Help! Problemen met onophoudelijk schreeuwen en gekrijs

Gestart door Cassy, april 08, 2012, 12:33:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cassy

Hallo allemaal,

Zoals ik al schreef in ons voorstel-topic hebben we wat problemen met onze 3-jarige parkietjes Stevie en Charly. We hopen dat jullie ons kunnen helpen!

Onze parkieten hebben altijd veel herrie gemaakt. We hebben per ongeluk twee vrouwtjes gekocht. We lazen ergens dat je beter kunt kiezen voor een koppeltje of twee mannetjes. Helaas kwamen we er na maanden achter dat we twee vrouwtjes hadden aangeschaft (Stevie bleef wisselen van dopkleur..) Dus we snappen dat enig geruzie en gekibbel wel op zijn plaats is..

De laatste weken is het geschreeuw echter ondoenlijk.. Stevie is sinds een paar weken begonnen met het leggen van eitjes, en daar begon het gedoe mee.. Ze heeft inmiddels al 12 eitjes gelegd (als het niet meer is) en ze houdt er maar niet mee op! Hiervoor heeft ze nog nooit eitjes gelegd. Ze schreeuwt alleen niet als ze op haar eitjes zit, maar als ze er af is, schreeuwt ze non-stop en doet Charly ook mee.

Ze zijn gekortwiekt (in het begin hebben ze hier rondgevlogen, maar waren niet terug in de kooi te krijgen en ze werden er heel wild van, lees: de bril van ons hoofd aftrekken in het voorbij vliegen), maar hebben wel een wisselend speeltoestel waar ze op kunnen klimmen en klauteren.

We moeten ze nu noodgedwongen in een andere kamer zetten, of in de badkamer, want het gekrijs is niet meer te doen. We krijgen er gewoon hoofdpijn van. Maar dit is ook geen oplossing, we vinden het ook zielig voor de beestjes zelf als ze constant in de badkamer moeten staan.

We hopen dat jullie ons een beetje op weg kunnen helpen!

esmmar

Er zijn best wel wat topics over eitjes leggen gemaakt en broedsheid. Gebruik de zoekfunctie om e.e.a. te vinden. Zo hebben mensen bijvoorbeeld nepeieren besteld om te proberen de broedsheid op te lossen. Het is wel zo dat popjes hardnekkig in hun broedsheid kunnen zijn. Uit oma's tijd weet ik dat broedse kippen in een jutezak werden opgehangen aan de waslijn (andere tijden  ???), maar het idee kan je wat vriendelijker toepassen door je broedse pop in een andere kleine kooi in een donkere ruimte te plaatsen gedurende flink aantal uren. Bijvoorbeeld in een kast. Hiermee maak je een zeer korte dag voor je parkiet. Wellicht weet je een andere methode zoals een aparte kamer die je donker kan maken. Dit een flink aantal dagen volhouden zodat parkiet stopt met eieren leggen en de broedsheid over gaat.  Wellicht dat het nog een keer terugkomt. Per slot van rekening is het nu lente en in australie nog een keer later dit jaar. Ik hoop dat de tip voor jullie kan werken.

Cassy

Bedankt voor je tips esmmar! Ik ga nog even wat rondzoeken op het forum hier, wat betreft eitjes leggen. Het is in ieder geval de moeite waard om dat apart zetten uit te proberen! We hebben alleen maar 1 kooi, maar misschien is er een oplossing op te bedenken (geen jutezak haha).

Zijn er nog tips om de popjes wat beter met elkaar om te laten gaan? Of is daar niets aan te doen? Ik heb vandaag de complete kooi weer schoongemaakt, en de complete inrichting weer verbouwt, en ze zijn weer lekker mee onder de douche geweest (knappen ze ook altijd van op). Dus laten we hopen dat het weer even beter wordt!

