2 parkietjes: 2 mannetjes? of toch een mannetje en popje?

Gestart door Iris89, juli 09, 2012, 15:49:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iris89

hoi hoi, n.a.v mijn vorige topic (waarin ik twijfelde over een tweede parkietje) waar ik helaas geen antwoord op heb gekregen. Ik heb toch besloten om een tweede aan te schaffen, alleen al omdat het zoieso voor een parkietje leuker is met een vriendje/dinnetje dan zonder..

Ik twijfel alleen erg over het geslacht. Toen ik Charlie kreeg, was de neusdop lichtroze maar dat is nu inmiddels veranderd naar paars/blauw. Van wat ik lees is dat dan waarschijnlijk een mannetje..

Het tweede parkietje, Luna, ik dacht dus dat zij een popje was! de neusdop was nogal bruinig van kleur namelijk.

Maar nu ga ik een beetje twijfelen..Nu lijkt het meer donkerpaars.  :o
Hopelijk kunnen jullie dit wat beter inschatten!

Eerste foto: Charlie (waarvan ik denk dat het een mannetje is, mijn eerste parkietje)
Tweede foto is Luna. Waarvan ik nu dus geen flauw idee heb! haha.

Liefs! X

Sara

Volgens mij heb je inderdaad twee mannetjes. Ik zie namelijk geen bruin aan Luna's neusdop, enkel paars. We zullen nog even kijken wat de anderen zeggen.  ;)

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Iris89

als dat zo is, moet ik even snel de naam veranderen, haha!

Iris89

#3
hier nog even 2 betere foto's:

de laatste foto was toen ik charlie net had, toen was de dop lichtroze. Ik dacht dat dat meer een kenmerk was voor jonge popjes?

Ik heb echt nog een hoop te leren volgens mij  ??? Nouja dit is al een begin lijkt mij..

*wendy*


Iris89

Oke..dan eventjes los daarvan misschien: Maar zou het daardoor komen dat ze elkaar alleen maar lopen te treiteren?  :( Het enige wat ze doen is naar elkaar pikken namelijk.. En charlie probeert hem ook de hele tijd alleen maar te bijten, zo zielig.. is dit normaal gedrag voor 2 mannetjes die samen zijn?!

*wendy*

Twee mannetjes moet in principe geen problemen geven. Begrijp ik het goed dat je een tweede erbij gezet hebt? Heb je eraan gedacht om de inrichting van de kooi te veranderen? Op die manier is het voor hen allebei nieuw, en ontstaat er geen drang om het territorium te verdedigen..

Iris89

Het is zelfs een splinter nieuwe kooi! Juist omdat ik een tweede parkietje er bij nam wou ik een grotere kooi.

2 extra zit stokken er bij en het speelgoed heb ik ook verplaatst..Dus dat kan het niet zijn neem ik aan.  :(

Sara

Off topic:
Zet het nieuwe parkietje dan alsjeblieft apart in je oude kooi, zoals ik al zei in je andere topic.
Twee parkietjes klakkeloos samenzetten is geen goed idee. Het nieuwe parkietje moet eerst wennen aan de nieuwe situatie en weet niet wat hem overkomt en dan wordt hij ook nog eens gezet bij het parkietje dat je al had. Eerst in aparte kooi naast elkaar zetten dus, zodat je nieuwe parkietje ook de kans krijgt om te wennen aan zijn nieuwe thuis.
Ook even een verzoekje om over dit onderwerp verder te gaan in je andere topic, aangezien je er toch een topic over hebt: http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,28566.0.html

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Iris89

Ik heb ze even apart gezet met de kooitjes tegen elkaar. Ze lijken allebei wat rustiger nu, maar ze zijn wel nieuwschierig naar elkaar toe.

Dan wachten we dit even af zo :) dank jullie wel voor de adviezen.

Liefs, Iris.

*wendy*

Misschien heb je ook wat aan mijn eigen ervaring, hoewel de situatie niet helemaal gelijk is. Ik heb Sky, die nu ruim 4 jaar oud is. Die heeft ruim 3,5 jaar alleen gezeten. Toen heb ik besloten een vriendje erbij te halen. Dit werd Milo. Milo heeft in een aparte kooi naast die van Sky gestaan, totdat zij aan elkaar gewend waren en ook aangaven graag naar elkaar toe te willen. Op dat moment heb ik beide kooien open gezet en ze op die manier kennis met elkaar laten maken (buiten de kooi dus). Uiteindelijk zijn zij vanzelf in de kooi gegaan (gelukkig in 1 keer in de juiste, haha) en sindsdien zijn het de beste maatjes :-D

Ik weet dat men hier op het forum over het algemeen aanraadt eerst het parkietje tam te maken alvorens het te laten vliegen. Mijn ervaring hiermee is anders. Ik heb gemerkt dat het tam maken in de kooi best lastig wordt als het parkietje teveel energie heeft. Tam maken heb ik zowel in als buiten de kooi gedaan, maar ik heb ze wel altijd de mogelijkheid gegeven om hun energie kwijt te raken door te vliegen en spelen buiten de kooi.

Nou ja, dit is mijn ervaring...