Wel of geen nieuwe vogel?

Gestart door Lola, juli 02, 2012, 18:18:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lola

Hallo!

Begin vorig jaar heb een vogeltje aangeschaft genaamd Lola. Lola is vrij snel redelijk tam geworden en omdat dit zo goed ging en mijn dochtertje ook wel erg graag een eigen parkietje wilde hebben hebben we Pip een paar maandjes later erbij gekocht. Helaas is Pip nooit echt tam geworden. Geen idee waar het precies mis gegaan is (had het idee dat het misschien wel hielp dat Lola wél bij ons kwam zitten, maar dat wekte geen nieuwsgierigheid oid op) maar het wilde maar niet lukken.
Helaas is Lola nu ongeveer 3 weekjes terug plots overleden (we hebben wel een idee hoe dit gekomen is, maar helemaal zeker weten zullen we nooit) tot groot verdriet van Pip. Ik merk dat hij veranderd is van een vrolijk maar rustig vogeltje in een zowaar nog stiller rustiger vogeltje! Hij wil absoluut niets weten van ons, maar vindt het wel heerlijk om zijn kooi uit te gaan en door het huis te banjeren. Ook maakt hij amper nog geluid, behalve een soort van schel gegil wat op een roepje lijkt (naar Lola? Ik weet het niet?).

Nu is mijn vraag hierover eigenlijk; is het nog mogelijk Pip tam te krijgen? Het lijkt me een beetje een onmogelijke opgave maar het lijkt me zo leuk als het toch lukt!
Daarnaast willen we toch wel graag een vogeltje erbij, maar dit leek me geen strak plan wanneer we bezig zijn met het tam maken. Nu is me verteld dat het misschien wel een optie is wanneer er een erg tam vogeltje bij zou komen. Ik weet het niet zo goed, met Lola bleek het ook geen indruk te maken dus met het nieuwe vogeltje zal het niet heel anders zijn dan toch?

Wie heeft er goede tips voor het tam maken van Pip? Of sowieso de situatie?
Pip is in September aangeschaft, dus zal nu ongeveer iets jonger dan 1 jaar oud zijn.

Groetjes, Kim

Lola

Nog steeds geen beslissing genomen over een nieuwe vogel.
Wel zit ik met nog een klein probleempje waarop ik antwoord hoop te krijgen hier :)

Lola vooral vloog continu bij ons in de gordijnen (ik heb van die panelen hangen gemaakt van een soort riet) en ging daar in zitten knagen. We hebben werkelijk waar vanalles geprobeerd; boos worden, ze weghalen op een rustige lieve manier, op een boze manier, duidelijk nee roepen wanneer ze erin gingen hangen etcetc. NIETS hielp. Op een gegeven moment ben ik hiermee naar de dierenwinkel gegaan en zij hebben me geadviseerd ze te laten kortwieken en proberen ze zo tam mogelijk te krijgen in die periode zodat ze niet meer de gordijnen in vlogen, maar bij ons kwamen zitten. Lola heeft hierna een nieuwe hobby gevonden; behang eten en waneer dat weg was ook de hele stuuclaag van de muur :O (geen idee hoe ze het voor mekaar gekregen heeft maar er is een hele hap uit de muur..waarschijnlijk ook de reden dat ze overleden is denken wij). Pip ging Lola altijd wel achterna maar leek niet echt mee te doen met het knagen.

Ondertussen is Pip dus alleen en loopt hij geregeld over de vloer door de woonkamer te banjeren. Geen gehap uit het behang of muur gelukkig dus dacht van al het kapotmaken af te zijn nu. Tot ik gister Pip de gordijnen weer in zag vliegen.. en hm betrapte op knagen! Wat moet ik hier in godsnaam mee? Ik kan hm niet blijven kortwieken dat vind ik zielig.. maar ondertussen heeft dit geintje me al best wat centen gekost (de nieuwe gordijnen liggen klaar in de verpakking voor na onze verbouwing eind september.. de ouwe zijn compleet vernield overal zitten gaten).

