schreeuwen en krijsen

Gestart door jaapie en wappie, juni 03, 2012, 17:06:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jaapie en wappie

Hallo allemaal.

Ik heb even een vraagje. Ik heb twee grasparkieten, en eentje zit heel de dag te schreeuwen en te krijsen. De andere is wel gewoon vrolijk en zit te fluiten. Is dat normaal dat ze veel schreeuwen, want het is heel vervelend namelijk.

jaapie en wappie

En wat zou ik er aan kunnen doen dat hij daarmee ophoudt?
Wat hij ook doet is mijn andere parkiet vervelen. Elke keer aan de staart trekken en ruzie maken. Wat kan ik daaraan doen?

pixie

Zijn ze misschien nieuw? Misschien moeten ze aan elkaar of de omgeving wennen?

Mijn pietjes zijn soms ook best luidruchtig - zo zijn parkieten nu eenmaal - maar ik merk wel dat nu ze steeds beter met elkaar omgaan het minder wordt. Hier is wel wat tijd overheen gegaan, ik merk dat parkietjes veel tijd nodig hebben om aan nieuwe dingen te wennen.

Verder kan het geloof ik ook verveling zijn. Mogen ze er voldoende uit en hebben ze genoeg ruimte en speelgelegenheid?

jaapie en wappie

Ze zijn niet nieuw meer. Ik heb ze nu ik denk 5 maanden. En ze hebben vanaf het begin bij elkaar gezeten. Wel is het zo dat ik 2 maanden geleden verhuisd ben, en heb gelezen dat ik ze dan eerst aan de omgeving moet laten wennen voordat ik ze erui moet laten.

Ze hebben een aardig grote kooi (ik zal er een foto bijdoen). en ik de kooi hangen dingen om mee te spelen. ik heb er nu een schommel inhangen en een soort cirkelketting met een belletje eraan. Dat vinden ze beide geweldig. Denk je dat ik er nog meer in moet hangen?
En zijn er eventueel ook nog andere dingen die ik zou kunnen doen?

*wendy*

Zijn ze er inmiddels wel al uitgeweest in je nieuwe huis? Als je daar al 2 maanden woont, kunnen ze er wel al uit hoor. 1 à 2 weken laten wennen is in zo'n geval ook genoeg naar mijn idee.

Misschien heeft hij energie teveel...

jwsnekkers

Citaat van: *wendy* op juni 05, 2012, 18:54:23
Zijn ze er inmiddels wel al uitgeweest in je nieuwe huis? Als je daar al 2 maanden woont, kunnen ze er wel al uit hoor. 1 à 2 weken laten wennen is in zo'n geval ook genoeg naar mijn idee.

Misschien heeft hij energie teveel...

Zou dit ook eens proberen.


jaapie en wappie

oke, ik dacht namelijk dat als je in een nieuw huis zou gaan wonen dat ze ongeveer 2 maanden moesten wennen zoals ik ergens had gelezen. Nee op dit moment zijn ze er nog niet uitgeweest. Ik moet even iets verzinnen, want ik heb geen deur tussen de kamer en de keuken, en ik ben bang dat ze dan op de kastjes gaan zitten waar ik niet meer bij kan komen, of dat ze ergens tegenaan vliegen. Weten jullie misschien hoe ik dat op kan lossen?
Ik heb namelijk wel het idee dat ze eruit willen, omdat ze ook in de kooi heel de tijd aan het fladderen zijn enzo. Hoe kan ik dat het beste doen? Kooi gewoon open zetten en afwachten totdat ze eruit komen of proberen ze op mijn vinger te laten zitten en dan eruit halen?

foxie13

Ik zie ook dat je zo een snoepstick erin heb hangen, daarin zitten ook veel suikers. Die zou ik weghalen en vers groente/fruit voor in de plaats geven.

Sonja

#8
Hallo Stefanie,

Naast alle tips die je al hebt gekregen, wil ik je nog een vraag stellen:
Hoe reageer jij als je parkietje zo schreeuwt?
Wat doe je dan, geef je hem op zo'n moment aandacht of negeer je het geschreeuw?

Als je hem namelijk aandacht geeft op dat moment, leer je je parkietje dat schreeuwen de manier is om je aandacht te krijgen.
Het maakt hem daarbij niet uit of dat positieve of negatieve aandacht is, bijv. roepen dat hij stil moet zijn.
Aandacht is op dat moment aandacht.