Loeky

Popjes kunnen in het algemeen niet goed met elkaar opschieten.
De enige tip die ik je kan geven is twee kooien kopen of twee
mannetjes er bij. Zelf heb ik drie popjes en één mannetje. Een parkiet
waarvan ik dacht dat het een mannetje was (altijd paarsblauwe neusdop gehad)
blijkt opeens een vrouwtje. Neusdop is verkleurd naar bruinig en die kan prima met
mijn ander popjes opschieten. Bij mij wordt het mannetje gepest door één popje (de jongste)
Ik heb dit opgelost door naast de kamervolierde een andere kooi te zetten en dit werkt prima.

Wat dat kortwieken betreft: Dat is echt niet nodig. Een parkiet gaat vanzelf in de kooi als hij/zij honger
krijgt. Je kunt hem/haar ook pakken als het helemaal donker is. Parkieten zijn heel speels en kunnen heel
vervelend worden als ze geen soortgenoot hebben en toch broeds zijn zoals bij jullie!

Succes!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

esmmar

Bij het prikbord wordt net een mannetje van 1 jr oud aangeboden in Bergen op Zoom. Wellicht jullie oplossing?

Cassy

Citaat van: Loeky op april 08, 2012, 14:15:37
Popjes kunnen in het algemeen niet goed met elkaar opschieten.
De enige tip die ik je kan geven is twee kooien kopen of twee
mannetjes er bij. Zelf heb ik drie popjes en één mannetje. Een parkiet
waarvan ik dacht dat het een mannetje was (altijd paarsblauwe neusdop gehad)
blijkt opeens een vrouwtje. Neusdop is verkleurd naar bruinig en die kan prima met
mijn ander popjes opschieten. Bij mij wordt het mannetje gepest door één popje (de jongste)
Ik heb dit opgelost door naast de kamervolierde een andere kooi te zetten en dit werkt prima.

Wat dat kortwieken betreft: Dat is echt niet nodig. Een parkiet gaat vanzelf in de kooi als hij/zij honger
krijgt. Je kunt hem/haar ook pakken als het helemaal donker is. Parkieten zijn heel speels en kunnen heel
vervelend worden als ze geen soortgenoot hebben en toch broeds zijn zoals bij jullie!

Succes!

Bedankt voor je tips. Maar over 2 mannetjes erbij betreft: we hebben een klein appartement, met ook nog 1 bench en een 130 liter aquarium. Het gaat gewoon niet passen om nog 2 parkieten in huis te hebben, dat wordt gewoon teveel. We hebben echt de pech dat we net als jou ons vergist hebben in de sekse van 1 parkiet.

En sja, dat kortwieken is bij ons echt wel noodzakelijk. Het eerste jaar hebben we ze niet gekortwiekt, dat is inderdaad voor de parkieten leuk, maar niet voor ons.. Als we weg willen gaan hebben we geen zin om een uur achter 2 parkieten aan te rennen die in lampen gaan zitten en op plekken waar je er niet bij kunt. En we gaan toch echt niet wachten tot zij een keer zin hebben om in de kooi te gaan zitten. Wij hebben parkieten aangeschaft, zij ons niet.. We proberen de omgeving zo leuk en uitdagend te maken als mogelijk (klimtoestel dat aan het plafond hangt bijvoorbeeld) maar er zitten grenzen aan.
We hebben ook een mopshond die het liefst heel de dag in het park wil lopen met ons en wil dat wij helemaal geen baan hebben en alle dagen thuis zijn, maarja.. het is niet anders..

Toch bedankt!


Cassy

Nou vanavond is het zover, Stevies eerste logeerpartijtje haha. We hebben van een lege plastic aquariumbak een mooi logeerhokje voor haar gemaakt, zie foto's. Mijn vriend werkt op een vogelopvang en heeft kunstig een zitstokje voor haar gemaakt. We hebben er ook 2 bakjes in gezet met voer en water. Ze staat nu in de gangkast, waar niet zo vaak voorbij gelopen wordt en waar ze lekker donker zit. Daar zit ze nu vanaf 6 uur, morgen ochtend, rond een uur of 10 mag ze er weer uit.

Charly, de andere parkiet, vind het wel best zo! Het is een hele tijd geleden sinds ik haar weer zo vrolijk heb horen sjielpen en is zich telkens heel relaxed aan het wassen boven op de kooi in de woonkamer.

