"Afgekeurde" parkietjes

Gestart door Kruimira, mei 12, 2012, 19:32:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kruimira

Hallo allemaal,

Ik heb best een aparte vraag. Gisteren ging ik naar een kweker om een filmpje van pasgeboren parkieten te maken voor mijn stage, en daar zaten een paar "afgekeurde" jonge parkieten. Deze parkieten zijn volkomen gezond, ze hebben alleen een slechte verengroei waardoor ze later niet of slecht kunnen vliegen. Ik begreep uit zijn verhaal dat, als deze na enkele maanden nog niet kunnen vliegen, worden doodgemaakt. Ik vond het zo hartverscheurend dat ik er eentje heb meegenomen, iemand die ik kende was toch al langer op zoek naar een grasparkietje. Het is echt een klein lieverdje.

Ik ga nu even de volières in de buurt contacteren om te vragen of ze eventueel ruimte hebben voor deze parkieten. Heel misschien laat ik een handige kennis zelfs in mijn achtertuin een kleine volière maken zodat ik er een paar op kan vangen. Is er iemand die momenteel nog graag een parkietje wil? Zeker als je ze tam wilt maken zijn ze geschikt, omdat ze afhankelijker zijn doordat ze niet goed kunnen vliegen.

Groetjes, Mandy.

Ayarea

Dat zijn waarschijnlijk kruipertjes. Ik denk dan ook niet dat vogelkwekers deze in de voilere zouden willen, omdat kruipserziekte besmettelijk is, of naja het polyama virus.

Soms kan het inderdaad goed komen met de verengroei, maar het kan dus ook niet goed komen. Succes met het vinden van baasjes in ieder geval en mooi dat je er eentje hebt opgevangen :).

esmmar


Kruimira

Wacht even... is de kruipersziekte besmettelijk? Ik heb er namelijk nog twee, ik zou niet willen dat zij besmet raken.

Ik kan het zoiezo eventjes navragen aan de kweker. Het lijkt me vreemd, deze man weet dat ik nog meer parkieten heb. Als het inderdaad een besmettelijke ziekte was zou hij dit wel tegen me vertellen, dat weet ik zeker...

Parkieten-Freak



Kruimira

"...die een normale leeftijd kunnen halen."

Oh God, dank je wel. Ik heb er gewoon slecht van geslapen. Ik ben zo ontzettend gehecht aan die twee kleintjes die ik al heb, ik zou me voor altijd schuldig voelen als er door mijn doen wat met ze gebeurde. Toevallig zijn er vandaag allebei de slagpennen aan één kant uitgevallen, maar dit is dus wel later als wat er in het bericht staat, deze vogel was al uit het nest toen ik 'm kreeg.

Ook heb ik al eerder meegemaakt dat bij mijn Kruimeltje en mijn Amira (die inmiddels is overleden) ook ineens de slagpennen van 1 kant uitvielen. Na een tijdje groeiden deze gewoon aan. Kruimeltje kan inmiddels weer perfect vliegen, dus dit lijkt me dan geen symptoon voor de kruipersziekte, toch?

De kweker nam vandaag de telefoon niet op, ik blijf het even proberen vandaag. Maar dit vogeltje zat bij zo'n 20 andere vogels, waaronder ook vogels die wel "goedgekeurd" waren. Het lijkt me sterk dat hij deze vogel er dan bij zou zetten wanneer het om een kruipertje gaat.

Ik zag op internet hele enge verhalen over sterfte. Is dit alleen voor de jongere vogels of vogels met weinig weerstand, kan iemand mij dit uitleggen?

Ayarea

Citaat van: Kruimira op mei 13, 2012, 13:48:36
"...die een normale leeftijd kunnen halen."

Oh God, dank je wel. Ik heb er gewoon slecht van geslapen. Ik ben zo ontzettend gehecht aan die twee kleintjes die ik al heb, ik zou me voor altijd schuldig voelen als er door mijn doen wat met ze gebeurde. Toevallig zijn er vandaag allebei de slagpennen aan één kant uitgevallen, maar dit is dus wel later als wat er in het bericht staat, deze vogel was al uit het nest toen ik 'm kreeg.

