Flits is bang in het donker?

Gestart door Marc1209, april 18, 2012, 07:22:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marc1209

Hallo,

Sinds 4 weken hebben we een 4e vogeltje erbij, Flits. Het is echt een donderstraal en is erg nieuwsgierig wat we allemaal doen in huis en brabbelt lekker met de andere 3. 's Nachts gaat het licht uit en normaal gesproken gaan ze slapen en gebeurt er niets. Maar het is nu al 3 keer gebeurd dat we wakker worden van gefladder in de kooi (we wonen in een appartement en de slaapkamer grenst aan de woonkamer en de deur staat snachts open) en dat ze alle vier als het licht aan gaat tegen de "muren" van de kooi aan zitten. Na een paar minuten sussen en ze weer terug op stok of in de schommel zetten zijn ze weer rustig. Maar kan het nou komen dat Flits die 3-4 maanden oud is, bang in het donker is of kan dit door een onverwachte beweging van een van de anderen komen? En omdat het dan donker is dat het dan zo'n schrikreactie veroorzaakt? Het licht aan laten lijkt mij geen optie i.v.m. het dag/nacht ritme.

Hebben jullie hier ervaring mee?

Groetjes,

Marc

Wouter

En of ik hier ervaring mee heb. Er is dus blijkbaar 's nachts iets wat ze aan het schrikken maakt. Dat kan een onverwachte beweging van een andere parkiet zijn, maar ook geluid wat ze horen. Even het licht aan, even oriënteren en even van de schrik bekomen is dan een goed kalmeringsmiddel.

*wendy*

Een klein nachtlampje aan wil ook nog wel eens helpen (zo'n lampje wat je in het stopcontact steekt); dan hebben ze in ieder geval een oriëntatiepunt, mochten ze in paniek raken.

Marc1209

Bedankt voor jullie antwoorden.

Is zo'n nachtlampje niet slecht voor de nachtrust van de parkiet?

esmmar

Nee, het wordt ook heel vaak bij valparkieten toegepast. Daar blijkt het met enige regelmaat voor te komen dat ze 's nachts onrustig worden.
Het gaat puur om een beetje licht zodat er orientatie is. Blijkbaar 'valt' er wel eens eentje van zijn plekje en veroorzaakt dat de paniek in de kooi of er is een nachtelijk geluid waar jouw eerdere vogels niet op reageerden, maar nu met nr.4 dus blijkbaar wel.

Kleintjes

Sinds mijn eerste parkeitje gebruik ik al 'n nachtlampje (dus al 'n goede 14 jaar), en 't gaat prima. 't Is 'n vrij zwak lichtje dat net genoeg is om als oriëntatie punt te dienen maar niet storend is.

Net wat esmmar zegt, er is mogelijk iets veranderd wat er voorhen niet was.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Marc1209

Nou we hebben Nemo, en Nemo heeft een soort van misvormd pootje. Ze kan voor de rest wel zitten of staan, maar ze kan niet altijd het stokje rondom beetpakken met 1 poot. Die is nog wel is van de stok gevallen. Maar de laatste tijd is dat volgens mij niet meer gebeurd. Maar zal is kijken voor zo'n zwak nachtlampje.

Bedankt voor de reacties:)

Kleintjes

Blokker heft die sensorlampjes. 2,99 voor 2 lampjes ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses