Hard soort buisje bij staartveren , buispen?

Gestart door annievvv, april 18, 2012, 12:57:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

annievvv

Hoi, mijn parkiet Charlie is een kruipertje, en bij hem verloopt de rui sowieso anders dan bij mijn andere 2, maar nu komt er een soort van hard stukje (lijkt op een verhard verenstukje) bij zijn staartveren uit. Dit blijft zo, en zit behoorlijk in de weg. Het lijkt een soort van verharde staartveer, met een verharding eromheen. Wat kan ik hieraan doen, of bijt hij dit zelf eraf?

Loeky

Als jij denkt dat hij er last van heeft zou ik de vogelarts om advies vragen.

Succes,
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

esmmar

iets wat Kleintjes een keer schreef is;

Wat je kan om dit wat te helpen (alleen bij tam parkietje aan te raden) is voorzichtig 't hulsje tussen de vingers houden en lichtjes 'rollen' dus 'n beetje druk op 't hulsje zetten zonder dat je knijpt (klinkt ingewikkeld maar ik denk dat dit wel de duidelijkste manier van omschrijven is, aangezien ik 't niet kan voordoen).

Dit wordt overigens ook soms gedaan bij tentoonstellingsvogels en ikzelf heb 't ook al enkele keren (moeten) doen bij Pino toen hij nog bij ons was. Soms zijn de veerhulsjes namelijk ietsjes stugger en krijgt de parkiet ze er niet gemakkelijk zelf af, je kan dan overwegen te helpen of de natuur gewoon lekker z'n gang te laten gaan.
Let maar eens goed op als je parkietjes in de rui zijn, ze krijgen dan (vaak) zichtbare stekeltjes op hun koppie en schuren deze dan langs stokken of tralies. Naar 't schijnt kriebelen die hulsjes op hun koppies   Ze hebben 't me nog nooit verteld maar volgens hun gedrag lijkt 't me dat wel 

Kleintjes

Altijd grappig als je 'n quote van jezelf tegenkomt ;)

Inmiddels heb ik ontdekt dat 't ook met 'n pincet kan, je kunt dan lichtjes 'knijpen' op 't veerhulsje / vliesje. Misschien dat dat helpt.
Als dat  liever niet probeert (dat kan ook) dan kun je de Dierenarts / Vogelarts raadplegen zoals collega Loeky schreef.

Heb je misschien 'n foto van de veer? Dat kan wat meer duidelijkhedid scheppen.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

lovesbudgies

Het buisje is het omhulsel van een nieuwe veer.
Als het aan het uiteinde nog dicht zit kun je er heel voorzichtig in proberen te knijpen, maar dit doet vaak wel pijn.
Bij kleine veertjes op de koppies moet je deze buisjes gewoon laten zitten, buisjes om de staartveren kun je er wel afhalen.
Als het open is, oftewel er komt aan het einde een stuk veer uit, kun je het ook voorzichtig open knippen. Het einde zit aan de huid vast, dus wees voorzichtig en laat het laatste stukje zitten.