2 vrouwtjes op een nest

Gestart door greetdezwart, april 25, 2012, 23:37:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

greetdezwart

Hallo Forum,

Ik heb twee vrouwtjes, die samen een nestblok delen en daar samen ook al 10 eitjes hebben gelegd. Het lijkt erop, dat ze samen 1 mannetje hebben. Ze broeden samen heel trouw en zijn vriendelijk voor elkaar. Ook lijken de eitjes tegelijk uit te komen. Na 4 dagen zijn er inmiddels 4 jonkies.  Wordt het niet te druk in zo'n nest met 10 jonkies?? Kan het kwaad??

esmmar

Het mannetje moet in zijn eentje voor de popjes zorgen. Ruime hoeveelheid eikrachtvoer en goed gevarieerd gewoon zaadvoer geven.
In deze periode kan je eigenlijk niet overvoeren!
Veel jongen in het nest vraagt wellicht iets meer controles. Let op het platdrukken van jongen (spreidpoten).
Niet uitgekomen eitjes snel weg halen denk ik. Je kunt de eieren schouwen (tegen het licht houden) om te zien of ze bevrucht zijn.
Onbevruchte eieren weghalen, ze zullen nu niet meer nieuwe er bij leggen.
Is je nestkast groot genoeg?

greetdezwart

 bedankt voor de tip van het eieren schouwen en weghalen. Slimme manier, zonder dat het verder iemand schaadt.
Ze zitten in een berkenstam.. zelf vind ik het wat klein. dat is vooral mijn zorg.
Weet jij hoe je snel spreidpootjes bij deze kleine naakte knuffeltjes herkent en wat dan te doen. ( ze zijn nu 5 dagen oud.)

Groetjes Greet