Iemo zijn bult.

Gestart door Nadine, mei 21, 2012, 10:44:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nadine

Hallo allemaal,

Ik vond het tijd worden om iedereen weer even bij te praten, maar ook te vragen naar ieder hun mening over mijn situatie.
Zoals de meeste vaste forumleden wel weten denk ik, heeft iemo een grote bult op zijn buikje zitten, die zit er nu al zo'n 3 jaar.
een jaar geleden heb ik hier naar laten kijken door een vogelarts. hier kwam uit dat hij een ontsteking had in zijn vetweefsel.
Dit kan ontstaan door een verkeerde landing bijvoorbeeld. nou Iemo is wel eens verkeerd terecht gekomen dus dat leek mij inderdaad een goede verklaring. die ontsteking van het vetweefsel is de enne keer wat groter als de andere keer en dat is ook normaal, ook zou de vogel er geen last van moeten hebben, dit was ook niet aan iemo te zien, ik was alleen bang voor een tumor toen der tijd.
oftewel, gerust gesteld en lekker verder gegaan met ons eigen ding  ;D

ondertussen gezelschap heeft gekregen van een grasje met de naam Kiwi (eerder charlie, van een ander forumlid) en 2 valkparkieten, en dit gaat ontzettend goed! deze 3 zijn erbij gekomen vlak na het onderzoek.

Nu een jaar later maak ik mij echter grote zorgen om zijn lieve iemo.
Hij trekt al zijn veren eruit op de plek van zijn bult, ook ziet het er pijnlijk uit.

een duidelijkere foto kan ik niet maken, aangezien Iemo bang is voor de camera en dus wegvliegt.
er zitten ook gele en rode plekken op zijn buik en afgebeten veerpennen deze zijn niet te zien op de foto.

Hij gedraagt zich op het plukken na nog wel normaal, eet goed, scharrelt nog lekker rond en kwettert nog lekker in het rond.
Naar mijn idee is hij wel wat rustiger geworden, maar dit kan ook tussen mijn oren zitten natuurlijk en daarnaast is onze kiwi zo ie zo drukker dus oogt Iemo al snel rustig. Ook word iemo veel gevoerd door Kiwi, dit was vanaf het begin gelijk al raak, maar sinds kort word hij ook gevoerd door onze Valkparkiet Falco. alle 4 de vogels zijn mannen, de valkparkieten zijn eind juli 1 jaar oud, kiwi is 4 jaar en Iemo is 5 jaar oud. (nu 3 jaar een bult, en deze is sinds een maand kaal aan het worden.)

Vanavond om 18.15 uur heb ik een afspraak bij dierenkliniek de Molen in Utrecht, hier ben ik een jaar geleden ook geweest en goed geholpen.

Zelf ben ik bang dat iemo pijn heeft (door het plukken wat hij nooit gedaan heeft) en dat het een aflopend verhaal is, maar ik wil absoluut geen verkeerde beslissingen nemen!

Als jullie dit zo lezen en zien, wat zijn dan jullie gedachten??

Nadine

Ik vergat nog 1 ding te vertellen,
Iemo kan ook niet zo goed vliegen, hij kan 2 rondje en zakt dan omlaag, wat niet altijd zo geweest is.

Ook is iemo veel te zwaar, ik heb ze net weer even gewogen en dit is het resultaat;
Iemo; 68 Gram. (klein grasparkiet)
Kiwi; 55 Gram (Grote grasparkiet)

Even voor het beeld, hier zitten ze naast elkaar; (foto van een halfjaar geleden)

Kleintjes

Heftig verhaal Nadine.

Als ik de bult goed bekijk, klopt 't dat er kleine wondjes op zitten?
't Lijkt namelijk erg veel op de bult die Giny had, zij had er op 't laatst veel last van en begon ook de veren te plukken en te pikken.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Nadine

ja er lijken wel kleine wondjes te zitten, maar ik denk dat dat door het plukken komt..

Wat had Giny voor een bult, of weet je dit niet?

Kleintjes

BIj Giny twijfelden ze toen of 't 'n grote vetbult was, of dat ze iets anders had. De bult zat net naast de stuitklier, vandaar de onzekerheid.

Zij begon er toen zelf in de bijten toen ze er last van kreeg. De wondjes waren toen iets groter dan speldenknopjes (wondjes van uitgetrokken veren).
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Nadine

Wat heb je toen met Giny laten doen?
Heb je haar nog kunnen behandelen, of heb je haar in moeten laten slapen?

