Hij wil niet weg van de stok

Gestart door iEstherr, april 25, 2012, 12:33:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

iEstherr

Hallo allemaal,

Gister avond heb ik een lief klein parkietje gekocht van 6 weken oud. Hij at net een paar dagen zelfstandig.
Maar nu zit hij sinds ik hem in het hok heb gezet alleen maar op dezelfde plaats. Hij beweegt bijna niet.
Hij moet toch eten en drinken? Ik heb al geprobeert om hem op mijn vinger te krijgen maar hij kijkt er niet naar om. En ik wil hem ook niet dwingen.
Ik heb trosgierst naast hem gehangen en water kan hij ook makkelijk bij.
Weten jullie of dit normaal is of dat hij misschien ziek is ofzo?
Alvast bedankt!

Groetjes, Esther

WD1984

Beste Esther,

De eerste 1,2 2,5 dag moet een nieuw vogeltje nog wennen aan zijn nieuwe omgeving. Hij/zij zal dan 9 vd 10x stil blijven zitten.

Geduld. Hij/zij krijgt vanzelf honger en gaat dan de kooi verkennen. Ze hebben de schrik nog in de benen zitten zeg maar.

Gerdien

Hoi Esther,

allereerst gefeliciteerd met je nieuwe vriendje! Heb geduld met hem/haar. Hij/zij mist nu mama en de ander vogeltjes, zit in een vreemde omgeving, vreemde geluiden. Onze Bassie heeft ook de eerste 2 dagen op de bodem gezeten. Ik heb wat voer op de bodem gelegd. Heb af en toe naast hem gezeten en zachtjes praten, om hem te laten wennen aan mijn stem. Vandaag is hij een week bij ons en klautert vrolijk door de kooi. Doe elke dag een paar keer je hand in de kooi, dan kan hij wennen. Hier op het forum staan allerlei tips om je vriendje te laten wennen en tam te maken. Heel veel plezier en succes met je parkietje!!

Groetjes Gerdien

esmmar

Je hebt het prima gedaan door trosgierst op te hangen. Het kan zijn dat je de eerste tijd het zelfs niet eens ziet dat je parkiet water drinkt. Ze drinken eigenlijk weinig en in het begin zie je het niet eens, denk ik.
Ook kan zijn staartje recht naar beneden hangen en kan je vogel wat bol zitten. Hoort er eigenlijk vaak wel bij.
Staat de kooi op een fijne plek in de woonkamer denk je? In een hoek van de kamer (niet bij het raam of op de tocht?)
Kijk eens of je 'stille' vogel meer geluidjes gaat maken als je op you tube wat parkieten-geluid opzoekt.

iEstherr

Hij zit inderdaad bol (gelukkig niet de hele tijd) en ik heb hem nog niet zien drinken. Wel is er een klein beetje trosgierst weg!
Ik zette vanmiddag wat geluidjes op en toen ging hij een beetje mee tjilpen!! Dat was een goede tip, bedankt!
De kooi staat tegen de muur aan, weg van het raam en niet op de tocht!
Hopelijk gaat het morgen wat beter. En slaapt hij wat beter want hij gaapt de hele tijd?? Heel schattig gezicht.


esmmar

Het gapen is nu een stressreactie. Eigenlijk een manier om de stress weg te laten 'stromen'.
In de buurt van de kooi gaan zitten. Wellicht op een halve meter afstand en daar vriendelijk tegen je vogel praten op een hele rustige manier. Op youtube vertelde een meisje dat ze een boek had zitten voorlezen. 8)
Ook harde tv geluiden, stofzuiger etc even een paar dagen wat minderen. Totale stilte daarentegen is ook niet goed. Een muziekje met zomerse klanken dat zachtjes aanstaat doet ook wonderen. Ik heb hier drie dagen R&B geluisterd ;D
Als je hand in de kooi moet om voer te vervangen concentreer je daar alleen op. Ga nog niet met je hand richting de vogel.
Je nieuwe vriendje