Snavel (lever probleem) ? en vlieg probleem

Gestart door Dianaaa, mei 20, 2012, 20:05:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dianaaa

Ik maak me zorgen over Sky, 1 van mijn 2 grasparkietjes. Dit jaar merkte ik op dat de snavel aan het doorgroeien was. Na wat googlen kwam ik uit dat dit wel eens iets met de lever te maken zou kunnen hebben en met verkeerde voeding. Het andere parkietje waar hij mee samen leeft heeft echter nergens last van, evenals de 2 valkparkietjes die apart in een volière zitten.

Om te beginnen zal ik iets over hun voeding vertellen. Ik las al dat het beter was over te stappen op pellets maar toch heb ik daar mijn twijfels bij. De 1 zegt dit erover, de ander weer dat. Op de site van Nutribird zag ik dat ze erg hoog worden verhit om zeker te zijn dat o.a. schimmels worden gedood. Ik vraag me af hoeveel voedingstoffen er nog overblijven na zo'n hoge verhitting. Daarnaast gaat het pellen van de zaadjes verveling tegen en is het natuurlijk gedrag. Vandaar dat ze nu 3 schepjes zaad vermengd met 1 schepje pellets krijgen, de Nutribird b14. Qua groenten en fruit eten ze alleen bladgroenten zoals blaadjes witlof en sla. De witlof die ze krijgen is vrijwel altijd biologisch. Fruit negeren ze compleet. Na veel lezen over trosgierst, wat vergeleken word met een zak patat en dat vol met gif zit volgens velen krijgen ze dit alleen biologisch en maar heel af en toe een keer. De zaadmengelingen wissel ik af, ze krijgen dus regelmatig een ander merk en soms bestel ik het in een biologische winkel. Dat zijn vetarme zaadmengelingen met veel verschillende soorten zaden. Dit is echter schepvoer waarvan je niet weet hoe oud het is (moeilijk moeilijk moeilijk waar doe je goed aan). Als aanvulling doe ik er soms graszaadjes door, gedroogde bloemen en kruiden of gedroogde besjes en rozenbottels, allemaal van biologische oorsprong. Eivoer krijgen ze niet dagelijks, enkele keren per week. Normaal altijd van CEDE, ditmaal een keer een ander merk omdat CEDE enkel nog die asociaal grote verpakkingen verkoopt waarvan je dan de helft weggooid. Ik heb besloten toch weer terug te gaan naar CEDE omdat dit 1 van de beste merken qua eivoer schijnt te zijn. Ze hebben 2 keer een vitaminekuurtje gehad, telkens aan het begin van de winter maar ook daar lees je nu weer negatieve verhalen over. Vorige jaar heb ik voor een keer het eivoer afgewisseld met insectenpate waar allerlei vitaminen en mineralen inzitten. Ze hebben verder een jodium/mineralen blok, een sepia, maagkiezel en schelpengrit zonder roodsteen en houtskool.

Knaagmogelijkheden zijn er zat, een natuurhouten speeltoestel, knaagstokjes van wilgenhout, speelgoed met knaagmogelijkheden, mineraalstokken, cementstokken en houten zitstokken. Allemaal in verschillende diktes.

Het is een koppeltje en wat me opvalt is dat Sky zwaarder aanvoelt bij het opstappen op mijn hand dan het andere parkietje. Ook ziet hij er zwaarder uit. Tijdens het doorgroeien van de snavel besloot ik direct naar een dierenarts te gaan. Vogelartsen zijn er niet in deze omgeving (Zeeuws Vlaanderen) en ik ben afhankelijk van hulpverlening, zelf niet in het bezit van een auto. Mijn hulpverleenster reed er samen met ons heen in haar vrije tijd. Ik nam ze gelijk allebei mee zodat ze allebei eens onderzocht konden worden. Dit gaf ik al aan bij de baliemedewerkster. Het was een spreekuur en de parkietjes waren als laatste aan de beurt. Jullie zien we hier niet vaak zeiden de 2 dames. Ik was verbaasd, er zijn toch genoeg mensen met een parkietje.. Het was een dierenarts in opleiding en een stagiaire. Het ging al mis bij het geslacht :( Ze hebben blauwe neusdopjes, 2 mannetjes dus. De dame zei dat het heel moeilijk was het geslacht te bepalen. Na even navraag gedaan te hebben bij de dierenarts kwam ze terug met het verhaal dat het inderdaad mannetjes waren gezien de blauwe neusdoppen. Als ze hier al niet van op de hoogte is wat kun je dan nog verwachten. Ze zag dat het snaveltje van Sky inderdaad wel erg lang was en besloot er een stukje af te knippen. Ze wegen kon niet, volgens haar was dit te moeilijk. Ze dacht niet aan een ziekte omdat de poepjes er normaal uitzagen en zei dat wanneer het inderdaad iets met de lever te maken had daar niets aan te doen was. Omdat ze niet aan een ziekte dacht wilde ze geen verder onderzoek doen maar ze zei twijfelend dat ze wel wat antibiotica zou kunnen meegeven. Hier ben ik niet op ingegaan omdat me het niet verstandig leek antibiotica te geven aan een vogel die misschien al problemen heeft met de lever en verder niet ziek overkomt.

