Kamervoliere???? Help

Gestart door corrina, juli 08, 2012, 20:15:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

corrina

Hallo allemaal
Heb 2 valkparkieten en 2 grasparkieten. Allebei pop en man. Kunnen goed met elkaar opschieten zitten nu ook in elkaars kooien, heb 2 kooien voor 4.
Ze slopen de hele boel, ze zijn de hele dag los in een afgesloten stuk kamer. Zitten in de raamkozijnen en kijken zo naar buiten.
Vreten heel mijn behang op enz. Ze slopen alles.
Nu wil ik de kamer opknappen, en heb  er geen zin in dat alles gelijk weer gesloopt of onder gepoept word. Nu wil ik een binnen voliere, iets  van 64/70/170.
Daar wil ik ze dan in doen en er niet meer uit laten.
Alleen vind ik het een beetje zielig, heel hun leven los en nu in een voliere met zijn 4.
Iedereen zegt dat ik het moet doen, zonde van mijn nieuwe spullen.
Wat denken jullie; wennen ze er gauw aan dat ze opgesloten zitten?? Ze kunnen ook niet in een andere kamer, want ik krijg overal nieuwe kozijnen en die vreten ze weer kaal. Maar weet zo gauw geen andere oplossing.
Help!!

pixie

Citaat van: corrina op juli 08, 2012, 20:15:27
Daar wil ik ze dan in doen en er niet meer uit laten.
Dit is naar mijn mening geen optie.

Waarom niet proberen het probleem op te lossen.
Ze genoeg geven waar ze wel op mogen bijten.
Vervelen ze zich misschien? Wellicht moeten ze uitgedaagd worden.

Misschien hebben andere leden hier ook ideeën over.

Het zou erg sneu zijn als de vogels straks nooit meer lekker kunnen vliegen, niet alleen omdat ze het gewend zijn, maar ze hebben het ook nodig om gezond te blijven.

Mijn vogels knagen ook wel eens ergens aan (vroeger meer dan nu) maar dat doen ze nu eenmaal. Met elk huisdier heb je wel wat.

(bedoelde je trouwens met de afmetingen 170 breed bij 70 hoog?)

Kleintjes

Okay, dus de kinderen mogen (als die er ooit zijn) hun bed niet uit omdat er wel eens iets stuk kan gaan?
Nee, dit is geen onzinnige vergelijking. Parkieten zijn net kleine kinderen, alles proeven, proberen en overal mee spelen als 't spannend is.

Sloop speeltjes zijn voor eigenlijk alle kangende dieren aangredaen. Aangezien papegaai-achtigen graag knagen hebben ze heel veel mogelijkheden hiervoor: Verse takken (mits niet giftig, zie elders), houten speeltjes, wilgenballen (voor konijn en cavia ;) Erg geslaagd als parkieten speelgoed), kartonnen rolletjes, etc.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

WD1984

Als je toch een voillere hebt van 170 cm lang dan kunnen ze toch de vleugels strekken of zie ik dit nu verkeerd.

Tuurlijk hebben ze veel minder vliegruimte als eerst. Misschien dat je op termijn ze af en toe een rondje kan laten vliegen... Of s`avonds als je thuis bent..
Als je de kooi uitdagend kan maken door bijv. een parkieten boom en veel divers speelgoed..

Als je ze nu in een kooitje van 50x50x50 zou stoppen is het wat mij betreft een ander verhaal.
Maar dit is toch een prima oplossing.

Ik kan me goed indenken dat je het wel een keer zat bent dat je interieur gesloopt wordt.

Vergelijking met kinderen vind ik persoonlijk echt belachelijk. Het blijven dieren, hoe leuk vogels ook zijn.