Ook heb ik al eerder meegemaakt dat bij mijn Kruimeltje en mijn Amira (die inmiddels is overleden) ook ineens de slagpennen van 1 kant uitvielen. Na een tijdje groeiden deze gewoon aan. Kruimeltje kan inmiddels weer perfect vliegen, dus dit lijkt me dan geen symptoon voor de kruipersziekte, toch?

De kweker nam vandaag de telefoon niet op, ik blijf het even proberen vandaag. Maar dit vogeltje zat bij zo'n 20 andere vogels, waaronder ook vogels die wel "goedgekeurd" waren. Het lijkt me sterk dat hij deze vogel er dan bij zou zetten wanneer het om een kruipertje gaat.

Ik zag op internet hele enge verhalen over sterfte. Is dit alleen voor de jongere vogels of vogels met weinig weerstand, kan iemand mij dit uitleggen?

Sommige kwekers boeit het niet echt of er zieke vogeltjes bij gezonde vogeltjes zitten, helaas. Het gaat ze vaak puur en alleen om het geld. Kruipersziekte kun je nooit en alleen baseren op het uitvallen van veren, er zijn echt bloedtesten voor nodig, die aan de vrij prijzige kant kunnen zijn.

Kruimira


Ik heb contact opgenomen met de kweker. Hij is wel iemand die om het welzijn van andere vogels geeft, ik ken hem namelijk al 13 jaar. Nu zijn alle veertjes van het nieuwe vogeltje, die ik Dobby heb genoemd, inmiddels uitgevallen. Verder gaat het erg goed met hem. Er kleeft wel wat bloed aan de veren, en ook de afgevallen veertjes hebben wat korstjes.

rissiejjj

Tja, alles wijst erop dat het toch weldegelijk kruipersziekte is.
Dus met vogels die in aanraking zijn geweest met de kleine niet gaan kweken.
En ook die kweker mag je nog is over nadenken of die wel goed is.
Want dat de andere vogels uiterlijk zichtbaar het niet hebben, kan nog wel zijn dat het dragers zijn.
Vind het woord goede kweker in dezen dus ook discutabel.

Moppers

De echt enge vorm van sterfte komt voor bij de erg jonge diertjes, binnen de eerste paar weken uit het ei. Die vogeltjes overlijden doordat hun organen zwaar onderontwikkeld zijn, best luguber. De jongen die hun jeugd wel overleven kunnen na hun een van hun ruien toch nog een volledig verenpak ontwikkelen. Er bestaat dus een kans dat je over een tijdje geen uiterlijke kenmerken meer ziet en dat ze gewoon zullen kunnen vliegen. Maar je moet er rekening mee houden dat het ook kan dat ze hun hele leven niet kunnen vliegen.

Kruimira

Hallo,

Het maakt me niet zo veel uit als deze niet kan vliegen, het is natuurlijk vervelend voor het beestje zelf, maar omdat het een binnenvogel wordt en geen buiten kan hij toch gewoon door de kamer rondscharrelen. Mocht hij ergens niet bij kunnen dan help ik 'm er wel op.

Parkieten zijn mijn lievelings(huis)dieren, maar ik kweek er niet mee. Ook komen mijn vogels niet in aanraking met andere vogels. Of is het mogelijk dat ik als mens het virus overdraag, ookal lijd ik er zelf niet onder?

Bedankt voor jullie heldere reacties!

Mandy.

Moppers

Het is verstandig om niet in aanraking te komen met je parkietjes als je daarna naar iemand die ook parkietjes heeft gaat. Jij zal zalf geen drager worden zoals de parkieten zelf dat wel worden. Er bestaat wel de mogelijkheid dat je veerstof via je kleren meeneemt. De kans dat je op die manier andere parkieten besmet is klein, maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen en schone kleren aandoen als je op bezoek gaat bij andere parkietjes.

Kruimira

Oké,

Heel erg bedankt, Moppers. Ik ken niet veel mensen die ook parkieten hebben, maar voor ik naar de enkeling ga die ze wel heeft zal ik inderdaad schone kleren aantrekken.