Het beste wat je kunt doen is hem negeren als hij schreeuwt, en hem juist wél uitvoerig en veel aandacht geven als hij niet schreeuwt maar gewoon rustig is of lekker voor zich uit zit te kwebbelen.
Dan leert hij -op den duur (wel volhouden!)- dat schreeuwen hem niets oplevert en zal het afnemen.

Let wel: garantie dat hij helemaal nooit meer zal schreeuwen/krijsen is er niet, er is geen parkiet hetzelfde en de één heeft gewoon een wat rustiger aard dan de ander. Daar doe je niet zoveel aan, dus deels is het ook het karakter van het diertje.

Over het uit de kooi halen:
Ik zou zorgen dat je ze eerst in de kooi handtam maakt, dat wil zeggen: dat ze zonder aarzelen op je hand komen zitten.
Dat is makkelijk voor als je ze weer terug in de kooi wilt zetten.
Als het de allereerste keer is dat ze eruit mogen, neem er dan ruim de tijd voor en tref maatregelen zodat er geen ongelukken gebeuren.
Allerlei tips hiervoor kun je terugvinden op de site en ook met de zoekfunctie van het forum.

Tot slot wil ik je nog het advies geven om ze niet op het moment dat ze zo erg fladderen, eruit te halen.
Want dat is eigenlijk hetzelfde verhaal als hierboven mbt het krijsen:
De kans bestaat dat ze dan iedere keer als ze eruit willen, zo gaan fladderen in de kooi en dat is niet altijd prettig.
Dus beter ze eruit halen als ze rustig zijn.

Bij de tip mbt de snoepstok sluit ik me aan.
Die zitten barstensvol met suiker en dat is niet goed voor je parkietje, het kan voor kropproblemen zorgen.
Beter kun je dan zo af en toe (eens per week) een klein stukje trosgierst geven als verwennerijtje.
Ook hier geldt: niet teveel en niet te vaak, want er zitten nagenoeg geen voedingsstoffen in trosgierst maar wel veel vet.
Als je parkietjes hier teveel van krijgen worden ze snel te dik, met gezondheidsproblemen tot gevolg.

Op de site kun je heel veel info vinden over wat je je parkietje allemaal mag geven, wat nog gezond voor hem is bovendien, zoals verschillende soorten groenvoer en fruit o.a., zoals iemand hier al schreef.

Veel plezier met je lieve kromsnaveltjes!

Groetjes
Sonja

jaapie en wappie

Super bedankt voor jullie reacties.

@ Sonja. Ik ben eigenlijk gewend om naar ze te roepen als ze gaan schreeuwen, want op die manier hoop ik altijd dat ze rustig worden. Meestal werkt dat wel even, maar na een tijdje beginnen ze weer opnieuw. Ik zal het proberen om niet te roepen of iets als hij weer gaat schreeuwen.
Ook zal ik veel tijd moeten besteden aan het handtam worden. eentje gaat wel wat makkelijker op mijn hand zitten maar de andere (die ook veel schreeuwt) die vliegt elke keer door de kooi als ik met mijn hand in de kooi kom. Ik denk daarom dat het voor hem moeilijker is dat hij op mijn hand zal gaan zitten.
Ik heb ze er zowieso nog niet uitgehaald sinds ik ben verhuisd. Dus als ze fladderen laat ik ze meestal gaan, maar haal ze er niet uit. Er zijn namelijk wat dingen in mijn huis waar ik rekening mee moet houden als ik ze eruit wil halen. Ik heb namelijk ook een doorgang naar de keuken die niet kan worden afgesloten. Dus daar moet ik iets op vinden.
Wat betreft die stokjes, die zal ik ze niet zo veel meer gaan geven. ik geef ze er nu 1 in de maand ongeveer.
Heel erg bedankt voor de tips en informatie.
Zodra ik vooruit gang boek, zal ik het laten weten.

Snappie

Bij ons gingen ze sinds kort ook ineens veel schreeuwen en krijsen, wij zijn terug gaan fluiten en het helpt ! Haha  ;D. Wie weet lukt het nog ! Erboven uit proberen te komen tot ze terug fluiten...

Dlorah68

Dank je wel voor jullie gedeelde inzichten over het schreeuwen krijsen. Ik heb hier veel aan gehad.