Hoe kom ik van de angst af?

Gestart door tweetyvk, mei 19, 2012, 21:19:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tweetyvk

Hallo,

Sinds 2 maanden heb ik een hele leuke, vrolijke en levendige grasparkiet. Ik was best bang voor Tweety maar nadat hij een paar keer uit zijn kooi was gefladderd (vliegen kan hij nog niet) en hij op mijn vinger kwam zitten en zo weer zijn kooi in fladderde kwam ik aardig over mijn angst heen. Regelmatig vind ik hem op de grond (ik heb verder geen huisdieren oid dus het kan geen kwaad) en dan komt hij op me af getrippelt en klimt (zonder te bijten) op mijn vinger en zodra zijn kooi in de buurt komt fladdert hij er weer in. Nou komt hij steeds vaker zijn kooi uit om te klimmen. Maar ik had ook het idee dat hij op mijn vinger wilde maar als ik mijn vinger dichtbij houd, bijt hij meteen. Niet heel hard maar zodra hij op mijn vinger zit begint hij steeds harder te bijten. Nu durf ik hem helemaal niet meer vanuit zijn kooi op mijn vinger te laten. Ik heb niet het idee dat hij bang of agressief is want ik pak hem niet vast ofzo hij komt vrijwillig op naar mij toe. Heeft iemand hier ervaring mee? En hoe overwin ik mijn angst voor bijten want ik zou hem zo graag zo tam willen hebben dat mijn kinderen hem ook op hun vinger kunnen hebben zonder dat hij meteen begint te bijten.

Vriendelijke groet, Tweety en Marieke

Sara

Mag ik je vragen waarom je parkietje (nog) niet kan vliegen?
Daar ligt volgens mij de verklaring voor het bijtprobleem.
Nu kan het daarnaast ook zijn dat je parkietje in de puberteit is en test hoe ver hij kan gaan.
Meer over bijten kan je hier vinden: http://parkietenfreak.nl/r-croky's_column3.php
En ook met de zoekfunctie, bijvoorbeeld hier: http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,22550.msg128270.html#msg128270
en hier: http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,27903.msg156444.html#msg156444
Er zijn in ieder geval heel veel topics te vinden over bijten, dus je gaat er vast een antwoord vinden.  :)
Toch ben ik nog benieuwd naar je antwoord op de vraag waarom je parkietje niet kan vliegen.
Als je parkietje gekortwiekt is, lijkt het mij best normaal dat hij bijt. Deze parkietjes kunnen namelijk niet vliegen en zullen daarom eerder uit angst op je vinger stappen dan dat ze echt tam zijn. Ze zullen bijten om zich te verdedigen, want het vliegen is hen afgenomen.
Ik hoop dus dat je parkietje snel weer kan vliegen, en met de tips over bijten die op de site staan, zal je parkietje met wat geduld het bijten afleren.

Vele groetjes en succes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

tweetyvk

Hoi Sara,

Bedankt voor je bericht. Mijn vogel is kort gewiekt in de dierenwinkel voordat ik hem kocht. Hij probeert wel te vliegen maar dat lukt dus niet. Hij fladdert dan zo zijn kooi uit en valt op de grond. Dat zou dan ook wel een reden kunnen zijn, dat hij uit angst op mijn vinger komt. En ik maar denken dat hij al tam is hahaha! Hij komt wel echt naar me toe als hij in zijn kooi zit en dan lijkt het erop dat hij echt bij mij wil zijn. Misschien voelt hij mijn angst wel en bijt hij daarom. Als mijn man hem op zijn vinger wil laten dan bijt hij  ook meteen en hij is niet bang dat hij gebeten wordt. Ik zit nog maar sinds gisteravond op dit forum dus ik zal gaan zoeken naar bijt-antwoorden.

Groetjes, Marieke en Tweety

Sara

Je parkietje kan ook in de puberteit zijn als hij tussen 3-4 maanden en een jaar oud is. Dit kan agressiever gedrag met zich voortbrengen. Je vindt inderdaad op het forum en op de site hoe je hier het best mee om kan gaan. Intussen zou ik toch gewoon doorgaan met het tam maken van je parkietje, bijvoorbeeld door hem met trosgierst op je vinger te laten stappen. Als je parkietje bijt, zijn er allerlei manieren om hier mee om te gaan. Meer daarover vind je dus op de site en het forum.
En ohja, als de vleugeltjes weer aangroeien van het parkietje, zou ik je parkietje zeker niet meer opnieuw kortwieken. Je moet natuurlijk wel opletten dat de kamer(s) waar je parkietje zich bevindt en kan bevinden, parkietproof zijn. Dat wil zeggen dat er geen gevaren zijn waar je parkietjes aan blootgesteld kan worden (bijvoorbeeld ramen waar niets voor hangt, katten/andere huisdieren, giftige planten,...) Ook hierover vind je meer op de site en op het forum.
Een parkietje dat kan vliegen is zoveel leuker dan ééntje die dat niet kan, dus hopenlijk groeien de vleugelveren snel weer aan (dit kan bij de eerstvolgende rui zijn, maar het kan ook langer duren).

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Reneparkiet

#4
Hi! Tweetyvk

Ik heb je gevonden op het forum hoor, nou dat bijten is inmiddels al wat beter en, je bent al niet meer bang. Ik weet dat hij toch niet echt hard doorbijt. Vanmiddag had Gijsje zijn koppie door de tralies geduwd en, zat natuurlijk vast. Heel eng om te zien , ik heb hem bevrijd en moest zijn koppie vastpakken en voorzichtig terugduwen. En ja toen beet hij mij ook uit angst of pijn?.

Hij heeft er gelukkig niets aan overgehouden en goed ging gelijk weer naar die zelfde plek maar doet nu nergens zijn koppie tussen. Goed trouwens dat we thuis waren!!!!!.

Liefs Renéparkiet

(Dit is geen chat. Ik raad je aan 'n andere kooi te kopen voordat je arme parkietje dadelijk zijn nek breekt.)

Tesje87

Hallo,

Ik heb nog maar heeel weinig ervaring met parkieten, maar ik snap je probleem.
Sinds twee weken heb ik twee grasparkietjes en ze zijn enorm gezellig. Af en toe proberen ze te bijten, maar ik merk dat als ik mijn vinger wegtrek en laat merken dat ik het niet leuk vind, ze me blijven bijten.
Het belangrijkste is om het te negeren, echt hard bijten ze niet....gewoon negeren dus en niet laten merken dat je bang bent.

Groetjes Tessa