Ik vind het echt een lieverd maar ik zit ook niet echt te wachten op een vogeltje die vanalles weer stuk begint te maken.. geen idee ook waarom hij dit doet? Ik heb geprobeerd iets vervangends in de kooi te hangen (van sepia tot speciale harde blokjes (??) tot een wcrol aan een touwtje haha zodat ie daar aan kon knabbelen.. maar deze laat hij compleet links liggen).

Iemand tips wat ik met mijn kleine vandaal aanmoet?

Loeky

Ik heb hier een vrouwtje zitten wat ook alles graag sloopt. Zij heeft vriendje wat haar afleiding geeft.
Daarnaast geef ik haar veel dingen waar ze aan kan knagen. Het caviahuisje dat van hout is en overdag
toch niet in de kooi staat van de cavia's. Verder heb ik overal houten wasknijpers aan gehangen en dit
werkt heel goed. Geef hem ook genoeg aandacht. Ik zou er gewoon een vogeltje bij nemen anders blijft
hij slopen.

Succes en ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt  :)
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Lola

Bedankt voor de tips!
Ik heb net even paar nieuwe touwtjes door de kooi heen gehangen met wc rolletjes eraan en wat belletjes. Hoop dat ie zich hiermee vermaakt. Hij zit me nu angstig aan te kijken vanaf de panelen haha ik denk dat het vooral begonnen is omdat het lekker hoog en veilig is daar. Ik heb ook werkelijk geen idee hoe ik hm tam moet krijgen, hij blijft zo gigantisch bang..

Heel zelden gaat ie op mijn vinger zitten en lijkt ie zelf te schrikken van wat ie zojuist gedaan heeft haha dus vliegt hij meteen weer weg.

Lola

Haha nou geen succes, hij heeft zijn plek weer gevonden in de gordijnen en wil er niet meer vanaf komen..
Pfff dit wordt nog wat :S

foxie13

Ik heb hetzelfde probleem, die van mij eet ook al het stucwerk op. Mijn parkiet heeft wel heel veel speeltjes en die wissel ik ook soms en ook heeft ze een parkietenvriendje. Nu zeg ik steeds "eraf" en dan vliegt ze wel weg, maar 2 min. later zit ze er weer. Dus ik ben nu ook op zoek naar een nieuwe oplossing, ik kan je helaas niet helpen...

Lola

Pfff dit stopt geloof ik niet.. met Lola begon het ook bij de panelen en ging het verder naar behang en stucwerk.. (en dan geen beetjes hoor, er is een hele stuk muur verdwenen) nu heb ik wat nieuwe speeltjes gekocht maar hij laat ze links liggen.. heb hm er serieus niet 1x mee zien spelen of interesse in zien tonen. Verder maakt ie nog steeds geen geluid, behalve het schreeuwen (vaak wanneer ie doorheeft dat er iemand wakker is boven haha als ik ga plassen bv vroeg in de ochtend). Wanneer ie schreeuwt als ik beneden ben, en ik eventjes naar hm toeloop om te kletsen is ie naar mijn idee meteen bang en begint ie nerveus rond te fladderen. Ook hand in de kooi boekt geen vooruitgang al een dikke maand.. ik heb echt geduld maar ik heb het gevoel dat dit niets gaat worden :(

Nu het slopen weer begint ben ik bang dat ie er ook ziek van wordt net als lola, en sowieso zit ik er écht niet op te wachten dat alles in huis weer stuk gaat. Enige oplossing is hm nooit meer los laten vliegen maar dit is natuurlijk ook zielig.. de kooi staat bij mij 24/7 open en hij heeft er altijd uit gemogen dus vind het sneu dat opeens weg te nemen.

