tweede parkietje, wel of niet doen? Waar moet ik aan denken?

Gestart door Iris89, juli 06, 2012, 13:21:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iris89

Hoi hoi.. Ik heb natuurlijk eerst even de zoekfunctie geprobeerd te gebruiken, maar ik kon het niet zo 1-2-3 vinden.  :(

Goed, ik heb een parkietje van 3 maanden ongeveer.
Ik ben ontzettend intensief met hem bezig geweest. Geduld word natuurlijk altijd beloont: Hij komt zelf naar je toe vliegen nu, land gezellig op je hoofd, gewoon een heerlijk gezellig beestje. Ook vind hij/zij het geen probleem om op het handje van mijn 2jarige dochter te zitten. (alleen wanneer ik er heel dicht bij ben natuurlijk. Logisch)

Alleen zit ik even met het volgende.. Ik weet sinds kort dat ik volgende maand weer naar school ga. (ja, ik weet het echt sinds kort. lang verhaal  :-[)

Dus ik ben bang dat ik daardoor minder tijd voor mijn parkietje ga hebben.. Hij/zij is nu zo gewend aan alle aandacht die ik geef, dat ik bang ben dat dit een erg nadelig effect zal gaan hebben.
Allereerst: denken jullie dat de kans hierop erg groot zal zijn? Ik ga 2 dagen naar school en 3 dagen naar stage. (stage zal zoieso van 9 tot 5 zijn)

Weg doen vind ik geen optie. Dus ik zat natuurlijk te denken om een vriendje voor hem/haar er bij te nemen.
Ik heb al wat rond gezocht natuurlijk, maar toch heb ik nog wat vragen. Ik hoop dan ook dat iemand ze natuurlijk voor mij kan beantwoorden.

Mijn parkietje komt uit een dierenwinkel. Aangezien ik hem nog maar een maandje heb, denken jullie dat het misschien handiger is als ik een parkietje neem die toendertijd bij mijn parkietje in de kooi zat? (ze leken opzich allemaal goed met elkaar overweg te kunnen toen ik ging kijken)

... Goed dan moet de verkoper dat nog wel weten natuurlijk, of de parkietjes van toen er nu nog steeds zijn.  ??? (hoor ik mijzelf denken)

Hoe pak ik dit aan? Zet ik een nieuw parkietje gewoon bij Charlie (zo heet mijn parkietje, haha) in hetzelfde kooitje of eerst in een apart, tijdelijk kooitje er naast?

Moet de "blijvende" kooi ook groter zijn dan degene die ik nu heb?
Ik zeg eerlijk, de kooi is niet onwijs groot. Maar dat heb ik eigenlijk bewust niet gedaan, omdat Charlie er eigenlijk de hele dag lekker uit kan en kan rondvliegen wanneer hij wil. Wanneer ik naar school toe ga, dan zou ik ze ook zoieso elke avond er uit halen. (wanneer het 2e parkiet tam is natuurlijk)

Goed..een hele hoop vragen dus.

Ik heb in het verleden ook grasparkietjes gehad en ook 2 bij elkaar, maar ik heb dit nooit goed aangepakt. (jong, geen geduld)
Ik heb het nu goed aangepakt met charlie, aangezien hij nu zo tam is geworden, dus ik wil dit ook gewoon goed doen.


En... Hoe groot is de kans dat een tamme parkiet en een niet tamme parkiet ruzie zullen krijgen? of maakt dit niet uit?
En wat doe ik wanneer blijkt dat ze alleen maar vechten?  Ik kan ze dan zoieso niet meer bij elkaar houden neem ik aan.
2 aparte kooitjes heb ik ook niet echt zin in eerlijk gezegd, want mijn hele idee hier van is juist om 2 vriendjes te creëren.
Maar ik neem aan dat ik ook niet zo makkelijk met een parkietje terug kan naar de winkel..


Of moet ik op zoek gaan naar een echte kweker?


Nou..hahaha wat een brief is dit geworden zeg. Sorry!  :P Maar hopelijk kan iemand mij een beetje helpen!

Liefs, Iris.

Sara

Ik zag in je vorige topic dat je schreef dat hier nog niet geantwoord is.
Echter zijn er al veel topics geweest waarin deze vragen allemaal gesteld zijn.
Je kan deze topics met de zoekfunctie vinden.
Ik zie dat je dus een tweede parkietje hebt aangeschaft, en dat is inderdaad ook wat wij altijd aanraden aan parkietenbaasjes die werken/naar school gaan, waardoor een parkietje dus vaak alleen zou komen te zitten.
Zoals je op de site kan lezen en ook op dit forum, moet je het tweede parkietje apart zetten, in een andere kooi. Deze kooi plaats je best naast de kooi van je eerste parkietje. Zo laat je het nieuwe parkietje best een tijd wennen aan zijn nieuwe thuis. Dit is echt veel beter dan ze meteen samenzetten en kan veel problemen besparen, dus als je ze meteen hebt samengezet zou ik ze alsnog apart zetten zoals hiervoor beschreven. Tenzij het echter al heel goed gaat, maar normaal gezien is dit niet het geval.
Ik weet ook niet hoe groot je kooi is. Met de zoekfunctie kan je vinden hoe groot de kooi moet zijn voor twee parkietjes.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes