Parkietje te dik + roosvicee

Gestart door DobbyFloppy, juni 12, 2012, 16:15:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DobbyFloppy

Hallo mijn groene mannetjes parkiet is wat aan de dikke kant, waardoor hij nu al voor de 2e keer een lichte kropontsteking heeft.
Nu wou ik graag weten of er bepaald voer is of een bepaalde manier waardoor hij wat afvalt?
Had ook wat gelezen en gegoogled over pellet voer maar hier weinig wijzer over geworden.

En ik wil graag weten of je ook roosvicee met oranje dop aan de parkiet ken geven? De fles die ik nu heb met oranje dop zittenm ieder geval 30% minder suikers in, en bevat geen kunstmatige zoet-, kleur-, geur en smaakstoffen
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

jolandacarlo

Kan je eens aangeven wat je parkiet zoal eet op een dag.
Misschien is daarna al wat meer duidelijk.
Want of er speciaal voer is om er iets aan te doen weet ik niet.
En de roosvicee ken ik niet maar misschien toch teveel suiker waardoor die krop ontsteking terug komt.?
Het water aan zuren met biologische azijn is ook goed.(niet tegen dik worden hoor).

groetjes Jolanda




Sara

Volgens mij is alleen de roosvicee met de gele dop geschikt.
Zoals je al aangeeft, die met oranje dop is met 30% minder suiker, maar het moet zonder suiker zijn.
Ik denk dus niet dat die geschikt is, en ik zou het zeker niet proberen als je het niet zeker weet.
Gewoon die met gele dop nemen dus.
Voor het probleem met je parkietje dat te dik is, kan ik je niet echt helpen volgens mij. Zou wel goed opletten dat je niet te veel voeding geeft met vet in, zoals bijvoorbeeld trosgierst. Ook zeker geen snoepstokken en dergelijke. Ik denk ook dat het belangrijk is dat je parkietje veel los kan vliegen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

DobbyFloppy

ik heb 2 voerbakjes staan nu omdat ik 3 parkieten in een kooi heb, er gaat zoiezo half schepje eiwit in beide voerbakken, ruimix en cocktail mix van vitakraft, klein schepje grit gaat er nog door de voerbakjes heen en dan ong anderhalve schep met gewoon voer.
Hijzelf is nogal een beetje een vreetzakkie de andere 2 zijn wel gewoon slank
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

Volgens mij zitten in de ruimix en de cocktailmix best wat suikers.. Ruimix geef je neem ik aan alleen als ze in de rui zijn? Daarbuiten zou ik het in ieder geval niet geven. In plaats van de cocktailmix kan je je zaadmengsel beter verreiken door er bijvoorbeeld onkruidzaad doorheen te mengen. Als hij nu juist degene is die al het 'lekkers' (lees: ongezonde, dikmakende) uit de bakjes eet, dan heb je de verklaring dat hij wat te dik is en je andere parkietjes niet..

Grit en maagkiezel kan je volgens mij beter in een apart bakje aanbieden? bij 3 parkietjes zou je volgens mij beter 3 voerbakjes kunnen hebben.. per parkiet ca. 7,5 tot 10 gr voer, verdeeld over die drie bakjes dus..

Sara

Bij het bakje met eivoer stel ik mij ook wel vragen. Ik weet nu niet hoe hoeveel eivoer je parkietjes precies eten, maar je mag echt maar zoveel geven als op de doos staat van je eivoer. Hier op het forum wordt meestal gezegd dat je elke dag eivoer mag geven, namelijk één koffielepel per twee parkieten. Echter vind ik elke dag zelfs wat te veel, want op mijn verpakking eivoer van Cede staat dat dit maar 2 keer per week mag. Als ze in de rui zijn of als je parkietjes broeden, mag/moet je het zeker wel elke dag geven. Ik zou dus zeker even bekijken of je je parkietjes niet te veel eivoer geeft, want dat is niet gezond voor een parkietje.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

DobbyFloppy

ze krijgen meestal van de rui en cocktailmix half schepje door het voerbakje hen ong 1x week. het grijze vrouwtje en het groene mannetje zijn zoiezo gewend samen uit 1 bakje te eten, als ze nu eten zitten ze altijd met zijn 3en naast elkaar (het blauwe mannetje heb ik nog niet zo heel lang).
En hoe weet ik hoeveel gram voer en in mijn schepje past, heb een klein geel tuperware schepje wat ik gebruik als voerschepje
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

DobbyFloppy

Of is het ook een idee om ze meerdere malen per dag kleine porties te geven met alleen voer en en beetje eikrachtvoer?
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sara

Ik denk niet dat dat gaat uitmaken voor een parkietje dat te dik is. Ze moeten gewoon alle drie evenveel krijgen, zoveel als nodig is voor één parkiet per dag. Dat is ongeveer 1,5 schepje Xtravitral, en bij gewoon voer zal het denk ik ook ongeveer zoiets zijn, ofwel misschien ietsje meer. Je kan er eikrachtvoer geven, maar ik zou dit niet elke dag erbij geven, en zeker niet te veel. Ik weet natuurlijk niet hoe groot je schepje is, maar normaal staat ook wel op de verpakking hoeveel voer je mag geven. Zorg ook dat ze voldoende beweging en groenten en fruit krijgen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

jolandacarlo

Mijn v.a heeft mij eens aangegeven dat parkieten niet heel de dag hoeven eten.
S'morgens een theelepel voer en 's avonds ook.
Mijn parkiet heeft gewoon parkieten voer geen speciaal merk.
Koop het bij vogelasiel en is voorzien van alle voedingsstoffen zeggen ze.
Tussendoor wat fruit, groenten,yoghurt enz...
Maar wel opletten dat ze niet zwakjes worden, dan wat eten bij geven.
Niet iedere vogel is hetzelfde dus eet ook evenveel.
Ik had altijd een volle bak eten staan en mijn parkiet is ook een grote eter.
En gaf ook teveel trosgierst, dik maker dus.
En was (is nog ietsjes ) ook beetje aan dikke kant.
En de yoghurt is goed omdat het zuur is net als water aan zuren met biologische appel cider azijn .
Maar hoe je moet opletten met meerdere parkieten en wie wat eet is een stuk moeilijker.
Succes en groetjes Jolanda


DobbyFloppy

http://www.retrokitchen.nl/a-19277412/sold-out/vintage-tupperware-schepje-scoop-in-rood-1972
Hier een link, dit is ongeveer hetzelfde schepje alleen andere kleur, geef nu ook 2 porties van ong klein schepje met heel klein beetje eivoer erdoorheen
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

marquancez

#11
Citaat van: DobbyFloppy op juni 12, 2012, 16:15:45
En ik wil graag weten of je ook roosvicee met oranje dop aan de parkiet ken geven? De fles die ik nu heb met oranje dop zittenm ieder geval 30% minder suikers in, en bevat geen kunstmatige zoet-, kleur-, geur en smaakstoffen

Je kan die roosvicee geven doe ik ook.
Mijn tante had namelijk van de vogelarts van artis gehoord dat ze het juist moest geven vanwege de vitamine.

Gelieve geen msn-taal te gebruiken. Groetjes, Sara

DobbyFloppy

Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13