Help! Parkiet opgejaagd!

Gestart door lenvo, juni 12, 2012, 20:21:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lenvo

Beste parkietenfreaks,

Wij hebben een parkiet genaamd Bernard (1 jaar oud) en sinds twee maanden een tweede jonge parkiet genaamd Pippa (3 1/2 maand oud). Bernard was altijd erg druk met haar speeltjes, vrolijk en tam. Sinds de komst van Pippa komt Bernard echter zijn kooi nauwelijks meer uit, en kunnen speeltjes haar maar weinig bekoren. Dit in tegenstelling tot de nieuwe parkiet Pippa welke zijn pret niet opkan met alle speeltjes.
Bij de aanschaf van een tweede parkiet hebben we ze in aparte kooien gehouden om aan elkaar te wennen, ze zitten nu gezamenlijk in een nieuwe kooi. Speelgoed is verplaatst/vernieuwd om haantjesgedrag te voorkomen. Ze hebben wat lijkt een goede verstandhouding en zitten nu en dan met de snavels bij elkaar.
We hebben de kooi altijd open staan, maar Bernard komt er eigenlijk alleen uit om op de kooi te zitten. Naar mijn idee heeft dit te maken met het feit de nieuwe parkiet Pippa doorlopend achter Bernard aan zit. Bernard kan ook nog eens veel minder goed vliegen en is wel een kop kleiner dan Pippa. Bernard is onrustig en buiten de kooi doorlopend waakzaam of Pippa weer aan komt vliegen (wat vaak maar heel kort op zich laat wachten). Wanneer Bernard wordt opgejaagd komt het zelfs voor dat door haar beperkte vliegkunst op een vreemd plaats of zelfs op de grond beland. Ik heb niet de indruk dat Pippa uit is op macht maar achter hem aangaat uit speelsheid.
Bernard lijkt overigens wel van een ander ras dan Pippa. Bernard lijkt namelijk meer op een regenboogparkiet (zie onderstaande afbeelding). Misschien dat Bernard hierom ook minder kan vliegen.

Nu zou ik van jullie kenners willen weten:


- Kan dit gedrag van achterna vliegen door Pippa nog veranderen na deze twee maanden?
- Kunnen we op een manier het achterna vliegen afleren, verminderen?

Groet,

Lennart

Bernard (look-a-like)


Pippa (look-a-like)

chiandra

dat had ik ook met mij parkieten pepper die ik dus al sinds het begin heb speelde eerst met zijn speeltjes en vloog altijd vrolijk door het huis maar toen punky kwam werd hij heel agressief en wou die ook niet meer rond vliegen.
punky is nu ontsnapt en dus weg :(.
maar hier door is pepper wel weer rustig ze vliegt nog niet door het huis maar speelt wel met der speeltjes.
dus misschien is dat ook wel het geval bij jou parkietjes.