Wat is een goed mineralenblok ?

Gestart door Dianaaa, mei 26, 2012, 19:20:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dianaaa

Heb er al heel wat over gelezen en toch ben ik er nog steeds niet uit. Daardoor heb ik steeds afgewisseld met de blokjes. Dat het belangrijk is dat er jodium in zit is me bekend.
Wat je vaak leest is dat in de roze blokjes meestal jodium zit maar dit niet altijd zo is. Vaak is de verpakking onduidelijk over de ingrediƫnten. Bij ons in de dierenwinkel lagen er roze blokjes in een stukje plastic waar enkel een prijs op stond. In een andere winkel vond ik een roze blokje waar wel meer informatie opstond en eindelijk dacht ik het ideale blokje te hebben gevonden. Ingrediƫnten ;
meel van oesterschelpen, jodium, vitaminen, calcium, natuurlijke smaakstoffen, kunstmatige kleur en vocht. De Engelse vertaling sprak in plaats van kunstmatige kleur over artificial color. Zo'n "mooi" woord dat ik besloot erop te googlen. Gevaarlijk vergif, neurologische problemen, kanker, zomaar een kleine greep uit wat ik hierover tegenkwam. Ik neem aan dat deze troep gebruikt word om het blokje de "mooie" roze kleur te geven. Het heeft precies de kleur als alle andere roze mineralenblokjes, ik ga er nu vanuit dat deze rotzooi in alle roze blokken zit.
Deze 2 mineralenblokken gaan dus regelrecht de kliko in en de roze komen er bij mij niet meer in.

Ze krijgen al schelpengrit, zitten daar niet al genoeg mineralen in en is er een manier om ze de jodium op een andere manier te geven ? Of nog beter, wie weet of er een mineralenblok is met jodium, zonder kunstmatige toevoegingen waar duidelijk de ingredienten op staan zodat je weet wat ze binnen krijgen ?

Moppers

"Artificial color" of colour betekent letterlijk kunstmatige kleur, zo'n bijzondere termen zijn het niet. Het is dus niet een specifiek, uniek stofje. Het kan best zijn dat er kunstmatige kleurstoffen zijn die giftig of kankerverwekkend zijn etc., maar dat wil nog niet zeggen dat ze dat allemaal zijn.
In alle gekleurde mineralenblokken zal kleurstof zitten.

Justbe123inge

Gewoon een witte schelp geven, de meest voor de hand liggende. Gaat prima.

*wendy*

Die witte schelpen, Sepia genaamd, zijn helemaal niet zo goed voor parkietjes. Ze zijn namelijk erg zout. Als je toch deze schelpen wilt gebruiken, dan zal eerst het grootste deel van het zout eruit gewassen moeten worden met water.

pixie

Ik heb ook eens op het forum gevraagd over mineraal blokken. Ik heb een en ander voor de parkietjes, maar ze laten ze compleet links liggen.

Toevallig had ik het er gister over met iemand van een dierengroothandel. Hij zei dat af en toe sepia geven niet erg is, maar ik had er toch een hard hoofd in. Ik geef het namelijk nooit.

Als het uitwassen een optie is, zou ik graag weten hoe dat moet. Met kokend water? Misschien kan ik dan eens in de zoveel tijd toch sepia aanbieden?

*wendy*

Je kan de sepia een paar uur in water laten weken, dan trekt het zout eruit.

Ik zou het dan echter nog steeds maar af en toe geven.

Kleintjes

Citaat van: *wendy* op augustus 25, 2012, 10:50:24
Je kan de sepia een paar uur in water laten weken, dan trekt het zout eruit.

Ik zou het dan echter nog steeds maar af en toe geven.

Inderdaad.
Uitkoken kan ook, 'n paar keer koken en spoelen :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Justbe123inge

Dan ga ik toch eens een mineraalblok halen morgen. Ik ververs het water nu ook twee keer per dag.