nagels knippen

Gestart door marquancez, mei 10, 2012, 13:58:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

marquancez

Hoi allemaal ik moet de nagels knippen van me vogel omdat ze nu echt te lang worden. want hij bleef gister ergens aan haken.
Nu vroeg ik me af of iemand tips had voor het knippen en wat ik zou moeten doen als ik te ver knip.
Hij wil niet op een pedi perch stok zitten is er misschien een manier dat hij er wel op gaar?

daniel :D

Je kan hem het beste met een theedoek pakken, of met een handschoen, omdat hij anders misschien minder tam word. Als het gaat bloeden kan je het deppen met Bloem (bakmiddel) en voor de rest weet ik er niet zo veel van af :-[ Sorry

Sonja

Hallo Marquancez,

Als je hier geen ervaring mee hebt: niet zelf doen, want de kans dat het misgaat -met alle gevolgen vandien- is dan groot.

Het beste kun je ermee naar een (ervaren) kweker gaan of de dierenarts en laat deze de nageltjes knippen.

Voor in de toekomst kun je het beste kiezen voor stokken en/of takken (van bijv. fruitboom) van verschillende dikte.
Dan slijten de nageltjes van je parkiet op een natuurlijke manier en je hoeft ze dan nooit meer te knippen.
Mijn parkieten zijn bijna 10 en 8 jaar en ik heb in al die jaren nog nooit de nageltjes hoeven knippen.

Stokken/takken van verschillende dikte zijn ook goed voor de spieren in de pootjes van je parkietje, omdat die zo steeds op een andere manier belast worden.
En ze kunnen bovendien lekker knagen aan de takken, veel parkietjes vinden dat erg leuk. ;)

Om je parkietje te verleiden op een nieuwe (dus "enge") stok of tak te gaan zitten, kun je een favoriet hapje van hem/haar bij die stok bevestigen.
En verder geduld hebben... ;)

Groetjes
Sonja

marquancez

Citaat van: Sonja op mei 10, 2012, 14:59:18
Als je hier geen ervaring mee hebt: niet zelf doen
maar dan leer je het toch nooit?

Sonja

@Marquancez:
Als je mijn berichtje goed leest, dan is het knippen van de nageltjes ook niet nodig, als je voor de takken/stokken kiest die ik noemde in mijn bericht....

Niet gaan prutsen aan de nageltjes van je parkietje als je daar geen ervaring mee hebt, het is in ieder geval zeker voor een eerste keer! aan te raden het je voor te laten doen door een ervaren kweker of een dierenarts.

En als je daarna de juiste stokken/takken kiest, komt er -als het goed is- geen tweede keer dat het nodig is om de nageltjes te knippen. Dus dan hoef je het ook niet te leren.
Voorkomen dat ze te lang worden is beter, en hoe je dat kunt doen dat heb ik je zojuist geleerd. ;)

Groetjes
Sonja

marquancez

dat is nu het probleem die van mij wil niet op stokken zitten waar de nageltjes van slijten. het is me namelijk al een keer voor gedaan door een kweker. namelijk de kweker waar ze vandaan komt.

Kleintjes

Laat de kweker 't dan gewoon doen als die 't al eerder voor je gedaan heeft.
Dan weet je tenminste dat 't goed is.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

marquancez

ja doe ik nu ook wel maar wil niet de kweker elke keer laten komen. en ik kan ook niet met me vogel daar heen op de fiets.

Sonja

Marquancez, wat heb je nog meer voor stokken in de kooi van je parkiet, behalve die zgn. puimstok waarvan je zegt dat hij er niet op wil zitten?

Heb je het al geprobeerd met takken (wel eerst goed afboenen met heet water)?

Via Internet (en misschien ook wel in sommige gewone dierenwinkels) zijn hele leuke grillige takken te koop voor weinig geld.
Parkietjes zitten daar in de regel heel graag op.

Je moet het ook niet te snel opgeven he. ;)

Groetjes
Sonja

DobbyFloppy

Je hebt ook Pedi Perch zitstokken, die zijn ook goed voor nagels en snavel, alleen slijten deze stokjes niet. Mijn parkietjes zitten er graag op, en als ze koppie wassen/jeuk hebben gebruiken ze die stok daar ook voor.
Ze zijn er in verschillende maten maar voor een grasje heb je maat xs nodig.
Deze zullen ze in het begin nog wel eng vinden, maar ze werken heel goed en ik heb ze tot nog toe niet hoeven vervangen
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

marquancez

Citaat van: DobbyFloppy op mei 14, 2012, 16:15:02
Je hebt ook Pedi Perch zitstokken

Als je me eerste bericht had gelezen had je gezien dat mijn vogel er niet op wil zitten.
En hij hangt er al een tijdje in.
Ze vind hem niet eng maar zit er niet graag op.

WD1984

Kan je niet al je overige stokken uit je kooi halen zodat ze "gedwongen" wordt om op die stok te zitten. Vanaf het moment dat de nagels weer kort genoeg zijn zou je de andere stokken weer terug kunnen hangen.

Ik hoorde van een kennis dat die in geval van nood met een aansteker de per ongeluk te ver ingeknipte nagel had dicht gebrand. Weet niet of dit helemaal de ideale gang van zaken is maar daar zijn vast kenners die dat beter weten.