Veren groeien slecht aan.

Gestart door gedalja, mei 08, 2012, 23:29:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

gedalja

Beste,

Mijn parkiet is gekortwiekt en zijn veren groeiden links weer normaal aan. Rechts groeien ze ook aan, maar dan met één of hoogstens twee stuks per keer. Het lijkt erop dat de veren geen ondersteuning van elkaar krijgen. Want als er één veer weer is aangegroeid, draait deze om, breekt af of wordt er afgebeten door mijn parkietje(i.v.m. irritatie?). Is hier een oplossing voor, of is het gewoon een kwestie van wachten? Mijn parkietje is plusminus 8 maand oud.

Groeten,

Gedalja

(en DaaT'je)

Koko en Floppie

Ik heb een zelfde soort vraag. Omdat 1 van mijn 2 parkieten was dood gegaan, heb ik van kennissen een parkietje van ongeveer 1 jaar overgenomen, die gekortwiekt is geweest. Zijn vleugels leken weer volgroeid en hij vloog met veel plezier achter mijn andere parkietje aan. Hij leerde heel snel. Nu is hij in de rui en raakt hij achterelkaar zijn pennen kwijt en lukt vliegen opeens niet meer. Ik durf hem er niet meer uit te laten, want hij klapt anders tegen de grond. Hoe lang duurt het aangroeien weer? Ik vind dit zo zielig. Vogeltjes moeten vliegen en dat kortwieken moet verboden worden! Ik hoop niet dat hij nu blijven gehandicapt is.

Weet iemand hoe je hier mee om moet gaan en of je nog een beetje kunt helpen met voeding ed.?

Moppers

Hebben jullie beiden een foto van de vleugels?
Het kan zijn dat jullie wat meer geduld moeten hebben en dat alles goed komt. Maar het kan ook zijn dat het hier niet om gekortwiekte maar geleewiekte parkietjes gaat, of om kruipertjes. Dat is zonder beeldmateriaal moeilijk te beoordelen.

rissiejjj

Het is inderdaad lastig te zeggen.
Het kan om kruipers gaan, maar soms willen de veren ook wel is gewoon niet mooi bijkomen.
Heb het hier bij 1 vogel gehad dat de veren niet goed meer bijkwamen.
Dit is toen opgelost door de slechte veren eruit te halen, met 6 weekjes zitten er dan weer goede veren, althans bij mij toen.
Mooie aan alles eruit halen is dat de nieuwe veren ook ongeveer op hetzelfde moment komen, waardoor het gewoon weer een goed verenpakje word.

Maar voor je dat soort dingen gaat doen moet je weten waar het aan ligt natuurlijk!

Koko en Floppie

Ik heb even een foto gemaakt van de rug, zodat je de vleugels kunt zien. Ik ga hem nu even niet verder in de stress helpen door hem te pakken.

Bij de ene vleugel lagen in een halve dag echt alle lange pennen er af. Bij de andere vleugel zitten er nog een paar aan, maar het geeft hem net te weinig draagkracht om boven te blijven. Toen ik hem net had, kon hij prima vliegen en met een beetje hulp van Koko wist hij al snel zijn weg.

Duurt dat aangroeien een week of 6? Dan is het nog wel te overzien. Hij is verder heel levendig eet goed en de rest de rui valt nog wel mee. Ik vul zijn voeding aan met ruimix. Misschien hebben jullie nog andere tips om de rui goed door te komen.

Alvast bedankt voor jullie tips en advies!

rissiejjj

Vind het lastig om te zeggen waar de uitval vandaan kan komen.

Maar het is inderdaad zo'n 6 weken dat het aangroeit.
Had hier een valkparkiet die tijdens het vangen zijn gehele staart was verloren.
Deze zat er binnen 6 weken weer helemaal aan.

Hier krijgen ze extra eivoer tijdens de rui.

gedalja

#6
Hallo,

Bedankt voor de reacties! Het was inderdaad een kwestie van geduld! Zijn veren zijn weer aangegroeid! Hij kan vliegen, dat is even wennen voor hem, maar het lukt. (Hij durft nog niet helemaal, maar dat komt vast goed.)

Merci,

Gedalja

Nu het opgelost is, denk ik dat hier een slotje op mag.  :) Groetjes, Sara