What to do!! Ik heb zelfs voorzichtig zitten kijken naar plekjes waar ik hm heen kan brengen want dit gaat niet zo :(

elftennis

muur? heel stuk?

wacht even .. geef je je vogeltje wel van die kiezelsteentjes?? dat is direct waaraan ik denk een vogel heeft dat echt nodig !

*wendy*

Als ik het goed begrijp is pip nog alleen, en twijfel je of je er een maatje bij moet doen..

Ik zou voor pip toch gewoon een maatje aanschaffen. Het feit dat hij gaat knagen kan ook aandacht trekken/vervelen zijn. Dit kan ook als je voldoende speeltjes aanbiedt, want die kunnen een soortgenootje echt niet vervangen.

Als ik jou was zou ik dan op zoek gaan naar een jonkie (maar wel minimaal 7 weken) die bij de kweker al redelijk veel lef toont (goede kwekers kunnen je al wat vertellen over het karakter van het vogeltje). Als je een durfal bij pip zet, wordt pip waarschijnlijk meegetrokken en durft daardoor ook meer.

Er is een bekend spreekwoord: ik wou dat ik twee parkietjes was, dan kon ik samen spelen. ;-)

Pam

Hallo Kim,

Probeer eens om op de plekjes waar Pip gaat zitten stukken aluminiumfolie neer te hangen of te leggen. Dit maakt een eng geluid en dan komt hij er niet meer bij.
Ik heb het gehad met een schilderij. De ondeugden van mij gingen daar op zitten en maar knagen! Aluminium folie erop en jawel HET HIELP !!
Natuurlijk wel een tijdje volhouden  ;)

Succes !
Groeten Pam
Toedels Pam en Willem

Sara

Even over de aluminiumfolie: dat lijkt me een goede tip, maar natuurlijk moet je dit ook weer in de gaten houden, want hier mag absoluut NIET aan geknabbeld worden! Dit is zeer giftig...

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

DobbyFloppy

Mijn parkieten gingen ook aan een canvasdoek lopen knagen, gewoon een sjaal bovenopgelegd, dit is nieuw en eng voor hun, en zo slopen ze mijn canvasdoek niet.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Justbe123inge

#12
Pip is duidelijk gefrustreerd. Al voor de dood van zijn maatje. Als hij alleen is en geen maatje heeft, trekt hij sneller naar je toe. Jullie moeten afspreken wie dit gaat doen want als het een vrouwtje is, trekt ze maar naar 1 persoon en ziet ze jullie nu als een team dat t.o. haar staat in plaats van achter haar. Laat haar in de kooi en neem de kooi overal mee naartoe. Computer, washok, in de douche/in bad, op de slaapkamer aan de kant van degene die haar tam gaat maken en als ze kabaal maakt, roep dat heel hard HEE, hou es op of zet haar buiten neer of een doek over de kooi, een donkere doek. In de winter zijn ze meestal een stuk rustiger dan in de zomermaanden. Leg haar even aan de ketting, zoals dat heet en hou haar in de kooi zo vaak en zo dicht mogelijk bij jou en communiceer, en terug schreeuwen als ze schreeuwen of doet erover of naar buiten of een andere ruimte waar het donker is. Het is zielig maar het werkt wel. Jij kunt de plaats van die dode vogel ook innemen, als je een ander vogeltje neemt kun je het tam maken wel vergeten. Dan lukt het niet.

*wendy*

Ik moet zeggen dat ik echt gril van de adviezen die door jou gegeven worden, niet alleen in dit draadje. 2 parkietjes worden niet tam? Wat een onzin. Vrouwtjes trekken maar naar 1 persoon? Hoe verzin je het! Terugschreeuwen als zij schreeuwen? Ja, vooral belonen dat geschreeuw, wordt het alleen maar erger van.

Los van dat 2 parkietjes vaak zelfs makkelijker tam worden dan 1, gaat het nu uiteindelijk om het welzijn van het parkietje of om de plezier van het baasje? Ik hoop om het welzijn van het parkietje. Maar dat lees ik helaas nergens..