Topic gesplitst: Rui?

Gestart door kleinechar, maart 31, 2012, 11:21:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kleinechar

Zijn die pennen op het hoofdje een aanduiding dat de parkiet in de rui zit? Mijn parkietje heeft namelijk veel nieuwe pennen op z'n hoofdje, maar verliest niet héél veel veren. Zit hij dan wel of niet in de rui?

Topic gesplitst, titel aangepast.

Parkieten-Freak

In de pennen zitten de nieuwe veertjes. :)
Je parkiet heeft de eerste fase van de rui dus achter de rug.


AnneParkiet

Even een vraagje over de pennen op het hoofdje, komen dan de zwarte streepjes door of verdwijnen die?

Sara

Op het voorhoofd van de parkiet en de kuif verdwijnen de streepjes na de eerste rui.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Pixelsan

Mooi optijd dit topic ;-)
Mijn parkiet heeft nu ook een paar weken van die stekels op zijn koppie en is duidelijk in de rui. Ik ging hier zoeken hoe het verloop van de rui is en of er extra dingen voor nodig zijn....

wfvn

Citaat van: Pixelsan op april 04, 2012, 19:56:52
Mooi optijd dit topic ;-)
Mijn parkiet heeft nu ook een paar weken van die stekels op zijn koppie en is duidelijk in de rui. Ik ging hier zoeken hoe het verloop van de rui is en of er extra dingen voor nodig zijn....
Hoewel ik al aardig wat parkietjes gehad heb, wil ik mezelf niet een regelrechte expert noemen.

Wat een parkietje in ieder geval wel goed kan gebruiken is een beetje rust (ontzie het diertje). Ze zijn dan vaak wat sikkeneurig. En als je genoeg vertrouwen hebt gewonnen bij ze om ze op het koppie te mogen kroelen, daar willen ze dan vaak ook niets van weten.

Of ze nog iets van voeding nodig hebben? Geen idee.

esmmar

een paar keer eikrachtvoer per week doet ze wel goed in de rui. Ze hebben toch wat extra's nodig.
Ook deze week variatie in groenvoer blijven aanbieden. Je kunt voor de zekerheid ook roosvice (gele dop) aanbieden in het drinkwater. Wel opletten dat je goed blijft vervangen met regelmatig nieuw water.

Pixelsan

Ik merk qua gedrag niet zo veel verschil eigenlijk.... Hij lijkt zelfs iets meer op ons gericht.
Roosvicee zal ik morgen halen, kijken of ie dat lust. Groenten en fruit geeft ie tot nu toe niks om....alles gaat verlept weer de kooi uit, hij eet het niet.

esmmar

leg je de groente en fruit op de bodem? Of hang je het dicht bij een zitplekje?
Bij mijn vogels werkt het goed als ik het met een knijper op hang. Krulandijvie, witlof en courgette zijn hier populair. Vandaag probeer ik kiwi (ik hoop dat de zaadjes van de kiwi aantrekkingskracht hebben....) want fruit lukt hier ook niet zo goed.

Pixelsan

Ik doe het in een bakje naast een zitplek. Bolletjes trosgierst weet ie wel te waarderen daarin, de rest (druifje, stukje appel, sla etc) kiept ie eruit of negeert ie....

Pixelsan

Hoelang blijf je die stekels op het koppie zien?
Het verbaasd me dat ie nog niet kaal is, hij blijft veren en dons verliezen... ( maar is verder prima in orde)