Vreemde bult grasparkiet [incl. Foto]

Gestart door Messi, juli 04, 2012, 18:21:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Messi

Hallo forumleden,

Ik heb me zojuist geregistreerd omdat minj vogel een vreemde grote bult heeft ten grootte van een erwt, deze zit naast zijn snavel en onder op zijn rug bij zijn staart. Ik heb een foto kunnen maken maar deze is wat onduidelijk, het lijkt wat op een wrat maar dat weet ik niet zeker. De bult is rood/wit van kleur, als ik deze aanraak doet dit geen pijn. De vogel fluit nog veel, vliegt rond, en gedraagt zich normaal.

http://imageshack.us/photo/my-images/41/img2097z.jpg/

Groet,

Wim en Messi

Messi

#1
Zojuist de hele kooi schoongemaakt met kokend water om alles goed te ontsmetten, ik trof de bult vandaag aan toen ik de vogel nat sproeide buiten met de planten spuit.

Alle speeltjes en stokjes vervangen voor kunststof ipv hout, deze tevens schoongemaakt in kokend heet water.

Loeky

Ik heb hier maar één advies voor:
Ga zo snel mogelijk naar een dierenarts.
Dat je parkiet nog vrolijkt fluit zegt niets. Het zijn
groepsdieren en dit gedrag vertonen ze om niet
buiten een groep te worden geplaatst bij ziekte.
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Messi

#3
Het is dus ernstig, dat dacht ik al. Ik heb vandaag de dierarts hier in het dorp gebelt, zij wisten hier geen antwoord op omdat zij geen vogel kennis hebben, zij verwezen mij door naar een dierenarts in Meppel (70KM) verder op.

Kleintjes

Ik sluit me er bij aan: naar de dierenarts met 't hummeltje.
Zoals al geschreven gedragen zieke vogels zich vaak normaal, niet alleen om niet buiten de groep te vallen, maar ook omdat 't prooidieren zien. Wilde roofdieren jagen immers op zwakkere dieren, en dat wil je als prooidier zijnde niet.

Tevens 't advies om toch gewoon houten zitstokken te gebruiken, deze zijn net zo makkelijk schoon te houden en zijn vele malen gezonder voor de voetjes dan plastic.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Messi

Ik ben bij de dierenarts geweest, de bult op zijn rug betreft een ontstoken vetklier, hij gaf aan er babyzalf op te doen. Is dit wel correct en hoevaak?

Loeky

Ben je wel naar een vogeldierenarts geweest? Het lijkt mij dat dit niet zomaar weg gaat met alleen babyzalf?
Ik zou de dierenarts bellen hoe vaak dat er op moet en wat voor soort babyzalf?

Sterkte!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Sonja

Ik vond er nog deze informatie over:

http://www.vogelproblemen.nl/Ziekte-Ontstoken%20vetklier.htm

In deze link hebben ze het echter over trekzalf.

Parkieten-Freak

Beter om geen trekzalf gebruiken maar inderdaad gewoon een neutrale zalf. In trekzalf zit soms ichthyol, een soort teer. Ook salicylzuur wordt hierin verwerkt, beiden zijn zeer ongezond bij inname. (Veertjes poetsen etc). Persoonlijk kzou ik de voorkeur geven aan betadine zalf of aan ouderwetse nivea of een beetje vaseline. De bedoeling is om de bult te verweken, waardoor pus kan afvloeien. Ik vraag me echter wel af of het probleem hiermee definitief opgelost is. Vaak moeten verbulten toch dmv een ingreep verwijderd worden.
Ik adviseer je ook om de Meppelse dierenarts de bovenstaande foto te laten zien en te overleggen over de behandeling.
Succes!


Kleintjes

Citaat van: Messi op juli 05, 2012, 10:47:48
Ik ben bij de dierenarts geweest, de bult op zijn rug betreft een ontstoken vetklier, hij gaf aan er babyzalf op te doen. Is dit wel correct en hoevaak?

Hoe vaak? Heeft de dierenarts dat je niet verteld dan?
Hm.. :-X
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Messi

De dierenarts gaf inderdaad aan of neutrale babycreme of trekzalf vanaf 0 jaar. Hoevaak heeft smeren heeft hij niets over gezegt. Op de verpakking staat 3x daags maar dat is voor babys.

Wouter

Citaat van: Messi op juli 05, 2012, 15:37:50
De dierenarts gaf inderdaad aan of neutrale babycreme of trekzalf vanaf 0 jaar. Hoevaak heeft smeren heeft hij niets over gezegt. Op de verpakking staat 3x daags maar dat is voor babys.
Bel dan even naar de dierenarts

Parkieten-Freak

Gewoon vet houden, 2-3 x per dag aanbrengen is voldoende.