Wat Moet Ik Doen?

Gestart door femke, oktober 31, 2005, 15:02:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

femke

Hallo allemaal!

mijn naam is Femke en ik heb sinds 2 maanden twee grasparkietjes genaamt Peppie en Kokkie..
Nu zit ik met een paar vraagjes over het stelletje  :unsure:

Toen ik Peppie en Kokkie kocht vertelde de verkoper dat zij allebei 8 weken waren en dus nog goed tam te krijgen... Vol goede moed ben ik aan de slag gegaan alleen nu na twee maanden zakt de moed mij in de schoenen... :(
Ze zijn nog even bang/schuw als in het begin.. Zodra ik in de buurt van de kooi kom schieten ze in de stress en fladderen de kooi door, laat staan als ik mijn hand in de kooi stop... Voer en water geven gebeurd via de buitenkant en dat gaat op zich wel maar om nou te zeggen dat ze rustig blijven zitten ho maar... Het proberen te verleiden met allerlei lekkers werkt niet, niks helpt... ik weet dat het een lang proces is maar er zit totaal geen vooruit gang in...

Ook zijn Peppie en Kokkie constant aan het ruzie potten... vooral Peppie (het mannetje) Hierdoor heeft Kokkie totaal geen rust.. Kokkie kan bijvoorbeeld niet gaan eten zonder dat Peppie haar aan de kant duwt en perse moet eten... Kokkie lijkt dit al te weten en wacht dus altijd maar tot Peppie van de trosgierst of de knabbelstaaf gaat eten zodat zij rustig bij het voerbakje kan, maar zodra Peppie dat ziet moet en zal hij ineens van het voerbakje eten... Peppie geeft Kokkie dus niet de kans om te eten... Peppie is erg opdringerig en wil constant "gevlooit" (weet niet hoe je dat anders noemt) worden, hierbij onstaat dus ook erg vaak ruzie omdat Kokkie hier niet altijd zin in heeft... Ze geeft hem dan ook vaak een pik met haar snavel om te laten merken dat ze het niet wil, maar Peppie lijkt een bord voor zijn hoofdje te hebben en blijft maar zeuren dat ie "gevlooit" wil worden (is dit natuurlijk mannetjes gdrag?)... Dit zijn een paar van de dingen waar ze ruzie om hebben, 9 van de 10 keer is er niet eens een aanleiding voor de ruzie.. En het lijkt met de dag erger te worden...

Nu denken mijn ouders (en ik zelf ook met pijn in mijn hart) dat het het beste is om 1 van de 2 weg te doen voordat het echt goed mis gaat tussen de twee en de kans op tam worden groter is als je maar 1 vogeltje hebt.. maar ik weet niet of het wel verantwoordelijk is om ze na 2 maanden nog van elkaar te scheiden ook al klikt het niet tussen de twee... en als ik ze nog kan scheiden welke kan ik dan het beste aan mijn vriendin geven (want daar gaat de vogel dan heen zodat ik hem wel kan blijven bezoeken  :blush: ) en welke moet ik houden? Peppie (het mannetje) stelt zich afhankelijker op (naar Kokkie tenminste) en daarom heb ik het idee dat hij het makkelijkst tam te krijgen is... maar mijn ouders denken dat Kokkie (het vrouwtje) sneller tam zal zijn omdat zij iets minder in de stress schiet dan Peppie wanneer ik in de buurt van de kooi kom... Is het niet zo dat een vogel jou gaat zien als soortgenoot wanneer hij alleen in een kooi zit? dan zal de vogel die zich nu het meest afhankelijk op stelt toch eerder tam worden omdat hij zich nu al afhankelijk opstelt naar een andere soort genoot?

Ik weet dat dit een flinke lap met tekst is, maar hoop dat ik hier wel de antwoorden kan vinden/krijgen die ik zoek... Want met 2 ongelukkige vogeltjes zitten vind ik maar niks!!

