorde ik ineens gepiep uit het hokje komen, dus dat betekend dat de eerste toch bevrucht was!
Vandaag was het gepiep nog luider, dus ik denk dat hij gisteren nog moest uitkomen?
Zag in ieder geval het hoofdje en de moeder voert het jong dus dat is tot nu toe een zorg minder  :D

Hier een foto van de eerste 2 eieren


Ze heeft in totaal 7 eieren gelegt.. Best veel voor een eerste nestje.
We gaan het in ieder geval zien wat ervan komt, ik ga het proberen hier een beetje bij te houden.

Nu nog een vraag voor de kenner. Kunnen jullie me een beetje vertellen wat voor kleurslag de ouders hebben? Ik had wel het een en ander opgezocht, maar weet het niet 100% zeker en wil jullie mening wel weten eigenlijk  :)

parkietengek12

Baby leeft nog steeds.
Vader voedt de moeder.
Als ze eruit is en je komt bij de volière kijken schiet ze als een speer het broedhokje in. Ga er dus weinig van zien  ::)
Er is volgens mij nog geen tweede jong bij.

Loeky

Spannend joh!
Ik hoop dat je toch een keer nog een foto kan maken en dat de andere
eieren ook uitkomen.

Fijn dat ze in ieder geval niet weer ontsnapt zijn want toen heb je echt heel
veel geluk gehad! :D
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

parkietengek12

Ik heb inderdaad echt veel geluk gehad toen ze waren weggevlogen, had heel anders kunnen verlopen  ::)

Voor zover ik heb gezien zijn er nu 2 jongen.
Heb voorzichtig een foto kunnen maken met mijn mobiel.
Klepje hoefde daarvoor maar 1 cm max omhoog, vandaar met mobiel.

Er is 1 jong zichtbaar op de foto.



Hier nog moeder als je goed kijkt (uitvergroting rechtsonder,  niet te missen).


Het eerste jong was 9 juli geboren en het tweede 11 juli. De eerste was 10 juli uitgerekend. Het gaat dus ongeveer op schema nog.

parkietengek12

Voor de liefhebbers heb ik nog een filmpje van Ollie die één jong voert.

http://www.youtube.com/watch?v=veDGXUEgQQ8&feature=plcp

Loeky

Zo wat klein nog en wat is Ollie lief voor haar/hem. Leuk dat je dit gedeeld hebt met ons!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Parkieten-Freak

Ja, bedankt Parkietengek12! Ik vind het filmpje waarin het jonkie gevoerd wordt, heel erg leuk!  ;D


Sara

Wauw, super om dat een keer te zien! Ik heb zelf al twee keer een nestje gehad, maar nooit gezien hoe de jongen gevoerd werden (ik kon het wel horen, maar durfde niet echt kijken, hihi). Bedankt om het te delen, echt top om het een keer te zien!  ;D

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Kleintjes

Enorm leuk om eens te zien :D
Zo lief hoe ze zo voorzichtig met de kleine omgaat  :-*

Altijd mooi en leerzaam om te lezen hoe allles gaat :)

Dank voor 't delen  ;D
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

parkietengek12

Vanmiddag zat de vader Kweenie  in het broedblok.
Ik dacht dat hij weer aan het voedden was, maar wat bleek.
Meneer had van de pop een ei gekregen en hij is ernaast gaan zitten met zelf een eitje  :P
Ik zag namelijk zijn staart uit het hokje komen. Toen ik in de volière kwam voor het eivoer vervangen ging hij eruit en zag ik dus een ei naast de pop Ollie liggen. Nu net nog even gespiekt en het ei ligt weer onder de moeder, dus hij heeft echt naast haar gezeten met een ei erbij. Nog nooit van gehoord haha.

Jong lijkt alweer gegroeid. Volgens mij zijn het er nog steeds 2. We gaan zien hoeveel het worden.
Ben benieuwd welke kleuren hieruit komen. Iemand een idee?

De pop is volgens mij gezoomd lichtblauw (weet het gezoomd niet zeker) en de man is lichtgroen.

parkietengek12

Ze heeft nu 4 jongen.

HEt vershil tussen de 2 oudste en de 2 jongste is nu echt al groot  :o
Ik wist dat de vogels snel groeien, maar dit is niet normaal lol.
HEt valt niet op dat ze zo groeien totdat je er een 'nieuw' vogeltje naast ziet zitten.
Ze heeft het er druk mee.

parkietengek12



Kan je goed het verschil zien tussen één van de oudste en de jongste.

Loeky

Wat bijzonder is dit toch! Nog even en het zijn prachtige parkietjes!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

parkietengek12

Ze heeft nu 5 jongen, maar 1 jong heeft volgens mij spreidpoten.

Heb er een topic over aangemaakt voor advies.
http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,28618.0.html

Hier een foto van vandaag, filmpje komt eraan.


parkietengek12


parkietengek12

Jong met spreidpoten heeft het niet overleefd. Waarschijnlijk was de pop toch gestopt met voeden.

Hier een foto die ik heb ontvangen vandaag van de jongen.
Sowieso 1 blauwe, 1 donker groene en een licht groene.



Kleintjes

Sneu dat 't ukkie 't niet gehaald heeft. Mogelijk was er meer aan de hand dan wij konden zien.

Mooi om te zien hoe de kleuren zich ontwikkelen bij 't clubje kleintjes :) En dan die piepkleine staartjes *zwijmel*
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

parkietengek12

#17
Intussen al paar dagen terug van vakantie.
Beestjes zijn erg goed gegroeid en al echte parkieten.
De oudste is nu 4 weken en de jongste 3 ongeveer.

Toen ik thuis kwam heb ik gelijk het broedblok maar schoongemaakt... Damn dat was echt nodig  :P
Jongen in een grote plastic bak, en alle poep met een plamuurmes (!!!) eruit gehaald..
Laagje zaagsel erin en weer terug met vogels erin.
Mooie gelegenheid om snel wat foto's te maken. Geen top foto's, want die bengels vonden alles erg interessant en keken naar elk bewegend ding, vond het maar geen goed idee om de flitser te gebruiken lol.

De foto's zijn op volgorde van de oudste naar de jongste.

Dit zijn dus foto's van 4 augustus 2012:






Momenteel beginnen ze al echt brutaal te worden. Met hun kop uit het blok en schreeuwen om eten zodat pa of ma dat even regelt.
Vandaag heb ik ze ook weer even eruit gehaald om te checken en kijken hoe ze gegroeid waren. Ma kwam bij één jong er even bij zitten.

Dit zijn dus foto's van 7 augustus 2012 (vandaag):






Overigens wel lachen. Dan komt een van de twee oudste met de kop uit het blok. Gaat pa erheen om te voeren. Flirt ma ondertussen met 'de gele' om daarna vervolgens een ander jong te voeden  :P
Het oudste  jong lijkt trouwens precies op d'r moeder, afgezien van de vlekken op de kop.






Loeky

Zo ze zijn gegroeid als kool! Mooie foto's en wat een schatjes :)
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Kleintjes

Heb je ze stiekem Pokon gegeven? Jeetje wat zijn ze gegroeid, en wat zijn 't knapperdjes!!

Even tussendoor: Welkom thuis xD
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses