Wat eet jonge babyparkiet en wat nu te doen? Urgent!

Gestart door Manja, maart 25, 2012, 12:57:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Manja

Ik heb een urgente vraag: heb een nestje babyparkietjes, waarvan de eerste rond 3 maart uit het ei is gekropen. In het totaal waren er 5 babys. Drie van de zijn al best groot, en vliegen/vallen al af en toe uit het broedhok. Sinds twee dagen is er een kleine grote durfal die al veel tijd buiten het broedhok doorbrengt en dan volop door zowel mama als papa gevoerd wordt. Vanochtend gingen de andere 4 nog goed, nu zijn er twee van de parkietjes uit het broedhok overleden, 1 kleine en 1 grote. Mijn vermoeden is dat mama en papa zo druk zijn met ons durfalletje dat ze vergeten dat er nog vier parkietjes zijn die eten nodig hebben. Dus nu de twee dode uit het hokje gehaald en durfal weer in het hokje gezet zodat de ouders daar weer gaan voeden.

Mijn vraag, is het nu slim om de natuur zijn beloop te laten, om gewoon regelmatig durfal terug in broedhok te zetten of is het slimmer om durfal apart in hokje te zetten zodat mama goed voor resterende twee babys kan zorgen. In principe was mijn plan om ze pas weg te halen als ze echt een week zelfstandig eten, en eerder niet. Maar goed, nieuwe hokje staat wel klaar dus als het niet anders is dan doe ik dat. Ik denk dat deze parkiet nog opfokvoer moet hebben? Of zou hij al zaadjes kunnen eten? Nu is het zondag en kan ik geen opfokvoer gaan halen. Ook woon ik in frankrijk dus op zoek naar een parkietenliefhebber in de buurt die opfokvoer zou kunnen lenen gaat ook niet lukken.

Vroeger heeft mijn moeder parkietjes wel eens groot gebracht op voorgekauwde zaadjes, die zij dan eerst voorkauwde en vervolgens vanuit haar mond aan het parkietje gaf. Iemand hier ervaring mee?
Wat we in huis hebben aan voer is: eiervoer, complete granen mix van goed merk, gierststrengen.

Wie oh wie heeft een slim goed of ander creatief idee wat nu te doen?

Dailychoicebot

Misschien gewoon baby parkieten voer kopen?
Dat hebben ze bij vrijwel elke dieren winkel

esmmar

eiervoer dat redelijk vochtig is en dat je iedere paar uur vervangt. En ook trosgierst omdat het makkelijk pelbaar is, hoog vetgehalte heeft. Ook kan je van je gewone mengels de kleine zaden wellen, dan worden ze zacht. Hoger suiker gehalte en gemakkelijk pelbaar/verteerbaar. Ik neem aan dat je vogels al wel iets zelf eten? Anders moet je een papje hiervan maken en voeren.
Let steeds heel goed op. Alles hierboven vermeld moet je echt iedere paar uur verversen anders krijg je schimmels /bact etc en wordt je vogeltje ziek.

Pixelsan

De eerste post was van 25 maart, ik denk dat ie zijn tips ondertussen ergens anders vandaan heeft moeten halen.....

Parkieten-Freak