Hulp met pellets en fruit

Gestart door parkietbennie, mei 09, 2012, 14:56:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

parkietbennie

Hallo parkietenvrienden. Ik speur al enige tijd op deze geweldige website en heb mij gisteren aangemeld op het forum. Nou lees ik veel over pellets en ze hebben mij erg nieuwschierig gemaakt. Mijn vriendje Bennie heb ik nu sinds 4 maart. Ik geef haar gewoon voer gemengd met  eivoer. Fruit en groente weigerd ze te eten. Ik wil graag wel dat ze dat gaat doen, dus probeer ik het keer op keer weer, maar ze is nogal eigenwijs. Kan iemand mij tips geven om haar te leren fruit eten en uitleggen waarom ik beter pellets kan geven en wat nou echt de juiste manier is? Ik word namelijk een beetje onzeker over alle berichtjes omdat iedereen weer een andere mening heeft over wat beter is  :-[

Groeten natas

(even afgesplitst om verwarring te voorkomen ;) )

2BFielicious

#1
Mijn parkietje moest eerst ook niks hebben van fruit en groente. Totdat ik het zelf in mijn mond stopte.. toen werd ze zo nieuwsgierig dat ze kwam kijken en ze dus met d'r snavel er tegenaan ging tikken en het op die manier proefde. Nu is ze niet meer bij fruit weg te krijgen (van de week had ze zelf het bakje van de AH aardbeien opengekregen... soort van zelfbediening haha).

Mijn parkietje had laatst een lichte kropontsteking en na bezoek aan dierenarts kreeg ik ook het advies om pellets te voeren ipv Xtravital zaadvoer.
Zijn argumentatie was dat parkietjes uit zaadvoer vaak alleen de lekkerste zaadjes pakken en dus ook zaadjes laten liggen waardoor ze niet alles binnen krijgen wat ze nodig hebben.
Een pellet is gewoon een brokje en daarin zit dan alles wat ze nodig hebben. Het sorteren kan dus niet meer. Wel is het dan belangrijk om eivoer bij te geven als ze in de rui zijn.
De dierenarts zei dat zij in de praktijk verschil zien tussen parkieten (op wat oudere leeftijd) die op pellets hebben gestaan of zaadmengsel.
(Dit is dus allemaal wat de dierenarts zei he... ik vind het zelf ook nogal lastig omdat de verhalen inderdaad verschillen!)
In de dierenwinkel bij ons op het dorp krijgen de vogels (hoorde ik pas veel later) ook pellets.

Maar het overzetten van zaadvoer naar pellets is nog niet zo makkelijk. Op de website van Nutribird staat een schema in.. ik dacht een maand tijd? Of langer zelfs nog. Er is ook nog een ander merk, harrissons geloof ik. Geen ervaring mee nog, maar schijnt ook erg goed te zijn. Maar ook per parkiet verschillend welk merk hij lekkerder vindt.

Mijn parkietje vertikt het om die pellets te eten. Nu wacht ik nog eventjes tot na dat ik verhuist ben, zodat ze niet dubbelop stress er van heeft.

Succes met het fruit en eventueel pellets.


Moppers

Tja, zowel pellets als goede zaadmengsels hebben zo hun voordelen. Bij pellets ontneem je de mogelijkheid tot snacken. Maar parkieten zijn van nature zaadeters, daar is hun lichaam en hun organen op ingesteld. Daarom kom je ook verschillende meningen tegen, aangezien de een het ene argument zwaarder vindt wegen dan de ander.
Ik geef zelf pellets (harrison's) en zou niet meer terug willen. Bijkomend voordeel bij mij is dat ik in een van mijn kamervolieres zowel valkjes als grasjes heb, dan hoef ik niet met twee zaadmengsels te rotzooien.
Ik geef overigens geen eivoer tijdens de rui. Dat is helemaal niet nodig met Harrison's.

Tips over groente en fruit leren eten zijn volop op het forum te vinden (zoekfunctie). Tips over op pellets overzetten ook.