rui tijdens overzetschema pellets

Gestart door esmmar, april 17, 2012, 11:41:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

esmmar

Mijn jonge parkieten kregen parkieten-zaad mee van de kweker dat ik snel vervangen heb naar Xtra Vital omdat ik zo lang moest wachten op de levering van pellets. Xtra Vital eten ze goed, behalve eikrachtvoer, dus dat krijgen ze apart.
Verder eten ze gekiemd onkruidzaad en groenvoer. Fruit is nog moeilijk.

Eindelijk kwam de bestelling pellets binnen en heb ik 'de harde manier' geprobeerd. Ik ben niet hard genoeg blijkt, want Chippie zat helemaal bol en ik ging weer terug naar zaad. Ik was bang dat ze toch te jong waren (9 weken toen) om voedseltekort te krijgen.

Dus overgestapt naar een geleidelijk schema. 10% pellets - 90% zaad gedurende twee dagen, 3e dag zaad. Opgebouwd naar 50% pellets gedurende twee dagen, 3e dag zaad. De bedoeling is naar 100% pellets.
De vogels wegen en wogen 35 gram. Maar de jeugdrui is begonnen. Wat doe ik nu???

Mijn idee is om de huidige verhouding aan te houden en veel langzamer naar de 100% te gaan dan gepland.
Verder goed te kijken naar het gedrag en evt wat meer trosgierst te geven bij het tam maken.
Groenvoer, gekiemd zaad en fruit op gelijke manier blijven aanbieden. Een paar uur Roosvicee voor de vitamines in het drinkwater en kiezel/grit in het bakje zoals gebruikelijk.

foxie13

Ik heb verder geen tips, maar misschien heb je hier toch wat aan. Dit is hoe het bij mij ging:

Ik had het ook geprobeerd toen die van mijn nog jong waren. Maar dat lukte ook niet. Toen heb ik het een maand later weer geprobeerd en dan precies zoals het schema van Nutribird. Dus gewoon zaadje met 10% pellets en dat 2 weken gedaan, zodat ze aan de pellets konden wennen. Daarna heb ik gewoon het schema aangehouden (dag1 alleen nutribird, dag 2 met wat zaadjes erbij, dag 3 alleen nutribird enz.) en toen na 2 weken waren ze over. Een parkiet ging de pellets eten en de andere volgde later.

esmmar

Dank je. Bemoedigend, want mijn bodem ligt 'vol' met pallets. Inmiddels laat ik ze 's middags dan ook scharrelen op de bodem voordat er maar een korreltje zaad erbij komt.
Wel let ik op een goede maaltijd aan het einde van de dag, vooral op dag 2.

foxie13

Zodra ze al een pellet in de snavel hebben genomen gaat het meestal goed. Of lagen ze al op de bodem?

esmmar

ze nemen alleen pellets in de bek om deze zo ver mogelijk weg te 'smijten'  :(