Wie helpt mij???? :blush:

groetjes, femke

de witte is Kokkie en de blauwe is Peppie, niet echt een duidelijke foto maar dat komt omdat het gemaakt is met een telefoon  :blush:

*knip*
foto' s kunnen in het daarvoor bestemde
fotoalbum geplaatst worden
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?act...&module=gallery
gr safrena

Elfje

Hoi Femke,

Een vogeltje wegdoen lijkt me geen goed idee. Volgens mij kun je het probleem van het eten simpel oplossen door 2 of meer voerbakjes te plaatsen. In de kooi zitten meestal 2 uitsparingen voor voerbakjes, drinken kun je dan geven in een soort flesje wat door de tralies past.

Wij hadden ook 1 bakje en bij ons was Joep altijd de baas van het voerbakje. Pino mocht ook niet als eerste eten. Nu hebben we 2 bakjes en kunnen ze allebei tegelijk eten. Joep bepaalt nog wel uit welk bakje hij wil eten. Maar dan kan Pino gewoon naar het andere bakje. Succes met Peppie en Kokkie.

Wellicht hebben andere forumleden nog meer tips voor je!

Groetjes Elfje

Safrena

#2
Hey Femke

Persoonlijk zou ik het heel jammer vinden moest je de parkietjes scheidden van elkaar. Ook de parkietjes zullen het daarbij moeilijk hebben.

Normaal komen parkietjes heel goed overeen met hun soortgenootjes. Het gebeurt heel zelden dat er echt gevochten wordt dus hen tenzij en meer popjes dan mannetjes zouden zijn maar dat is niet zo bij jou.

Je kan ervoor zorgen dat er twee eet en drinkbakjes inhangen zodat ze elkeen kunnen eten in een bakje.

Wat betreft het tam maken:

Er zijn hier menig leden die twee parkietjes hebben die tam zijn waaronder ook ik. ;)

Om je parkietjes tam te krijgen moet je het vertrouwen winnen van je parkietjes en dit kun je doen door een paar keer per dag met je hand in de kooi te gaan en ondertussen rustig tegen je parkietjes te praten ;)
Als ze dan vliegen hou je gewoon je hand waar hij is en als ze dan rustig zijn kun je je hand weer weghalen.
Je zal echt merken na een tijdje oefenen paar keer per dag dat ze je rustig beginnen vertrouwen

De basis om tam te maken is heel veel geduld, liefde en oefenen op een kalme rustige manier ;)

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Vele groetjes

femke

hai elfje.. dank je wel voor je reactie!! :) het liefste hou ik ze allebei omdat ik ze super leuk vind, maar ben bang dat het ruzie maken alleen maar erger word en dat Peppie en Kokkie uiteindelijk dood ongelukkig worden.. maar volgens jou is het dus natuurlijk gedrag wat Peppie vertoond, er is er dus 1 de baas... zouden twee bakjes helpen? want Peppie duwt Kokkie ook aan de kant als hij ergens anders van aan het snoepen is... waarschijnlijk blijft hij dit dus ook doen als Kokkie uit het tweede voerbakje aan het eten is en blijft zij heen en weer schuifelen tussen de voederbakjes... maar het is iets wat ik zeker ga proberen..  Ook heb ik al het spiegeltje uit de kooi gehaalt omdat dit tot nog meer ruzie leed, Volgens mij dacht Peppie dat er een derde soortgenoot bij was gekomen en dat moest Kokkie ontgelden, na het verwijderen van het spiegeltje is het wel iets minder geworden moet ik zeggen :)
dank je wel!


Hey hey safrena :)
jij ook bedankt voor je reactie... dat met mijn hand in de kooi ben ik al 2 maanden mee bezig maar er is totaal geen vooruitgang in... zodra ik de kooi open maak springen ze de tralies in en blijven daar zitten totdat mijn hand de kooi verlaat... het zijn echte volhoudertjes! Hoelang mijn hand ook in de kooi zit ze proberen er zo ver mogelijk vandaan te blijven en zitten dus in de tralies...
hoe kan ik er voor zorgen dat ze niet meteen de tralies in springen zodra de kooi open gaat? Ik had gehoopt dat ze nu in elk geval een beetje door zouden hebben dat ik ze geen kwaad wil doen en alleen in de kooi kom om ze te aaien en lekkere dingetjes te geven... Het is dan wel niet wederzijds maar ik ben helemaal gek op ze en hoop dat dat ooit ook andersom zal zijn  :blush:
dank je wel voor je reactie!!!!