Succes met je keuze

Grt. Wouter

Kleintjes

Citaat van: WD1984 op juli 09, 2012, 13:08:29
Vergelijking met kinderen vind ik persoonlijk echt belachelijk. Het blijven dieren, hoe leuk vogels ook zijn.
Nee hoor, papegaai-achtigen hebben de intelligentie van peuters, hun gedrag (alles met de snavel verkennen, proeven en bijten) is ook identiek.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

corrina

Wil mezelf niet op de borst kloppen maar als er iemand zorgt dat ze wat te knagen hebben enz. ben ik het wel. Ben uren ermee bezig om ladders te maken, hele lianen van touw hangen er, ze stikken van het speelgoed, ze zijn heel de dag los, samen met konijnen.Ze vreten overal het behang op, ze gaan op schilderijen zitten en beginnen, er zijn gaten van 5m diep, dus zo gauw heb ik het niet opgegeven.
Ze zitten in een aparte kamer. Heb een paasboom in de tuin  van 6 meter hoog, daar knip ik takken vanaf en die gaan in zijn GEHEEL de kamer in, maar toch blijven ze van het behang/ramen/stopverf/muren vreten.
En de vergelijking met kinderen slaat nergens op.
Wil dus gewoon een grote kamervloiere kopen , die inderdaad 1.70 hoog is, maar ja vind het beetje zielig.
Maar denk dat er geen andere keus is.

Parkieten-Freak

Het is gewoon een kwestie van afwegen. Als je het onplezierig vindt dat de vogelkamer weer snel gesloopt wordt,  ga dan gewoon voor een flinke (brede) kamervoliere waar de vogels naar hartenlust kunnen bewegen en wat kunnen vliegen. Daarnaast kun je ze enkele malen per week "onder toezicht" een half uurtje los laten vliegen in de vogelkamer.


WD1984

Citaat van: Kleintjes op juli 09, 2012, 14:15:17
Nee hoor, papegaai-achtigen hebben de intelligentie van peuters, hun gedrag (alles met de snavel verkennen, proeven en bijten) is ook identiek.

Beste Kleintjes,

Vind jij dit nu echt... een mens of een dier kan je toch nooit met elkaar vergelijken en al helemaal niet op dezelfde hoogte plaatsen. Blijf het dan ook niet met je eens, maar dat mag geloof ik het is tenslotte een forum waarop je je mening zou moeten mogen geven.

Hoewel ik steeds meer het idee krijg dat dat hier op dit forum iets minder wordt gewaardeerd. Maar da`s een andere discussie waar TS niets aan heeft.

@TS. Zoals eerder genoemd, als jij denkt dat je een passende kooi / volliere hebt waar de vogels goed inzitten, lijkt de keuze mij vrij makkelijk.

Sara

Even offtopic:
@WD1984: Wat Kleintjes zegt over de intelligentie van papegaaiachtigen, is niet eens een mening. Dat is het resultaat van wetenschappelijk onderzoek.  ;) Ook dat over hun gedrag klopt. In feite valt hier dus niet echt over te discussiëren... 
Of je dieren en mensen op dezelfde hoogte plaatst, dat is ieder zijn keuze natuurlijk.

Terug ontopic: Ik ben ook voor het idee om een grotere vollière te kopen.
Ik weet niet of je dit knaaggedrag afgeleerd kan krijgen als het zo 'hardnekkig' is. In ieder geval kan dat sowieso al alleen als je er constant bij blijft en meteen reageert. Alleen weet je dan nog niet of het zal werken. Als dit geen optie is, raad ik dus een grote vollière aan.
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

rissiejjj

Kamervoliere van 1.70 hoog.
Dan moet ik denken aan een standaard kamervoliere.
zo 1 heb ik hier ook staan en ben blij als ik iets anders heb gevonden.
Vogels vliegen vooruit en niet omhoog, dus de hoogte van een kamervoliere hebben ze helemaal niks aan.
Ja ze kunnen er wat in klimmen, maar niet doen wat ze echt moeten doen. Als je ze dus al gewoon in een kooi wilt opsluiten, zorg dan dat hij daar Breed genoeg is. Vogels hebben meer aan breedte dan hoogte.

Als je dus zoiets vind, wat lekker breed is, dan kan je het doen.

Kleintjes

Citaat van: Sara op juli 10, 2012, 09:40:17
@WD1984: Wat Kleintjes zegt over de intelligentie van papegaaiachtigen, is niet eens een mening. Dat is het resultaat van wetenschappelijk onderzoek.  ;) Ook dat over hun gedrag klopt. In feite valt hier dus niet echt over te discussiëren... 
Of je dieren en mensen op dezelfde hoogte plaatst, dat is ieder zijn keuze natuurlijk.
Precies. Er zijn mensen die dat soort studies lezen, of opzoeken ;)
Citaat van: Sara op juli 10, 2012, 09:40:17
Of je dieren en mensen op dezelfde hoogte plaatst, dat is ieder zijn keuze natuurlijk.
Dat heb ik nog nooit gedaan en zal ik zeker niet doen.

@TS: Je kan inderdaad beter 'n brede voliere dan hoog, zoals Rissiej aangaf. Ze vliegen liever in de breedte dan de hoogte.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Parkieten-Freak

Citaat van: WD1984 op juli 10, 2012, 08:58:46
Beste Kleintjes,

Vind jij dit nu echt... een mens of een dier kan je toch nooit met elkaar vergelijken en al helemaal niet op dezelfde hoogte plaatsen. Blijf het dan ook niet met je eens, maar dat mag geloof ik het is tenslotte een forum waarop je je mening zou moeten mogen geven.

Hoewel ik steeds meer het idee krijg dat dat hier op dit forum iets minder wordt gewaardeerd. Maar da`s een andere discussie waar TS niets aan heeft.
.......................

Misschien vind je het interessant om eens een keer op de website van Dr. Irene Pepperberg rond te kijken?  :)
Discussies worden hier overigens heel erg gewaardeerd, we hebben zelfs een discussiehoekje op het forum!



pixie

Ik ben het eens met rissiejjj, daarom vroeg ik ook eerder of de voliere 1,70 breed was misschien. Maargoed, dan is vliegen natuurlijk nog steeds geen optie. grofweg 60x70 is naar mijn idee wel klein, als het voor altijd is.
Als ik denk aan mijn parkietjes, vooral Pedro lijkt soms wel of hij wordt afgeschoten uit een pistool als ik 's morgens de kooi open maak. Dan vliegt hij even heel snel door de kamer, ik denk om even zijn energie kwijt te kunnen. Als hij er soms even niet uit kan wordt hij heel rusteloos en ik kan me niet voorstellen om hem dan heel lang te laten zitten. Maar misschien is dit ook puur gewenning, hoor. Ik weet niet of parkieten gewend raken aan de situatie?

Zou het ook kunnen zijn omdat de vogels in een afgesloten kamer zitten? (de vernielzucht)
Ik lees oa hier op de site, dat parkieten het toch fijn vinden om in de huiskamer te staan, bij de mensen. Als ik naar mezef kijk, zou ik het moeilijk vinden om evenveel aandacht aan mijn vogels te besteden als ze in een aparte kamer stonden. Kan het zijn dat ze een beetje wilder zijn omdat ze in die kamer zitten?
(Ik zeg niet dat het zo is, hoor. Ik probeer me enkel de situatie voor te stellen hoe het zou zijn als het bij mij zo was)

Ik hoop dat je een oplossing vindt die voor jullie allemaal goed is. Succes!

corrina

Heb een kamer van 11.50 meter, en daar vlogen ze helemaal in rond, maar kan geen schilderijtje hangen of het behang word er opgevroten. heb nu een stuk kamer afgezet, 3 bij 3.5 en daar vliegen ze in los, ze zijn gewoon nog in de kamer, tussen de konijnen, die ik daar ook rond heb lopen.
Maar een kooi van 1.70 breed word wel een erg groot bakbeest.

Sara

En het behang dan maar volledig afhalen en verven in de plaats? Nuja, het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat je heel je huis moet veranderen. Het kan dat dit gedrag af te leren is, zoals ik al zei, maar dat zal heel wat tijd, doorzettingsvermogen, moeite en consequentie kosten. Je moet er constant bij staan zeg maar. Ik geloof dat je op internet (er staat ook iets op de site over volgens mij) kan vinden, hoe je dit gedrag kan proberen af te leren.
Over de konijnen: Vogels bij konijnen is echt een afrader. Je zou niet de eerste ooit zijn waarvan ik lees dat de parkiet een pootje miste door het konijn des huizes. Ik raad je dus aan om hen absoluut gescheiden te houden (parkietjes zouden zelfs niet op de kooi mogen kunnen landen van de konijnen).

