Wat is dit op Joepie's neusdop?

Gestart door pixie, juni 23, 2012, 20:32:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pixie

Er zit iets op Joepie's neusdop. Het kan er nog niet lang zitten.
Het lijkt een beetje op een gaatje?

Weet iemand wat dit is?
Ik hoop dat de foto's duidelijk zijn. Zo niet maak ik nieuwe.


Sara

Ik vind het niet zo heel duidelijk te zien.
Zie wel een kleurverschil, maar kan niet echt opmaken of het een verdikking is of of het juist een gaatje is.
Ik denk dan ook dat jij dat het beste kan zien, of misschien heb je een foto vanuit een ander standpunt? Kan je parkietje ergens tegenaan gebotst zijn of een ongelukje gehad hebben? Als het een verdikking is denk ik eerder aan schurftmijt, maar het lijkt er niet echt op vind ik, omdat het plekje donkerblauw is.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

pixie

Hoi, bedankt voor de reactie.
Joepie valt nog wel eens, dus dat zou het inderdaad kunnen zijn. Kan een neusdop kneuzen?
Ik zal zo even een betere foto plaatsen.

Sara

Ik heb wel al eens een neusdop gezien die wat gebarsten was. Je kan eens kijken in dit topic en het vergelijken me de neusdop van jouw parkietje: http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,18668.msg101577.html#msg101577

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

pixie

Dank je Sara,

Ik weet niet of het hetzelfde is als de barstjes. Dit lijkt inderdaad of hij het heeft gestoten.
Hij lijkt er verder geen last van te hebben.

Ik was alleen bang dat het een bacterie of schimmel of zo iets was. Is dat uit te sluiten?

Bedankt


Sara

Hm, ik denk niet dat het vlekje schurftmijt is, als vind ik dat de neusdop er toch niet echt mooi gaaf uitziet, dus ik sluit het niet uit.
Een verkleuring kan ook wel op een tekort wijzen van voedingsstoffen, ook een doorgroeiende snavel kan hierop wijzen.
Ik heb het idee dat de snavel van je parkietje doorgroeit, dus misschien is het aan te raden om het eens te laten nakijken door de dierenarts (dan kan deze ook de snavel bijknippen)

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

pixie

Ok, bedankt weer :)

Omdat hij nog wel eens wat mankeert (en ik een zenuwepees ben) kom ik best regelmatig met hem bij de dierenarts. (misschien 4x per jaar). Ben pas nog bij H. vd Horst geweest en zij heeft niets gezegd over zijn snavel of neusdop.
Maar ik laat hem voor de zekerheid nog een keertje nakijken. Moet ik dan ergens specifek op letten, of vragen?
- of de kleur van de neusdop goed is
- of zijn snavel te lang is


Sara

Deze dingen moet je inderdaad vragen. Ik ben er quasi zeker van dat de snavel aan het doorgroeien is, dus dit zeker zeggen (je ziet dit omdat er een randje is op de snavel vanaf waar de snavel doorgroeit).
Ook zou ik zeker vragen wat het vlekje is op de neusdop, en ook zou ik vragen of het witte randje dat loopt tussen de neusdop en de snavel, geen beginnende schurftmijt zou kunnen zijn.

Vele groetjes en succes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

pixie

#8
Zo, we zijn net terug van dierenarts Doormalen in Amsterdam en alles was prima in orde.
Hij zei dat Joepie er, ondanks zijn aangeboren gebreken, goed uitzag, goed in de veren, goed op gewicht - dus ik ben hartstikke blij.
Het stukje op zijn neusdop is inderdaad een schaafwondje, niets ernstigs.

We hebben het ook even over voeding gehad (of Joepie tekorten zou hebben, maar daar wees niets op). Hij zei dat vooral variatie heel belangrijk was, naast groente en fruit een stukje biscuit, brood op zijn tijd, kaas, vlees en vertelde ook over 'Utrechtse mix' (zaden, kracht/ei-voer, brinta mix)

Bedankt voor de input - hier mag een slotje op :)

Fijn om te horen dat alles in orde was. Hier komt dan een slotje.  :)