slagpennen in 1 keer eruit overnacht!!

Gestart door emss, april 01, 2012, 01:03:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

emss

Vandaag ben ik erg geschrokken van onze Missy. Ze fladderde vanmorgen vroeg hevig door de kooi terwijl het nog donker was en omdat ik wakker werdt heb ik haar even eruit gehaald om haar te kalmeren (nog steeds donker). Ik dacht dat ze ergens van geschrokken was en niets kon zien in het donker.

Vanmorgen vroeg mijn vriend of ik haar gekortwiekt had! Ze bleek namelijk al haar slagpennen kwijt te zijn!!!!
Onder in de kooi lagen de veren, zonder bloed aan de pennen en ik weet niet wat er aan de hand is met haar :(

Ze reageerd verder volkomen normaal en is bijna door de rui heen. Ze had namelijk nog wat nieuwe veertjes op dr koppie zitten.

Vanavond bemerkte ik dat ze ook rond haar oogjes wat veertjes mist (misschien gekrabt?).



Zou het verenmijt kunnen zijn of kruipersziekte??
Ze is ongeveer 2 a 3 jaar.

wfvn

#1
Heel typisch.

Ik heb mij vandaag geregistreerd om dezelfde reden.
Onze parkiet is wat minder oud; vorig kalenderjaar gekocht. Ze wordt bijna 1 jaar. De streepjes op het voorhoofd is ze al een flinke tijd kwijt. Vliegen kon ze ook uitstekend

Eergisteren was ze ineens de 2 staartpennen kwijt
Gisteren lagen alle slagpennen op de bodem van de kooi. Vliegen is er nu niet meer bij.

Ik heb dus een jongere vogel maar zeker geen echt 'jonkie' meer.

De rui was ze eigenlijk al doorheen; enkele weken terug heeft ze met stoppels op de kop gezeten
Rond de oogjes heb ik nog niets gezien.

emss

Ja dat klinkt bekend. Ik maak me zorgen om de kleine want ze is nu ook vrij stilletjes en ziet er slordig uit omdat ze rondom dr oogjes een paar veertjes mist.

Heb je enig idee wat het kan zijn ?

wfvn

#3
Ik niet helaas. Ik heb al heel wat parkieten gehad maar nooit een ziekte (dat ik weet in ieder geval op misschien wat 'griepjes' na met niezen en diaree maar nooit van dit vreemde verenverlies)

maar ik zie ineens meer opmerkelijke berichten

http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,28127.0.html

en hoewel het natuurlijk een specifieke datum is, denk ik niet dat dit allemaal mislukte 1-april-grappen zijn. De mijne is dat in ieder geval niet.  :-\

Loeky

Zou je een duidelijke foto kunnen maken van je parkiet?
Dan kunnen kenners beoordelen wat er aan de hand is.

Ik zou ook morgen even de vogelarts bellen en vragen
wat er aan de hand kan zijn.

Sterkte!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

wfvn

Ik heb onze vogel nog eens goed bekeken.

Ik heb er hoop op dat er toch weinig aan de hand is. Wel typisch dat 2 lange staartveren en ook een paar slagpennen van het uiteinde van de vleugels tegelijk eruit zijn.

Maar....

Toen we hem kregen heb ik de slagpennen halverwege afgeknipt op de buitenste 3 na. Ik heb dit gedaan om hem gemakkelijker tam te maken. Een parkiet daarvoor is door de dierenwinkel geknipt maar dat was gewoon alle slagpennen eraf waarna het beest enorm lang niet heeft kunnen vliegen. Pas toen de buitenste 3 pennen aangegroeid waren kon het diertje weer vliegen. Ik vond dat toch wel héél erg sneu vandaar dat ik de huidige parkiet niet volledig 'invalide' gemaakt heb maar alleen wat beperkt zodat vliegen nog altijd mogelijk was maar met meer moeite zodat we haar gemakkelijk te pakken konden krijgen als ze het wel op een vliegen zou zetten omdat ze sneller moe is.

