Nieuwe zitstokken

Gestart door Jokie, juni 05, 2012, 11:52:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jokie

Hallo!

Ik wilde even iets vragen.
In april hebben we een nieuw parkietje gekocht. Ricky.
Toen ik las dat plastic zitsokken helemaal niet goed voor ze zijn, heb ik gelijk houten besteld.
Bij het vervangen raakte hij zo gestresst dat ie overal tegenaan vloog. Heel zielig, maar mijn
schuld omdat ik 'm natuurlijk gewoon uit zijn kooi had moeten halen.
Onze vorige parkiet kregen we al tam, dus die kon daar goed tegen, deze dus niet..  :-[

Maar goed, die houten stokken waren allemaal wel erg dun, tussen de 1 en 1,5 cm doorsnee.
Ik weer op internet gelezen dat ze dikker moeten zijn, of in ieder geval, dat er dikkere in de kooi moeten zitten.
Dus heb ik van die "ergonomische stokken" besteld. Deze zijn vrij dik, maar golvend en dus varierend in dikte,
jullie kennen ze vast wel.

Heb Ricky uit z'n kooi gehaald bij het vervangen, en nu heeft ie:
Twee zittouwen, twee dunnere houten stokken die door de hele diepte van de kooi lopen,
3 ergonomische stokken en 1 ergonomische aan de buitenkant.

Ik dacht, dat heb ik goed gedaan als ik alles lees over parkietjes.
Maar hij wil niet op die nieuwe ergonomische stokken zitten!
Gisteren avond wist ie al niet waar ie moest gaan zitten om te slapen, durfde ook neit echt
meer op z'n schommeltje en vloog weer paniekerig rond in z'n kooi.
Vandaag istie al weer veel rustiger en vrolijk, maar één van die ergonomische stokken
hangt voor z'n drinkensbakje, en hij gleedt er net van af toe ie wou drinken! (ik denk dat ie door de dikte geen grip heeft)

Dat lijkt me ook niet echt de bedoeling toch? Of is het een kwestie van wennen?
Ik wil niet dat ie nu niet meer gaat drinken natuurlijk!

Als hij op die dunnere stokken zit, hangen z'n teentjes ook gewoon langs de stok,
die kan je ook gewoon bewegen met je vinger.
Zo slijt hij natuurlijk z'n nageltjes niet!

Wat is nu verstandig? Laten wennen aan de dikkere stokken, omdat het beter is voor z'n nagels?
Of toch maar die dikkere "ergonomische"  stokken weer weghalen?

Alvast bedankt voor alle jullie tips!

*wendy*

Lastig. Die stokken die je er nu in geplaatst hebt, klinken in ieder geval wel alsof ze beter zijn voor zijn pootjes en nageltjes. Als hij echt helemaal in paniek ervan is, kan je het misschien opbouwen door bij 1 of 2 nieuwe stokken een favoriet speeltje en wat lekkers te hangen en op de andere plekken de oude stokken nog even bevestigen. Als hij dan wat gewend is aan die stokken, kan je de rest van de nieuwe stokken er ook bij doen (eventueel in aantal opbouwen).

Is dat een idee?

Jokie

Klinkt wel als een goed idee inderdaad!
Ik heb nu ook wel de oude stok teruggehangen vanwaar hij altijd op z'n schommeltje stapte.
Hij is heel de dag al gewoon blij, dus ik hou even in de gaten wat hij doet met de
ergonomische stok die bij z'n drinkensbakje hangt. Als hij daar toch weer vanaf glijdt, dan vervang ik
die toch ook maar nog even. Tnx in ieder geval!