We laten Stevie nu even een week elke avond van 18.00 tot 10.00 in haar bakje zitten. Eens kijken of het dan effect heeft.



Ayarea

In plaats van krant kun je er beter iets anders inleggen. De inkt is volgens mij niet erg goed voor parkietjes als ze er van gaan eten.

esmmar

Modern kranteninkt voldoet tegenwoordig aan allerlei strenge normen. Drukkers hebben het ook dagelijks aan hun handen.
De eisen zijn erg streng geworden.(ik heb bij een krantenbedrijf gewerkt ;)
Maar als je nog twijfelt dan kan je beter wit/ongebleekt papier neerleggen.

esmmar

Cassy probeert nav de PM die ik haar stuurde of haar parkiet van broedsheid afkomt.
Dit is de info die ik lekker surfend op parkieten- & kromsnavelsites vond en waarbij ik aan Stevie, de broedse parkiet van Cassy dacht.

Veel kromsnavels hebben bepaalde periodes in een jaar waarin ze broeds zijn, bij andere kromsnavels merkt de eigenaar niet eens dat ze broeds zijn of worden en weer andere kromsnavels worden helemaal niet broeds. Het kan inderdaad vaak heel vervelend zijn voor eigenaren als hun kromsnavel lang broeds blijft of bijna het gehele jaar door continu broeds is. En er is inderdaad weinig aan doen omdat het hormonen zijn die de boel regelen. Maar hormonen worden op hun beurt weer geregeld door bepaalde factoren in omgeving en in het lichaam van het dier. Door deze factoren, waar mogelijk, aan te passen of te veranderen is het vaak mogelijk een pop de minste stimulans te geven zodat ze niet of kort in een broedse periode komt. Factoren die invloed hebben om de hormoonhuishouding van kromsnavels zijn o.a.:

lichtlengte
voeding
temperatuur
We gaan hieronder wat dieper in op de verschillende factoren die hierboven genoemd zijn.

1.    Lichtlengte

Het langer licht blijven, en dus een langere daglengte heeft een gunstige invloed op de hormoonhuishouding van kromsnavels. Veel kromsnavels komen daarom vooral in het voorjaar in broedstemming. Dit is een factor die je gemakkelijk kan aanpassen om uw kromsnavel juist niet te stimuleren tot broeden. Zorg ervoor dat u de daglengte verkort door de kromsnavel eerder in het donker te brengen en 's morgens langer in het donker te laten zitten. Plaats de kromsnavel in een donkere kamer in de avond rond een uur of 20.00 uur en haal hem daar de volgende ochtend rond 8.00 uur weer weg. Zorg ervoor dat het echt donker is in de kamer waar u uw kromsnavel plaatst en dat hij niet gestoord wordt. Indien u een grote kooi heeft en het onhandig is om hem dagelijks te verplaatsen, kunt u een kleinere kooi aanschaffen die u in de 'slaapkamer' van de kromsnavel laat staan en waar u hem elke avond in plaatst. Een zitstok is in principe voldoende, daar de kromsnavel in het donker slaapt en niet eet of drinkt.

2.    Voeding

Een overmaat aan verschillende voedingssoorten is voor kromsnavels een teken dat het een goede tijd is om jongen groot te brengen. Er is immers voldoende voeding om het hele gezin te voeden en in leven te houden. Dit is dus een andere factor die je kan aanpassen. Geef je kromsnavel minder te eten indien u hem in overmaat voert. Zorg er natuurlijk voor dat de kromsnavel dagelijks een volledige voeding krijgt! Minder eten betekent niet dat je eenzijdig moet gaan voeren!

