thee

Gestart door marquancez, maart 26, 2012, 22:33:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

marquancez

Hoi ik zag ergens op dit forum staan dat je grasparkiet kruiden thee mag.
Maar mag hij ook andere thee of niet? Zoals fruit thee?

Parkieten-Freak

Niet elke kruidenthee is geschikt voor parkieten. Sommige kruidenmengsels bevatten sterk werkzame stoffen en zijn ongeschikt voor vogels.
Kamillethee of rooibosthee zijn geschikt.
Sennethee, ontbijtthee of sterrenmixthee zijn dat absoluut niet.
Fruitthee lijkt me helemaal geen probleem.


Kleintjes

Uiteraard zonder melk en suiker.
Dat is dan weer niet goed voor ze :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

marquancez

Citaat van: Kleintjes op maart 26, 2012, 23:03:21
Uiteraard zonder melk en suiker.
Dat is dan weer niet goed voor ze :)
ja dat begrijp ik :P maar frambozen thee kan dus wel?

Kleintjes

Citaat van: Parkieten-Freak op maart 26, 2012, 22:56:33
Niet elke kruidenthee is geschikt voor parkieten. Sommige kruidenmengsels bevatten sterk werkzame stoffen en zijn ongeschikt voor vogels.
Kamillethee of rooibosthee zijn geschikt.
Sennethee, ontbijtthee of sterrenmixthee zijn dat absoluut niet.
Fruitthee lijkt me helemaal geen probleem.

Lijkt me wel.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

esmmar

Als het zwarte thee met een smaakje is dan lijkt het mij minder geschikt.
Kijk even wat er precies op de verpakking staat. Dat er geen thenine, het oppeppende stofje, in zit.

Moppers

Alle zwarte thee lijkt mij ongeschikt, fruitthee valt daar 9 van de 10 keer onder. Dat is meestal namelijk zwarte thee met aroma of met stukjes fruit.
Bij de ingrediënten hoeft niet per se vermeld te staan dat er theïne of caffeïne in zit, aangezien dit van nature voor komt in zwarte thee. Staat er bij de ingrediënten dus 'zwarte thee', dan zou ik het niet geven.

hillie

Nou hier zijn erg gek op thee.
Als wij thee drinken dan wil het mannetje er gelijk uit, als die in de kooi zit.
En anders is die niet bij de theemokken weg te slaan.

marquancez

Ik heb vandaag in de winkel gekeken bij de thee en er stond bij ingrediënten thee bedoelen ze daar thenine mee?

esmmar

ja, dit zou ik dus niet geven. Rooibos lijkt me dan beter.

Kleintjes

Thee is 't ingredient thee, de blaadjes dus. Daar zit theine in.
Groene thee is beter, die heeft dat niet / veeeeeeel minder, of rooibos.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

marquancez

dus groene thee is het beste?

Parkieten-Freak

Citaat van: marquancez op maart 29, 2012, 23:10:16
dus groene thee is het beste?

Groene thee is niet persé het beste maar het is wel gezonder dan zwarte thee. Groene thee bevat veel krachtige antioxidanten en het is goed voor het immuunsysteem.

Als je thee geeft aan vogels, geef dan bij voorkeur kamillethee, rooibosthee of groene thee.
Laatstgenoemde theesoort bevat wel wat coffeine maar aangezien vogels niet zo veel drinken, lijkt me dat geen groot probleem.

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn parkiet ook wel eens een paar druppeltjes zwarte thee drinkt. Hij vindt het echt heel erg lekker.  ;)


grasparkietjes

Afgekoelde thee

Misschien niet wat je had verwacht, en toch: ook voor parkieten is thee gezond. Natuurlijk mag er dan geen suiker of honing worden in gedaan. Hieronder zie je een kort lijstje van theesoorten en hun effect. Geef de thee nooit te straf: volg de aanwijzingen op de verpakking en verdun de thee dan tot minstens de helft.

Soorten thee en hun effect:
Kamille - Weerstand, bij ontstekingen
Venkel - Verbetering van de spijsvertering
Salie - Bij diarree
Brandnetel - Zuivering en vitaliteit
Anijs - Verstopping
Zwarte thee - Bij stress en voor verbetering van de bloedsomloop
Tijm - Als ondersteuning bij een behandeling tegen een schimmelinfectie

Opgelet! Dit dient enkel als een extra ondersteuning, en niet als enige behandeling!

Voorzie ook altijd een apart bakje vers water.

Bron: http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/73366-de-grasparkiet-en-zijn-voeding.html

karin v h

Dit is helemaal nieuw voor mij.
Geven jullie dat dan ipv drinkwater maar ik neem aan dat jullie dat maar een uurtje in het drinkwater laten zitten of de hele dag? Ik verschoon 2 x per dag hun water tenzij er poepjes in zitten of als het erg warm is. Maar thee laat je er niet zolang inzitten denk ik?

ParkietHaarlem

@ Hillie. Die van mij is niet weg te slaan van de koffie! ;)


@ Grasparkietjes. Bedankt voor de informatie!

Kleintjes

@ Karin: er staat dat er ook gewoon drinkwater aanwezig dient te zijn.

@ ParkietHaarlem: Koffie lijkt me niet echt aan te raden. Zitten geheel andere stoffen in.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

grasparkietjes

Graag gedaan! Alleen wil ik jullie wel erop attenderen dat koffie heel slecht voor ze zijn. Het laat hun hartje sneller kloppen, zoals met chocolade wat ze dan ook absoluut niet mogen eten.

Voor de goede orde is thee geen alternatief voor water, dus die dient er apart bij te staan...


karin v h

Maar mijn vraag was eigenlijk hoelang laten jullie het in de kooi hangen, ik denk dat ik dit niet duidelijk gesteld had. Ik begrijp dat ze water moeten hebben want ook niet ieder parkietje zal het drinken en het is geen vervanging!

grasparkietjes

@Karin: 1 a 2 uurtjes laten staan vind ik nog wel kunnen, maar langer zou ik niet doen. Sommige parkietjes vinden het heerlijk, andere laten het weer aan de kant staan. Het is maar net of ze het accepteren ja of nee.

@ParkietHaarlem: Absoluut verboden wegens dodelijk zijn avocado, tabak, rabarber, chocolade, cola, KOFFIE en alcohol. Ook alcohol in ontsmettingsmiddelen wordt opgenomen: niet gebruiken dus!