Zielig of normaal??

Gestart door Tamara 81, april 17, 2012, 10:21:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tamara 81

Wij hebben, door allergie van de vorige eigenares, een parkietje gekregen: Kobus! Erg lief beestje, alleen een beetje mislukt. Hij is vrij klein en door de fokker geleewiekt:( Hij was altijd goedgehumeurd, maar we merkten wel dat hij wat eenzaam was, hij floot constant naar de vogels buiten, en schreeuwde om aandacht, dus de vrijdag voor Pasen zijn we naar de winkel getogen en hebben er een vrouwtje bijgehaald.. Ik weet niet of dat wel zo'n slimme zet is geweest..

Sara is nogal groot vergeleken bij Kobus, en overschreeuwt hem voortdurend. Soms heb ik wel het idee dat ze tegen elkaar kwebbelen, maar ze hebben al die tijd nog niet op hetzelfde stokje gezeten, en vechten om het voerbakje. Daar staan er nu dus 2 van. In de winkel én bij een geraadpleegde fokker zeiden ze dat we ze gerust bij elkaar in de kooi konden doen, maar ik heb het erg te doen met Kobus, hij is zo zenuwachtig steeds, heeft kleine pupillen, hangt meer in de tralies dan dat hij op een stok zit en wipt voortdurend heen en weer.. Sara daarentegen kleppert een keer met de vleugels, krijst een keer en blijft rustig haar gang gaan..

Wat is wijsheid?? Moeten we ze toch uit elkaar halen? Moet ik meer geduld hebben? Kan ik IETS doen????

Ik hoor het graag!!

Tamara 81

De spiegeltjes heb ik er trouwens uitgehaald, op aanraden van een parkietenliefhebber, zo zouden ze zich meer op elkaar moeten richten..

esmmar

kan je een kooi lenen of 'scoren' op marktplaats. Introductie van een nieuwe vogel doen mensen vaak door deze in een andere kooi naast de kooi te zetten. De vogels zien elkaar, horen elkaar en hebben toch ieder een veilige plek. Als dit beter gaat en ze duidelijk naar elkaar toe trekken kan je de nieuwe vogel in de kooi erbij doen. Wat dan ook aangeraden wordt is om de kooi totaal van inrichting te veranderen zodat ook voor jou oude vogel (erg, geleewiekt  :'() het een nieuwe start is.

De spiegels verwijderen is inderdaad een goede tip.
Meer voedselbakjes geven, zeker nu ze zo duidelijk vechten hierom, is ook een goede actie. In mijn kooi geef ik weliswaar uit 1 bakje zaad, maar er hangt veel ander voer in de kooi. Dus als er even strijd is, kan je als parkiet altijd doen of je echt veel meer zin in witlof hebt ;D

Kobus heeft het een beetje zwaar, het is een grote verandering voor hem. Veel heel positief dat Sara, de nieuwe parkiet, zo rustig blijft. Ik zou geduld hebben en het nog een weekje aankijken en ondertussen Kobus met lekkere hapjes verwennen zodat hij afleiding heeft.

Tamara 81

Nou, het lijkt zowaar beter te gaan!! Ze zitten nu regelmatig op hetzelfde stokje, nog wel wat cm uit elkaar, maar zonder geschreeuw:) Het lijkt wel of Kobus zijn uiterste best doet zijn opgedrongen vrouwtje te versieren, maakt zachte, kirrende geluidjes, waar sara nog niet echt op reageerd, alleen af en toe een keer hapt naar kobus.. Kan er wel uren naar kijken, leuk om zo de verschillende karakters te ontdekken!

esmmar

Dit gaat vast goed komen. Kobus gaat Casanova worden  8)

pixie

Hoi Tamara,

Hoe gaat het nu met je 2 parkietjes?

Je verhaal komt mij erg bekent voor - vorig jaar had ik een soortgelijke situatie. Ik had Joepie geadopteerd en 2 maanden later een jong parkietjes: Pedro.
In de eerste instantie ging het wel goed, maar na een tijdje ging Pedro Joepie echt pesten, hij zat hem constant achterna en Joepie was helemaal zenuwachtig (zover ik dat kan inschatten).

Uiteindelijk heb ik er 2 vogeltjes bij genomen en zo is het wel wat beter geworden. Dat gepest gebeurt in ieder geval niet meer en Joepie is een stuk relaxter.