Sky kwettert, eet en drinkt goed en houd van slopen en veel lawaai maken met bijv de etensbakjes of een stuk karton dat ergens op ligt. Ze mogen beiden dagelijks uit de kooi al is dit de laatste tijd wat minder geworden. Normaal mochten ze er 's morgens vroeg al uit en ook al moest ik soms weg, dit ging altijd goed. Op de ramen zitten stickers zodat ze er niet tegen aan vliegen. De valkparkieten raken echter heel snel in paniek. Niet als iemand enkel voorbij loopt, wel als mensen pal voor het raam gaan staan. Ik word al jaren getreiterd en geïntimideerd en mijn overbuurvrouw vind nu dat ze gerust dwars door mijn tuin heen mag lopen om haar kat te pakken. Zodra iemand te dicht bij het raam komt zien de valkparkietjes dit als een bedreiging en vliegen schreeuwend en paniekerig door de hele volière. Het gevolg is dat ook de parkietjes in paniek raken en niet meer zien waar ze heen vliegen. Ze moeten in het licht zitten, gordijnen dicht is dus geen oplossing. Een bovenverdieping heb ik niet en in een andere kamer heb je hetzelfde probleem. Wekelijks komt ze nu ook pal voor het raam staan met haar auto, terwijl er hier geen auto's mogen komen. Er staat een paal om auto's tegen te houden maar die haalt ze er gewoon uit en ze rijd dwars door andermans tuin heen om haar auto te keren. Ook hier ontstaat grote paniek door bij de vogels. Hoe meer je je irritatie laat merken, des te leuker ze het vind en hoe harder de vogels in paniek raken, hoe harder ze lacht. Aanspreken moet je niet doen, ze heeft me eerder aangevallen waardoor ik weer geopereerd moet worden aan m'n pols en even later trapte haar vriend m'n deur open en stond in m'n slaapkamer. Door deze acties is een van de parkietjes keihard tegen het raam gevlogen in paniek en had een schedelbreuk en een gat in z'n koppie. Gevolg is nu dat ze er vaak alleen 's avonds enkele uurtjes uitkunnen en soms een dag helemaal niet omdat je er constant op moet letten dat er geen paniek ontstaat. Sinds 2 dagen merk ik nu dat wanneer Sky vanaf m'n hand wegvliegt ze niet meer heel ver kan vliegen. Normaal vloog ze direct op de volière, nu haalt ze dit niet meer. Nog steeds is er verder niets te merken maar toch maak ik me zorgen over de combinatie van de snavel, gevoel dat ze zwaarder is en het vliegen. Wanneer ze overgewicht heeft zal dit verergert zijn doordat hij nu minder tijd uit de kooi mag. Mocht het een leverziekte of afwijking zijn, hebben mensen hier daar ervaring mee ? Wat moet ik me precies bij het verloop van die ziekte voorstellen? De snavel begon uit het niets in rap tempo te groeien, lijkt me niet normaal.

Nog een vraagje over het vrijwilligerswerk wat ik doe, hier zijn ook volières en hier komen soms ziekten voor, zoals laatst. Opgezette vogeltjes en dit had ook iets met de lever te maken. Zij konden uiteindelijk nauwelijks meer vliegen en bij 1 hing er iets uit het achterwerk. Zij hadden wel duidelijke kenmerken van ziekte die Sky niet heeft. Met medicijnen is dit weer goed gekomen. Sinds ik daar werk is het probleem bij Sky begonnen. Ze zeggen dat het onzin is dat ik virussen mee naar huis kan nemen omdat we met speciale zeep onze handen wassen maar toch ben ik er niet gerust op. Anderzijds zouden de andere parkietjes dan ook problemen moeten hebben wat weer niet zo is. Wat denken jullie hier van ?