Kippie piept tijdens het vliegen

Gestart door Marc1209, februari 24, 2012, 10:06:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marc1209

Onze Kippie piept de laatste tijd tijdens het vliegen. Wanneer ze op of in haar kooi zit brabbelt ze lekker met haar vriendjes Gadget en Nemo. Wanneer ze bijvoorbeeld een grote sprong maakt in de kooi kan je ook een klein piepje horen. Ik zit zelf te denken dat bij het uitademen er iets pijn doet en als ze dus vliegt en hard in en uit ademt dat ze daaar een klein kreetje uitslaakt. Ze wil nog wel elke dag vliegen. Als de kooi open staan komt ze er meerdere malen uit om lekker wild een rondje te vliegen.
Duidt dit op iets van een luchtweginfectie? Of is dit 'ouderdom'? Is zoiets te behandelen? Kippie is ongeveer 5 jaar oud en zeer tam net zoals haar vriendjes.

Groeten!

Marc1209

Kippie heeft een verstopping in haar baarmoeder waardoor haar longetjes en luchtzakken enigzins worden bekneld. Na 3 dagen bij de DA is kippie gelukkig niet meer zo benauwd, nu is ze nog wel ziekjes (van de Antibioticum?) ik heb alleen geen warmte lamp. Is er iemand die een dergelijke lamp verkoopt/wilt uitlenen? Of weet iemand bij wat voor detailhandelzaak ik zo'n lamp vanmiddag nog kan kopen?

Als ik verder niets verneem ga ik zo'n infraroodlamp halen bij de kijkshop met een thermometer...

Vind het zo zielig..

Wouter

Citaat van: Marc1209 op maart 16, 2012, 11:04:10
Kippie heeft een verstopping in haar baarmoeder waardoor haar longetjes en luchtzakken enigzins worden bekneld. Na 3 dagen bij de DA is kippie gelukkig niet meer zo benauwd, nu is ze nog wel ziekjes (van de Antibioticum?) ik heb alleen geen warmte lamp. Is er iemand die een dergelijke lamp verkoopt/wilt uitlenen? Of weet iemand bij wat voor detailhandelzaak ik zo'n lamp vanmiddag nog kan kopen?

Als ik verder niets verneem ga ik zo'n infraroodlamp halen bij de kijkshop met een thermometer...

Vind het zo zielig..

Ik weet niet waar je woont, maar er is wel een topic waar een warmtelamp te leen wordt aangeboden. ;)

ILoveMyBirds

gelukkig weet je nu van wat het is..
en wordt het niet erg..;)

jammer dat ze zich nu zo ziekjes voelt  :(
maar zoals je al zei kan dat best door die antibiotica komen.
soms heeft dat bijwerkingen dat heeft het bij medicatie voor mensen ook wel eens.

nog even goed in de gaten houden.
ik hoop dat het goed komt!!
nog veel sterkte!!

groetjes

Marc1209

Citaat van: Wouter op maart 16, 2012, 12:45:44
Ik weet niet waar je woont, maar er is wel een topic waar een warmtelamp te leen wordt aangeboden. ;)
Bedankt voor de reactie, ik heb wat dierenwinkels nagebeld en een keramische warmtelamp van 100W gevonden. Aangezien we nog 2 andere parkieten hebben en van plan zijn om er misschien nog 1 of 2 bij te nemen vond ik het wel nodig om deze aan te schaffen.

Gister weer naar VA geweest (Dierenkliniek Centrum Oost, Amsterdam) en ze heeft nu ook een harde bult op haar borst waar eerst een zacht bultje zat :(. Arts zei dat het kan dat het eerst een vetgezwel was en dat door de antibiotica het aan het terugtrekken is. Maar Kippie zit nu lekker in haar eigen kooitje met de warmtelamp af en toe weer te brabbelen:)
Ben de kliniek echt dankbaar, vorige week zondagavond hadden we het eigenlijk al opgegeven.

Groeten

Loeky

Wat fijn dat het beter met Kippie gaat en dat je een warmtelamp hebt gevonden.
We blijven duimen dat het goed blijft gaan!

Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Lilloontje

Och..arm popje...maar blij dat ze weer lekker brabbelt en zich blijkbaar beter voelt! Alsnog beterschapjes voor de komende tijd!

esmmar


Marc1209

Kippie is helemaal hersteld van het piepen tijdens het vliegen. Ze was heel veel afgevallen (10 gram), maar dat is ze nu gelukkig weer aangekomen:).

Nu kregen we het volgende probleem, ze heeft (inmiddels had) een bult op haar stuitklier. Deze is gister operatief verwijderd. Het stukje wordt onderzocht op eventueel kanker.

Maar nu zit er een vrij grote gehechtte wond op haar stuitklier. Vooralsnog zit ze hier nog niet aan. Maar nu dus de volgende periode van herstel.

esmmar

goed en gevarieerd voeren zodat haar weerstand goed blijft. Ze krijgt wel veel voor haar kiezen, arme vogel (en baasje). Succes!

Kleintjes

Fijn te horen dat Kippie weer opknapt en ze niet meer piept.

Zoals al geschreven: gevarieerde voeding blijft ook nu heel belangrijk. Groente en fruit zou ik ook gewoon elke dag aanbieden.

Ben benieuwd wat de uitslag is van de bult. Houd je ons op de hoogte?
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

esmmar

Je schreef dat ze antibiotica heeft gehad. Dan zou ik met probiotica haar darmwerking verder op peil houden. Antibotica dood alle bacteriën. Slechte en goede.  Darmflora kan weer worden opgebouwd met goede bacteriën met probiotica, maw dan geef je de goede bacteriën in ieder geval een goede boost. Bijv. probiotic van Aves (dit las ik bij een grote parkietenhouder). Ik heb dit middel zelf nog niet gebruikt want nog geen antibiotica, of preventief nodig gehad. Ik weet niet of een link mag (moet anders maar verwijderd worden) http://www.volierevogels.nl/Artikel/Aves%20probiotics.htm

Marc1209

Kippie is vrijdag weer bij de VA geweest. De wond is zeer goed aan het genezen. Kippie heeft heel disciplinair niet aan de wond gezeten en dat was te zien! Nog een paar dagen antibiotica en dan is het bezoek aan de VA (hopen we) niet meer nodig.

De bult is onderzocht door een (menselijke) patholoog, deze kon ons vertellen dat het er uit ziet als een goedaardig gezwel.   De VA heeft zoveel mogelijk verwijderd maar gaf aan dat als, en die kans is aanwezig, het terugkomt dat het nog een keer verwijderd kan worden maar dat dan de stuitklier mee verwijderd wordt. Dan komt het helemaal niet meer terug. Er is ook een mogelijkheid dat het niet terug komt. En laten we daar voorlopig maar vanuit gaan.

We weten wel dat we onze vogeltjes teveel verwennen met lekker eten. Vandaar dat we nu proberen om ze met een schema over te laten stappen op pellets. Zoals het er nu uitziet, dag 3, worden er wel pellets gegeten.


esmmar

Mooi nieuws deze uitslag dat het gezwel goedaardig is gebleken ;D.
Hopelijk komt het niet meer terug. Een vogel heeft toch zijn stuitklier nodig lijkt mij.

Weet iemand hoe het met een vogel verder moet als 'ie zijn stuitklier niet meer heeft? Kan ie dan niet meer badderen? Of moet je dan juist iets in het badwater doen? Want het is toch echt een hulp bij het poetsen om even langs de stuitklier gaan.

Marc1209

De VA zei dat het niet noodzakelijk is. De vogel zal dan een wat rommeliger verenpak krijgen. En ik vermoed dat de vogel dan aan wat vitaminedruppels moet omdat de aanmaak van vitamine D dan achterblijft maar dat weet ik niet zeker.

Marc1209

Het heeft uiteindelijk wel wat gekost, maar Kippie lijkt weer helemaal de oude. Lekker brabbelen op mijn schouder, overal bedelen om eten en op elk moment van de dag willen douchen :-).

Ik ben blij dat we het niet hebben opgegeven en dat Kippie zo sterk is :-)

Bedankt voor jullie reacties.