Kleintjes

Giny was al wat ouder (maar nog lang niet bejaard :p ) en we wilden haar de stress besparen, plus geen onnodig risico lopen. Haar hebben we laten inslapen, na overweging van andere opties.
Ze heeft 'n Ab kuur gehad, die helaas niet hielp. Ook begon 't te verkleuren, de kleur was eerst wat gelig (waardoor er aan 'n vetbult gedacht werd) maar werd daarna oranje en op plekken zelfs bijna zwart.

Wil niet zeggen dat 't voor jullie Iemo ook geldt, zeker niet. Maar de beslissing ligt bij jullie zelf. Volg je gevoel en je verstand, dan is 't altijd de juiste keuze, hoe lastig ook.
Is 'n behoorlijke bult bij Iemo, kan me voorstellen dat 't lastig voor hem is.

Laat je ons weten hoe 't bij de DA is gegaan straks?
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Nadine

Hallo kleintjes,

Bedankt voor je snelle reactie steeds. :)
wat een vervelend verhaal van giny zeg! Iemo zijn bult is zwart geweest, vlak na het vorige onderzoek, dacht toen zelf aan een blauwe plek vanwegen het drukke en voelen, het was toen ook na een week weer weg gelukkig. :)

Ik laat jullie de afloop zeker weten, ik zit nu te wachten tot het punt dat we vertrekken, en het is niet echt een fijn gevoel..

Nadine

Nou daar ben ik weer terug van de dierenarts!  met Iemo nog fijn bij mij thuis!  ;D ;D

Het is waarschijnlijk toch een goed aardige tumor, die langzaam aan door blijft groeien.
omdat hij nog zo levendig is hebben we besloten hem nog fijn bij ons te houden :D

we moeten nu zijn gedrag goed in de gaten blijven houden, bol zitten, eet gedrag, staart knikken, enz.
ook moeten we hem regelmatig blijven wegen en in de gaten houden of hij niet te mager word, wat er lastig is aangezien de bult nu zo ongeveer over zijn hele buikje zit. maar als de bult blijft groeien moet zijn gewicht ook groeien, om het zo maar te zeggen.
en af en toe krijgt hij gewoon wat lekkers!  :-*

Hoelang hij nog bij ons is was niet te zeggen, kan een paar weken zijn, kan ook nog een jaar wezen. maar 10 zal hij niet worden.


We gaan nu gewoon volop van hem genieten en hem heerlijk verwennen!  :-*

Kleintjes

Fijn te horen dat Iemo weer gezellig thuis is :D

Geniet van alle tijd die je hebt, en to te horen hebben jullie nog 'n hele tijd voor de boeg ^_^
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

inge

Fijn dat het goedaardig is,gun jullie nog een fijne lange tijd geniet ervan! :)

Loeky

Hopelijk kunnen jullie nog een poosje van Iemo genieten.

Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Nadine


Parkieten-Freak

Citaat van: Parkieten-Freak op mei 21, 2012, 21:49:13
Beste leden,
Dit is onze laatste oproep, deze week gaan we het geld overmaken naar het papegaaienopvangcentrum. De eerste kooi kunnen wel al sponsoren en met een kleine financiële bijdrage van jouw kant kunnen we die 2e kooi ook sponsoren. We hebben nog maar 50 euro nodig!
Het zou zo fijn zijn als ook dit jaar onze wens verzilverd wordt. We doen het niet voor onszelf, we doen het voor het goede doel.
Als je iets kunt missen, geef dan een kleine donatie.


We hebben nog een paar kaartjes voor het papegaaienopvangcentrum te koop. De kaartjes kosten 7,50 per stuk, normaal kost een kaartje voor een volwassene 12 euro.
Heb je belangstelling? Neem dan even contact met mij op via pb. Je krijgt de kaartjes netjes thuisgestuurd!  :)


En als jij straks dan in het papegaaienopvangcentrum loopt en je ziet "onze" volières, dan kun jij tegen je vrienden of familie zeggen:"kijk, daar heb ik ook aan bijgedragen". :D :D  :D
Leuk toch???!!!!! ;-)



Vermeld daarbij  "sponsoractie NOP"
Namens de vogels én het "Parkieten-Freak"team: heel hartelijk bedankt voor je bijdrage!