Hey, 2 valk parkietjes

Gestart door J.engels, juli 03, 2012, 23:00:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

J.engels

Hey,

Ik heb buiten een vogel hok met 2 valk parkietjes erin.
Maar hoe kan ik zien of het een mannetje is of een vrouwtje?
Ik zou er volgend jaar wel een nestje van willen hebben. en ze dan met de hand op willen voeden.

Ik heb ook even een foto gemaakt.






rissiejjj

Bij Bont mutaties kun je vaak niet aan het uiterlijk zien of het mannen of poppen zijn.
Maar zie dat sowieso de rechtse opaline is.
Dus als de valk ouder is dan een jaar om het maar even ruim te pakken, dan is dat een popje. En volgens mij zag ik ook bij de linkse opaline, maar kan ik niet duidelijk zien op de foto.
Als dat klopt en ze zijn ouder dan een jaar zijn het 2 poppen.

Verder wil ik je ABSOLUUT afraden om met de hand groot te gaan brengen.
Dat is een zieke gedachte van mensen, om  gezonde dieren die door de ouders goed verzorgd worden met de hand groot te willen brengen. Tammer worden ze er absoluut niet van.
Heb van mijn afgelopen nestjes geen enkele met de hand grootgebracht, maar van alle nieuwe baasjes een mail gehad dat ze zo lief en zo tam zijn. Dus onzin om met de hand te doen, en ja nu word ik Fel. Ga niet klooien met de valkjes.
Laat de natuur zijn gang gaan en hanteer de jongen voldoende. Maar ga niet aanklooien met handopfok.

J.engels

Oke bedankt.
Dan ga ik dat ook maar niet doen. Kan ik ze dan wel is uit het nestje pakken ofzo.. dat ze een beetje aan een mens wennen?

Kleintjes

Voorzichtig af en toe oppakken is geen probleem. Zorg wel dat je handen heel goed schoon zijn, ze zijn immers nog gevoelig ;)
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

rissiejjj

Hier worden de jongen vanaf dag 8 gehanteerd en soms ook al eerder in de hand genomen.
Vanaf dag 8 ring ik altijd, dus dan komen ze sowieso in de hand.
Maar heb ik een zorgenkoppeltje erbij worden ze vanaf dag 1 gehanteerd omdat ik dan de kropjes bekijk etc.

Het hanteren kan gewoon elke dag, en naar mate ze ouder worden kun je ze wat langer pakken.
Handen heel goed wassen, ja het kan, maar ik doe het niet, kan me handen wel gaan wassen maar zodra ik bij de schuur kom, schuur dichtdoen, voliere opendoen, blok pakken, nee hoor dan zijn mijn handen alweer "vies".
En nog geen enkel dood jong gehad hierdoor, ze kunnen meer hebben dan je denkt. De ouders vliegen ook door de voliere en daar pakken ze ook wel wat vuiligheid op.