3.    Temperatuur

De meeste kromsnavels hebben een voorkeur voor warmere temperaturen als het om broeden gaat. Dit is natuurlijk veel gunstiger voor de jongen. Maar in de natuur koelt het in de avond vaak sterk af in vergelijking met de temperatuur overdag. Probeer dit ook na te bootsen in uw huis. Plaats uw kromsnavel daarom bij voorkeur in de avond vroeg in het donker, maar ook op een koelere plek. Natuurlijk wordt hier niet mee bedoeld dat u uw kromsnavel buiten neerzet. Maar een bijkeuken, kamer of garage waar de temperatuur. rond de 10 graden ligt is goede optie. Laat aub niet de verwarming in de avond met opzet hoger staan voor de kromsnavel, die heeft dat helemaal niet nodig en zoals u net al heeft kunnen lezen is het juist veel fijner voor hem om een verschil in dag en nachttemperatuur te hebben.

Bovenstaande factoren hebben dus invloed op de broedsheid van de kromsnavel. En je hebt net kunnen lezen dat je daarom deze factoren het beste kunt ontwijken of kunt aanpassen om te proberen de kromsnavel zo kort mogelijk broeds te laten wezen. Maar naast het werken met bovenstaande factoren is afleiding een andere belangrijke factor. Probeer de kromsnavel zo af te leiden dat ze niet meer aan broeden denkt, of daar geen tijd meer voor heeft. Een aantal manier van afleiding kunnen zijn:

-
nieuw speelgoed aanbieden
-
kooi herinrichten
-
kooi op andere plek zetten
-
kromsnavel mee naar buiten nemen en naar nieuwe plekken
   

Cassy

Een half uurtje geleden om 10.00 is ze weer uit de bak gegaan. Wat zie ik: heeft ze een eitje in de bak gelegd! Haha, het is een eigenwijs beestje. Maar de aanhouder wint, vanavond gaat ze weer terug in de bak.

esmmar


Cassy

Is het hier trouwens de bedoeling dat ik mijn foto's in een bijlage zet? Ik zie iedereen dat doen in andere topics?

Wouter

Citaat van: Cassy op april 10, 2012, 10:37:15
Is het hier trouwens de bedoeling dat ik mijn foto's in een bijlage zet? Ik zie iedereen dat doen in andere topics?

Neehoor, zoals jij het gedaan hebt is het ook prima! ;)

Cassy

Citaat van: Ayarea op april 10, 2012, 07:18:18
In plaats van krant kun je er beter iets anders inleggen. De inkt is volgens mij niet erg goed voor parkietjes als ze er van gaan eten.

hier trouwens even de vriend van cassy die hier met watjes in zijn oren af en toe meeleest haha

krantenpapier is minder schadelijk voor een parkiet dan het "gebleekte" witte printerpapier wat sommige mensen soms aanraden. bij ons op de vogelopvang krijg je de doodstraf als je wit papier bij dieren in het verblijf legt.

Wouter

Citaat van: Cassy op april 10, 2012, 17:38:32
hier trouwens even de vriend van cassy die hier met watjes in zijn oren af en toe meeleest haha

krantenpapier is minder schadelijk voor een parkiet dan het "gebleekte" witte printerpapier wat sommige mensen soms aanraden. bij ons op de vogelopvang krijg je de doodstraf als je wit papier bij dieren in het verblijf legt.

Het klopt dat krantenpapier tegenwoordig minder giftig is dan voorheen. Gezond is het echter nog altijd niet. Mocht je parkiet dus continue aan de kranten knagen, dan is het wellicht een idee om over een alternatief na te denken.

Ayarea

Citaat van: Cassy op april 10, 2012, 17:38:32
hier trouwens even de vriend van cassy die hier met watjes in zijn oren af en toe meeleest haha

krantenpapier is minder schadelijk voor een parkiet dan het "gebleekte" witte printerpapier wat sommige mensen soms aanraden. bij ons op de vogelopvang krijg je de doodstraf als je wit papier bij dieren in het verblijf legt.

Ik zat meer aan beukensnippers, schelpenzand, maiskorrels te denken, niet papier :).

Cassy

Ja we zouden eventueel wel beukensnippers er in kunnen leggen, maar ja dan blijft misschien dat stokje niet staan. Ach voor die paar dagen, dan zal de schade wel meevallen denken we. Erg actief is ze toch niet in het donker.

daniel :D


esmmar

Hoe was het gedrag van Stevie verder vandaag? Nog steeds zo snippig?