Wat kunnen we verder nog doen of laten

Gestart door saxana, juni 28, 2012, 22:39:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

saxana

Wij hebben afgelopen zaterdag 3 parkietjes gekocht en er 1 bij ge eist die er vreselijk beroerd aan toen was in onze ogen.

Zijn ondersnavel was bijna tot aan zijn oog gegroeid en wij wezen de meneer van de winkel daarop. Hij had deze parkiet terug genomen en het zelf nog niet gezien. Hij heeft er een stuk vanaf geknipt en wij hebben deze dame mee genomen om haar een goed leven te kunnen bieden zolang als dat dan nog zou duren. Beestje was duidelijk verzwakt en verwaarloost.

Thuis in de voliere is ze in de nacht van zaterdag op zondag te pakken genomen en had ze een bloederige wond op haar koppie. We hebben dat schoongemaakt en haar apart gezet in een kooi binnen.

Maandag zijn we gelijk naar de dierenarts gegaan met haar om haar te laten nakijken en ondertussen hebben we haar dextro-suikerwater gegeven ( regelmatig) en een keer een paar druppels biogarde yoghurt en een keer wat pap aangelengd met water.

Bij de dierenarts is haar bovensnavel nog wat geknipt en een extra stukje nog van haar ondersnavel. Ook heeft ze pijnstillers gekregen en hebben we nog extra mee gekregen.

De dierenarts vond haar een pittige tante  .

Ondertussen zit ze nog binnen en lekker warm door middel van een warmte lamp en ondertussen is ze voorzichtig gaan eten ook al krijgt ze de zaadjes nog niet echt goed gepeld.

Trosgierst gaat als de beste en ook al weten we dat ze daar niet te veel van mag hebben laten we dat zo want ze mag best wat aankomen en trosgierst is ook wat zachter om te pellen voor haar.

Vanmorgen zagen we geen ontlasting liggen in de kooi en hebben we voorzichtig haar cloaka  schoongemaakt en ze kan dus nu weer wel poepen. Misschien komt dat door het wat vettere voedsel??

Ik bied haar elke dag fruit en groente aan maar ik denk dat ze dat OF niet herkend OF ze is er gewoon nog te zwak voor.

Vandaag een paar rijstkorreltjes in haar bakje erbij gedaan en verder laten we haar zoveel mogelijk met rust.

Zijn er nog tips wat we wel en vooral niet moeten doen van de kenners hier op het forum.

Oh en haar wondje op haar koppie geneest mooi en we hebben haar Opoetje genoemd omdat ze ( denken we) toch al  wat op leeftijd is

Alvast bedankt voor het lezen en eventueel antwoerden

Liefs Saxana

saxana

goh wat jammer dat er niemand een reactie geeft :(

en dat terwijl er bv wel 22 keer is gelezen

rissiejjj

Niet iedereen kan altijd direct antwoord geven.
Kwestie van geduld.

Wat je nog meer kan doen, ja ik denk dat je al erg veel doet.
Vitamientjes, en wat zachter voedsel.
Want als haar snavel er zo erg aan toe was is de kans groot dat ze daardoor niet goed kan pellen.
Wat je ook kan doen is wat macaroni/rijst koken en haar daar wat van geven. Lekker zacht voedsel wat ze makkelijk weg kan werken.

Parkieten-Freak

Ik vind ook dat je heel erg goed bezig bent!
Geef haar nu zoveel mogelijk rust en gezonde voeding. Dan zal ze zeker aansterken!
Veel succes met Opoetje!


saxana

jippieeeeeee reactie :D

ja misschien was ik wel ongeduldig maar wilde zo graag wat meer advies en of ik goed bezig ben.

Ze is echt zwak maar het lijkt erop dat ze wat meer en wat vaker gaat eten ook al is het dan alleen trosgierst.
Vandaag vogelmuur opgehangen en wat lof maar dat blieft opoetje (nog) niet.
Ze slaapt veel en we laten haar zoveel mogelijk met rust. Ik blijf wel 3 keer per dag ongeveer wat gekookt water geven met druivensuiker ( de poedervorm) en ze blijft gewoon bij de warmte lamp zitten.

