Hoe bijten afleren?

Gestart door 0Milou, april 25, 2012, 12:44:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

0Milou

Mijn parkietje begint al goed tam te worden, maar steeds als hij op mijn hand zit en er zijn geen speeltjes of trosgierst in de buurt begint hij in mijn vinger te bijten (hij springt wel vrijwillig op mijn hand). In het begin deed hij het heel zachtjes en nu gaat hij steeds harder bijten (niet zo hard dat het pijn doet hoor). Ik denk dat hij probeert te spelen, want normaal bijt hij ook overal in, dat is echt zijn favoriete bezigheid. Maar ik wil niet dat hij straks echt hard gaat bijten in mijn hand en dat het een gewoonte wordt. Hoe kan ik dit afleren? Ik heb al geprobeerd om mijn stem te verheffen als hij het doet, maar daar trekt hij niks van aan.

Marc1209

In ieder geval niet je hand of vinger wegtrekken. Anders krijgt de parkiet de associatie dat bijten wegtrekkend gedrag oproept.

esmmar

Als jij je stem hard gebruikt is dat een reactie. Je vogel zal steeds vaker gaan bijten om deze reactie uit te lokken.
Negeren of je vogel terug in de kooi zetten is het beste reactie. Voorkom dat je zelf met je vinger bij zijn snavel komt.

Mijn zoontje van 6 ging 'zwaardvechten' met zijn vinger tegen de bek van de parkiet. Logisch dat ie tijdelijk wat bijteriger werd. Totdat ik het door had en mijn zoon er mee stopte en DJ gelukkig ook  :D

0Milou

Oke, ik zal het voortaan maar gewoon negeren! Bedankt voor jullie tips.

esmmar

#4
Vooral goed gedrag belonen. Dus als ie nu wel mooi op je vinger gaat zitten, zonder te bijten, dan kan je de vogel meteen belonen.

2BFielicious

Mocht die van jou velletjes pakken van je hand: een vuist maken! Dan wordt het al een stuk lastiger om te kunnen bijten.
En inderdaad... compleet het bijten negeren! Elke reactie die je geeft houdt t juist in stand.