help, is dit normaal?

Gestart door Parkietje1, april 24, 2012, 07:46:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Parkietje1


Hallo,

Mijn vrouwtjes parkiet is in nestkastje gaan broeden. Nu liggen er 2 eitjes, maar ze is er soms wel 3 kwartier tot een uur uit of heel vaak. Is dit goed voor de eitjes? Wat denken jullie? Hebben jullie advies?
De luchtvochtigheid houdt ik gemiddeld op 53%.

Ik zou graag advies hebben,

Groetjes, Parkietje 1

esmmar

Veel vogels leggen eerst een aantal eieren voordat ze echt met broeden beginnen.
Als ze eenmaal lang blijft zitten hoort ze er een groot deel van de dag op te blijven.
Succes, ik hoop voor je dat het een mooi nestje wordt :D

Sara

Even een vraagje: zitten je parkietjes buiten of binnen? Buiten is het weer immers nog niet geschikt om je parkietejs te laten broeden...
Verder komt het vaker voor dat het eerste nestje niet lukt. Ik zou aankijken wat ervan komt. Als de eitjes roze blijven zijn ze onbevrucht en is dat misschien de reden dat het popje het nestje niet echt uitzit zoals het hoort.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

Parkietje1

hallo,

Mijn parkietjes zitten binnen. Dit is het tweede nestje wat ze legt... Ik wacht het nog wel even af..... Het mannetje voert het vrouwtje wel... maar er liggen nog steeds 2 eitjes. De 2 die nu in het nestkastje liggen zijn om de dag gekomen.

Groetjes,

parkietje 1

esmmar

Na 10 dagen kun je de eieren schouwen. Voorzichtig oppakken, tegen het felle licht van een lamp kijken door het ei en checken of je 'rode strepen' ziet. Is het ei totaal lichtroze van kleur dan is het niet bevrucht.

rissiejjj

excuus dat ik in een oud topic reageer.
Wat mij opvalt hier in dit topic zijn 2 dingen.
Punt 1: Nog te vroeg voor buitenkweek.
Punt 2: Schouwen met 10 dagen tegen een lamp houden.

Punt 1:
Buiten kweken kan al prima, ik heb hier zelfs al jongen in de buitenvoliere van 5 weken oud. Oke het zijn welliswaar valkparkieten, maar het kan al makkelijk buiten!.

Punt 2:
Schouwen kan normaal gesproken al vanaf 4 dagen broeden ongeveer, en als je er oog voor hebt kun je soms op 3 dagen zelfs al wat zien in het ei. Met 10 dagen zijn de eitjes reeds dusdanig verkleurt van binnen dat dit voor beginners verwarring kan veroorzaken. En daarbij, bij de dierenwinkel zijn speciale schouwlampjes te koop, veel effectiever en duidelijker dan tegen een lamp houden. Zelfs een felle LED-lamp werkt goed om te schouwen, dit gebruik ik zelf.

esmmar

Je hebt gelijk, het schouwen kan beter een paar dagen eerder. Anders zit het ei al vol.