knabbelsnaveltje / knaagtandje

Gestart door pixie, juli 17, 2012, 10:41:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pixie

Pas kreeg ik hier op het forum de tip dat Intratuin Golliwoog verkoopt, omdat ik er al een tijdje naar op zoek was.

Inmiddels ben ik geweest - ik vroeg een medewerker om Golliwoog maar hij had er nog nooit van gehoord. (ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat iemand de naam kent).
Ik liet hem een foto zien van het plantje en legde uit wat het was en toen kreeg ik een plantje dat 'knaagtandje' heet. Het ziet er precies hetzelfde uit en hij zei dat het ook zo was.

Nu heb ik het gegoogled en Intratuin heeft 2 plantjes;
Pilea glauca - knaagtandje
callisia repens - knabbelsnaveltje

Verder heb ik geen informatie kunnen vinden. Heeft iemand verder kennis van deze plantjes? Wat de verschillen zijn bijvoorbeeld en of ook knaagtandje gegeven kan worden?

*wendy*

Golliwoog is het plantje dat de Latijnse naam Callisia Repens draagt. Dit plantje is ook gewoon bij de tuinplanten verkrijgbaar, maar is dan bespoten. De Golliwoog is de onbespoten en dus diervriendelijke variant. Ik ga er vanuit dat Knabbelsnaveltje ook een variant is die onbespoten is, aangezien het verkocht wordt als lekkernij voor knagers. De Callisia Repens is, mits onbespoten, een veilige lekkernij voor grasparkietjes!

Het andere plantje dat je noemt, ken ik zo niet. Ik ga er vanuit dat het veilig is voor knagers, maar dit betekent niet dat het ook veilig is voor grasparkietjes. In ieder geval wel wat bestrijdingsmiddelen aangaat, maar of het plantje zelf giftige stoffen bevat, durf ik niet te zeggen.

pixie

Hoi Wendy,

Bedankt voor je reactie.
Ik was inderdaad op zoek naar Golliwoog omdat ik inderdaad bang was dat andere plantjes bespoten waren.

Ik heb nu een berichtje gestuurd naar Intratuin om te vragen over de plantjes, omdat het toch wel moeilijk is om duidelijke informatie te vinden. Ik laat wel weten wat ze hebben gezegd.

pixie

Antwoord van Intratuin;

Goedemorgen mevrouw,

Intratuin heeft diverse planten die als aanvullend diervoer gebruikt kunnen worden. De soorten zijn bijvoorbeeld:

Snuffelblad (cavia's en konijnen)
Knaagtandje (hamsters, ratjes en muisjes)
Kattengras (katten)
Knabbelsnaveltje (tropische vogels als papegaai, parkiet en kanarie)

De planten zijn voor elk diersoort te gebruiken maar de dieren hebben een voorkeur voor bepaalde soorten. De producten zijn uitvoerig getest op de kwekerij en laboratorium. Hier kwam naar voren dat de planten rijk zijn aan ruwe celstof, vitamine B, magnesium, calcium en mineralen. Er worden tijdens de teelt van de planten geen bestrijdingsmiddelen gebruikt, dus worden volledig biologisch gekweekt. Op deze manier lopen de dieren geen gevaar en blijft hun snack (plantje) extra veilig en gezond.
De latijnse naam voor Knabbelsnaveltje is 'Scirpus'. U kunt het beste contact opnemen met een vestiging betreft mogelijkheden tot bestellen van het betreffende plantje.

pixie

Nog even ter volledigheid;

Ik heb vandaag een knabbelsnaveltje gekocht bij Intratuin, dit is een soort gras.
Ik denk dus dat het knaagtandje het plantje is dat wij kennen als Golliwoog.

Op de foto beide plantjes.


*wendy*

Interessant. Ik ga eens kijken of ik een intratuin in de buurt heb.. Misschien hebben ze het ook wel bij Ranzijn..