Zitstok

Gestart door birdy888, mei 08, 2012, 18:20:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

birdy888

Al lezende op dit forum kwam ik erachter dat de zitstokken belangrijk zijn. Mijn Pietje zit elke dag vanaf ongeveer 1800 op het hoogste stokje, een schommeltje dat al in de kooi zat. Dit is echter van plastic en is eigenlijk een half cirkeltje, van onder zelfs hol.

Is dit schadelijk? Zit hij hier alleen op omdat dit het hoogste punt is, of het nou beroerd zit of niet? Ik heb in de kooi nu 2 houten stokken, 1 speciale voor de nageltjes (zit ie nooit op) en 3 van plastic. Hebben jullie tips?? Alvast bedankt!

Wouter

Citaat van: birdy888 op mei 08, 2012, 18:20:01
Al lezende op dit forum kwam ik erachter dat de zitstokken belangrijk zijn. Mijn Pietje zit elke dag vanaf ongeveer 1800 op het hoogste stokje, een schommeltje dat al in de kooi zat. Dit is echter van plastic en is eigenlijk een half cirkeltje, van onder zelfs hol.

Is dit schadelijk? Zit hij hier alleen op omdat dit het hoogste punt is, of het nou beroerd zit of niet? Ik heb in de kooi nu 2 houten stokken, 1 speciale voor de nageltjes (zit ie nooit op) en 3 van plastic. Hebben jullie tips?? Alvast bedankt!

Waarschijnlijk wel. Parkieten zijn prooidieren, en hoe hoger ze zitten, hoe minder kwetsbaar ze zijn voor roofdieren. Mijn tip is om het plastic schommeltje te vervangen. Er zijn heel veel leuke schommeltjes van hout of touw. ;)

daniel :D

Waarschijnlijk zit hij er wel op omdat het het hoogste is (als ze hoog zitten hebben ze meer macht) Je kan de stokken veranderen, je kan ook stokken uit de natuur halen; krulwilg, fruitbomen, berk, populier. Bij mij heb ik geen enkele ''normale zitstok'' meer ;) En het leuke van ''natuurstokken'' is dat ze allemaal een andere dikte hebben en dat is ook nog eens goed voor hun poten ;) :)

Loeky

Een parkiet zit meestal (niet altijd) 's avonds op een schommeltje. Bij mij doen ze dat ook. Ik zou het plastick schommetje vervangen.
Ik heb gewoon houten schommeltjes die zelf gemaakt zijn maar je kunt ze ook kopen in de dierenwinkel
of via een website (even googlen). Ik zou de plastick stokken vervangen door natuurlijke. Dan slijten de nageltjes
natuurlijker en ze kunnen er ook lekker aan knagen. Je kunt ook een puim of cementstok kopen. Heb ik ook in de
kooi hangen en ze zitten er graag op en knagen er ook aan.

Succes! ;)
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

birdy888

Bedankt! Ik ga ermee aan de slag!

DobbyFloppy

Ik heb zelf van die touwschommeltjes, zijn erg leuk voor je parkiet, vaak knagen ze namelijk aan de dot touw die er onder hangt. Maar als je die dot beetje opzij schuift zie je dat er een speciaal gaatje inzit waar je nog een zo een schommel onder ken hangen.
Voorbeeldje zit er bij, ze kosten wel 9,95 (gemiddelde prijs) maar zijn stevige schommels en mijn parkieten zitten er graag in, soms zelfs er bovenop
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Moppers

Ik zorg er altijd voor dat de hoogte stok een puimsteenstok of een mineralenstok is. Daar slijten de nagels goed door af op een natuurlijke manier.
Het werkt als een, eh, trein. Ik had een tijdje in de 2e voliere geen puimsteenstok als hoogste, en op een gegeven moment waren de nagels van 1 grasje te lang. Gelijk weer een puimsteenstok als hoogste stok opgehangen, en binnen 2 weken waren de nagels weer de juiste lengte.

Die touwschommels heb je ook in meerdere ringen. Bevalt hier ook prima, het wordt erg gewaardeerd als klauterplek maar ook als poetsplek.

birdy888

Ik had inderdaad het plastic schommeltje vervangen door een touwschommel, maar na veel onhandig zitten en moeilijk kijken, negeert ie deze nu en slaapt op een tak van een pruimenboom iets lager.. Ik twijfel nu nog een beetje of ik dit schommeltje wat lager zal hangen en dan inderdaad zo'n mineraalstok als hoogste moet plaatsen, want ook daar zit ie nooit op..

DobbyFloppy

Ze zijn er inderdaad in meerdere maten. De kleinste maat is ongeveer 9,95.
Mijn parkieten knagen zelf ook veel aan de dot touw aan de onderkant van de schommel, en het is ook hun slaapplek.
Ik heb ook van die speciale stokjes voor de nageltjes, en het merk at ik heb is heel goed want deze stokken slijten namelijk niet, en mijn parkieten zitten er graag op. Ze gebruiken hem ook wel op hun kopje mee te poetsen, de meeste parkieten doen dit bij de tralies.
Deze zijn er ook in meerdere maten en verkrijgbaar vanaf ongeveer €3 kleinste maat is xs voor parkieten, het merk het PediPerch
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13