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Sonja

Ik wil me graag aansluiten bij Sara.
Ook mbt het advies van vogels en konijnen.
Dat is voor beide diersoorten af te raden.
Een ongeluk zit wat dat betreft ook weer in een klein hoekje, enkele gevaren mbt de vogels heeft Sara al genoemd, en voor de konijnen is het ook niet zonder risico.
Vogels vinden de grote, glanzende ogen van konijnen ook mooi en kunnen daarnaar gaan pikken, met alle gevolgen vandien...

Je schrijft dat je nu een stuk kamer van 3 meter bij 3,5 meter hebt afgezet.
Kun je daar dan niet een volière zetten van 1.70 meter breed? Die past daar dan toch met gemak, of zie ik dat verkeerd? :)

corrina

De konijnen en vgels zitten al meer dan 10 jaar bij elkaar, ze eten soms uit dezelfde bak tegelijkertijd, dus dat is het probleem niet.Lopen samen over de grond enz.
Ik ga verbouwen en het stuk afgezette kamer word ergens anders voor gebruikt. Als dat niet zo was dan mochten ze van mij gerust rond blijven vliegen.
En ik kan niet heel de dag in die kamer gaan zitten om ze op te voeden.

Sonja

Citaat van: corrina op juli 11, 2012, 11:31:53
De konijnen en vgels zitten al meer dan 10 jaar bij elkaar, ze eten soms uit dezelfde bak tegelijkertijd, dus dat is het probleem niet.Lopen samen over de grond enz.

Dan heb je al die tijd veel geluk gehad, want het gaat helaas al te vaak mis...en ik raad het je dan ook nog steeds sterk af.
Ik spreek -helaas- uit ervaring, want ben zelf wat dit betreft door schade en schande wijzer geworden.
Ondanks dat ik heel oplettend ben, is het toch een keer fout gegaan.
Mijn parkiet zat bij me en mijn konijn lag op de bank.
In no time vloog ineens de parkiet naar het konijn en landde bovenop de kop van het konijn.
Die schrok daar heel erg van en hapte...
De parkiet vloog weg maar het konijn had toch nog 1 vleugeltje te pakken....:-(
Uiteindelijk is alles weer helemaal in orde gekomen, maar omdat ik zelf gemerkt heb hoe ontzettend snel het fout kan gaan, ook al let je nog zo goed op, vind ik het toch onverantwoord om ze bij elkaar te laten.
Ik hou ze sindsdien in ieder geval strikt gescheiden, het risico is echt te groot dat het fout gaat.

Samen eten uit 1 bak lijkt me overigens al helemaal af te raden.....

WD1984

Laten we even helder hebben dat ik direct geloof dat vogels het intelect hebben van een kind van 4. Maar ik ben het niet eens met de opmerking of de overtuiging dat je alles opzij moet zetten voor een dier.

Ik zorg goed voor mijn dieren begrijp me niet verkeerd maar ik vind wel dat er grenzen zijn.

Voordat straks iedereen over me heen valt.

On topic: Heb je al een keuze gemaakt wat te doen qua volliere?

Kleintjes

Citaat van: WD1984 op juli 12, 2012, 08:40:53
Laten we even helder hebben dat ik direct geloof dat vogels het intelect hebben van een kind van 4. Maar ik ben het niet eens met de opmerking of de overtuiging dat je alles opzij moet zetten voor een dier.

Ik zorg goed voor mijn dieren begrijp me niet verkeerd maar ik vind wel dat er grenzen zijn.

Voordat straks iedereen over me heen valt.

Heb ik iets gemist?

@ On topic:
Ben inderdaad benieuwd wat 't uiteindelijk wordt :) Hoe breder, hoe beter.
Schiet me net te binnen: Je kan trouwens ook goed zelf 'n Kamer voliere bouwen. Er zijn verschillende leden die dat gedaan hebben.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

*wendy*

Misschien is de montana madeira double iets?

En anders inderdaad wat Kleintjes zegt. Dit kan je overigens ook laten doen, bijvoorbeeld bij www.volierebouw.nl, http://www.volierebouwvanmierlo.nl/ en zo zijn er nog veel meer  :)

corrina

Als ik zo handig was, dan had ik dat gedaan, maar helaas......
Nee weet het nog niet, heb nog een goeie maand om te overdenken.