Ik hoop dat er nog wat meer mensen tips voor mij hebben!

Sonja

#4
Hoi Femke,

Je kunt ook de inrichting van de kooi eens grondig veranderen.
Dat wil ook nog weleens helpen.  De kooi is dan voor beide parkietjes weer "vreemd", en je ziet dan vaak dat ze daardoor juist meer toenadering tot elkaar gaan zoeken.

En.....probeer te zorgen dat jij degene bent, met het meeste geduld.
Haal je hand pas uit de kooi, als beide parkietjes weer op hun stok zitten, niet eerder. Probeer ze nu nog maar niet te aaien, maar alleen wat lekkers aan te bieden met je hand.
Als je telkens je hand weghaalt, als ze aan de tralies hangen, zien ze dat daardoor die enge hand uit de kooi verdwijnt, en zal er ook niets veranderen.

Veel succes! ;)

Groetjes, Sonja.

femke

hey Sonja!!
dank je wel voor je tip! mijn hand pas weg halen als ze weer gaan zitten op hun stokje.. ok dat moet lukken... maar zoals ik al zei het zijn echte volhoudertjes: stel je nou voor dat ze een uur in de tralies blijven zitten is het dan niet zielig dat ik ze daartoe "dwing"? en als ze eenmaal op het stokje zitten hoeven ze niet perse in de buurt van mijn hand te zitten? gewoon mijn hand er uit halen als ze op hun stok zitten ook al zitten ze 30cm verder? op dit moment is het zo dat zodra mijn hand per ongeluk beweegt in de kooi (door dat ik moet hoesten of wat dan ook) dan schrikken ze nog meer en proberen nog verder weg te kruipen... is het dan niet zo dat als ze eenmaal terug op hun stok zijn en mijn hand beweegt om er uit te gaan dat ze dan evengoed weer in de tralies vliegen? vind het erg moeilijk hoor, alleen al omdat ik ze niet onnodig bang wil maken en wil laten stressen...
Dank je wel! Ik ben nu degene die gaat volhouden :D
groetjes

Sonja

Hoi Femke,

Hoever ze op dat moment van je hand vandaan zitten, maakt nog niet uit. Tam maken gaat stap voor stap, en de eerste stap is, dat ze niet meer aan de tralies gaan hangen, zodra je met je hand de kooi in komt.
Ik denk overigens niet, dat dat een uur gaat duren, hoor. Parkietjes zijn slimme diertjes, en hebben snel genoeg in de gaten, dat het geen zin heeft om weg te kruipen, omdat die hand toch niet weggaat. ;)
Het kan zijn, dat het nu wel even duurt, omdat je in de afgelopen tijd wel steeds je hand weg hebt gehaald. Je parkietjes zullen dus in eerste instantie denken, dat het weer zo gaat.
Doen je parkietjes wat je wilt, beloon ze dan uitvoerig, dat stimuleert ze om het de volgende keer weer te doen.
Oefen niet al te lang achtereen, maar bv. wel meerdere keren per dag ca. een  halfuurtje.
Geef ze wat tijd, maar je zult zien, dat op een gegeven moment je geduld beloond wordt. ;)

Veel succes.

Groetjes, Sonja.

Arnoud

Hallo allemaal!

Ook ik heb dit probleem met mijn twee parkietjes (Japie en Pino). Alleen zijn zij nu ruim 7 maanden oud. Denk je dat je ze dan nog tam kan maken? Hope so...

Alvast bedankt voor de reactie.

Groetjes Danielle