Een tijdje geleden heeft ze wat van die geknipte pennen verloren, waar nieuwe pennen voor in de plaats gekomen zijn.
Zojuist heb ik vleugels maar eens goed bekeken. De binnenste slagpennen (de nieuwe veren) zitten er nog. Meer naar buiten zitten nog wat afgeknipte pennen. Daarnaast missen nu dus de 3 oude slagpennen die ik met rust gelaten heb. Bij één vleugel is wel duidelijk de groei van een nieuwe slagpen te zien; het vlies zit er nog omheen. Ik hoop dus dat het gewoon de rui is maar dat ze niet meer kan vliegen omdat ze zit met een paar nieuwe, nog niet volgroeide slagpennen aan de binnenkant, daarnaast de afgenkipte slagpennen en aan het uiteinde dus de 3 slagpennen die ze nu verloren is. Dan blijft er natuurlijk weinig meer over om te vliegen.

Bij de staart kan ik helaas nog geen nieuwe pennen ontdekken.

Dit is het tweede vrouwtje wat we hebben. Ik vond de staart wat kort van deze parkiet (centimeter of 2 à 3 tekort voor wat ik gewend ben van mannetjes) maar dat zou wellicht kunnen komen doordat het een vrouwtje is?

Loeky

Oh, dat is een heel ander verhaal. Kortwieken is echt niet nodig om een parkiet tam te krijgen.
Als een parkiet moe is of honger heeft gaat hij/zij vanzelf weer in de kooi 's avonds of je lokt
hem/haar met gierst. In het uiterste geval pak je hem/haar heel snel als het donker is met
je hand en dan doe je hem/haar in de kooi.

Mijn advies: Laat het maar weer aangroeien en knip er niet meer aan. Het zou zonde zijn als
hij/zij niet meer kan vliegen.

Succes!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

emss

Ik zal straks eens een paar foto's proberen te maken van dr oogjes en vleugeltjes. Er zijn geen nieuwe veren aanwezig.

simon86

Mijn parkietje lijkt inderdaad ook zoiets te hebben!
Ze is eerst kaal geworden, bovenop haar kopje en rond dr ogen.

Ze ging ook steeds slechter vliegen en is inderdaad al 1 slagpen kwijt en de andere lijkt ook al korter te zijn..

Kleintjes

Citaat van: simon86 op april 01, 2012, 19:43:45
Ze ging ook steeds slechter vliegen en is inderdaad al 1 slagpen kwijt en de andere lijkt ook al korter te zijn..
Parkieten hebben meer dan 2 slagpennen. Alle lange pennen in de 'onrderste rij' van de vleugel zijn slagpennen.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

emss





Dit is dus missy. Ze wilde niet echt stilzitten dus een foto was lastig te maken.
Ik zag dat ze ook aan de dunne is trouwens...
Zoals op de foto te zien is, zitten de veren er nog wel! Ze leek kaal omdat het om haar oogjes nat was. Haar slagpennen zijn echt allemaal weg.


Kleintjes

Stekeltjes horen bij de rui, hoewel 't op de foto's er meer naar uitzit dat ze met 't water gespetterd heeft.

Diarree kan komen door ziekte, mar ook verkeerde voeding of te veel groenvoer.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Moppers

Enkele korte reacties om aan te vullen:

Een normale parkiet die niet in de rui is heeft aan elke vleugel 7 pennen.

Staartlengte is volledig onafhankelijk van geslacht.

Ik vind de foto's van haar koppie nog wel mee vallen. Ik zou het in ieder geval niet classificeren als 'zeer heftige rui', aangezien ik geen kale plekjes zie.

Sommige parkietjes reageren lichamelijk wat heftiger op de rui dan anderen. Eigenlijk vergelijkbaar met vrouwen en menstruatie, de een blijft liever een week in bed en de ander merkt er eigenlijk niks van. Sommige parkietjes kunnen enkele dagen wat dunnere poep hebben door de rui. Is dat na 2 a 3 dagen echter niet over, dan zou ik de parkiet in kwestie toch even na laten kijken.