Hoop dat ze ook snel wat in gewicht gaat toenemen want dat is eigenlijk alleen nog maar gezakt. Er kan makkelijk een grammetje of 8 a 9 bij.

Word vervolgd hoe dan ook ;)

jolandacarlo

Als eerste heel goed van je dat je de parkiet gered hebt uit de dierenwinkel.
Schandalig om niet te zien hoe slecht het gaat met dieren die je wil verkopen.
Gelukkig bij jou nu in goede handen.
Ervaring heb ik hier niet mee, maar heb je ook advies gekregen van de dierenarts wat betreft het eten.?
Want als de snavel al zo lang door aan het groeien was, heeft de vogel inderdaad al lang niet meer goed kunnen eten.
Ik weet wel een goede vogel arts die je misschien door de telefoon advies kan geven.
Ze werkt alleen met vogels dus heel kundig.
Zal je een pb sturen met de gegevens.
En heel veel succes  groetjes Jolanda

saxana

Dit parkietje was volgens zijn zeggen terug gebracht en hij had het nog niet gezien ( ja ja) maar de mensen die haar hebben terug gebracht zijn ook een stel oelewappers dat ze het zover hebben laten komen. Het maakt me razend en daar om verzorg ik haar bijna 24 per dag en mocht ze het dan toch niet redden heeft ze in ieder geval heel veel liefde gehad hier in huis.

Ze gaat nu echt heel vaak aan de trosgierst knabbelen maar haar gewone voer ( goed voer overigens) dat wil nog niet echt lukken. Misschien omdat haar snaveltje nog gevoelig is van alles wat er gebeurd is de afgelopen week.

Tja en trosgierst is vet maar ik ben al lang blij dat ze wat voedsel tot zich neemt en af en toe wat drinkt.

Ik heb je pb inmiddels gelezen en zal zeker gaan bellen als het niet vooruit gaat met haar. Had al tegen mijn man gezegd dat als ze het weekend ook doortrekt maar we geen verbetering zien qua gewicht en het eten van haar gewone voer ik naar een speciale vogelarts ga. In Amsterdam zit ook een goeie daar zijn we ook al eens geweest met een parkietje.

Lief dat je mee denkt

Fijn weekend ;D

jolandacarlo

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met Opoetje.
De vogel arts waar ik je gegevens van heb gegeven is deze week nog bereikbaar dan heeft ze een weekje vakantie.
Ook op zaterdag te bereiken, voor als je het nodig hebt.
Dacht ,geef het nog even door voor als de arts in Amsterdam niet bereikbaar is.(vakantie periode).
Want ik zou me ook enorm druk maken als ik het gezien zou hebben in de winkel.
Super lief dat je 24 uur zorgt voor Opoetje.

Succes en groetjes Jolanda

*wendy*

Wat je nog kan proberen, aangezien ze haar gewone zaadjes niet wil eten: de zaden even koken (10minuten in kokend water). Dan zijn ze wat zachter en gemakkelijker te verteren (net als trosgierst eigenlijk). In deze zaden zitten wel wat minder voedingsstoffen (door het koken), maar het is beter dan niets!
Verder doe je denk ik alles wat mogelijk is. Sterkte!

saxana

goedemorgen

Dat ga ik dus meteen even doen.

Dank je wel!!!!!!!!!

saxana

Opoetje is helaas net in mijn handen overleden :'( :'(

Ik troost met met de gedachte dat ze in haar laatste dagen hier in huis alle liefde van de wereld heeft gekregen.

Ze krijgt een mooi plekje in de tuin.

ben er stuk van :'( :'( :'(

inge

Wat naar je hebt zo je best gedaan ,heel veel sterkte gewenst!!

jolandacarlo

OOOO,wat erg.
Maar je hebt er alles aan gedaan en de laatste dagen zijn voor Opoetje  heel fijn geweest met zo'n lief baasje.
Veel sterkte.
Groetjes Jolanda