Aantal keer broeden per seizoen.

Gestart door sus, juni 21, 2012, 15:09:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sus

Hoi,

mijn parkietjes waren er dit jaar vlug bij. Een eerste nest verliep vlot. De jongen waren nog maar juist uitgevlogen en de tweede ronde begon.
Deze kleintjes komen sinds gisteren uit het broedblok.
Ik wou de hokjes ondertussen al eens uitkuisen (meer hygiënisch) zodat ze 's avonds in een proper nestje zich nog wat kunnen verwarmen aan elkaar en wat zie ik.
Ze heeft verdorie terug een ei gelegd.

Wordt dit niet teveel? Moet ik haar geen maand laten rusten of zo?

Ik heb nergens op de site, of ik moest erover gelezen hebben, gevonden hoeveel nestjes een parkiet per broedseizoen mag hebben.
Is er een standaard?
Moet ik 'de natuur' zijn gang laten gaan of moet ik ingrijpen?

groetjes

parkieten-oosterhout

beste sus

ik denk dat de meningen over dit onderwerp verdeeld zijn
ik kan je alleen zeggen hoe ik het doe in de bijna 6 jaar hobby kweken
als de jongen uit het eerste en tweede nest 4 of minder per nest zijn geboren en groot gebracht mogen ze een derde nestje krijgen
en dan na 3 nestjes hebben gehad hebben ze een halfjaar rust en vliegen ze lekker rond in de grote voliere
zijn de eerste 2 nestjes groter dan 4 jonge per nest dan mogen ze niet meer verder broeden en zet ik ze ook weer in de grote voliere en hebben ze ook een halfjaar rust

ik hoop dat je hier iets aan heb

m v g peter

sus


Sara

#3
Ik vind eigenlijk twee nestjes direct na elkaar, meer dan genoeg.
Drie nestjes op rij vind ik echt te zwaar voor een popje. Het risico op problemen (vb. legnood) vergroot erg na twee nestjes. Daarbij zijn twee nestjes op rij al te veel van het goede. Een popje zou tussen twee nestjes normaal toch echt een redelijke pauze moeten krijgen om terug op krachten te komen. Twee nestjes per jaar is het maximum. Een parkiet is een fragiel wezentje, het is geen fabriek.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes