waarom eet mijn parkiet van het kaarsvet?

Gestart door anouschka, maart 24, 2012, 09:04:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

anouschka

Mijn parkiet gaat steeds naar de kaarsen(die uit zijn) en eet daarvan. Uiteraard stuur ik haar weg, of haal de kaarsen weg. Maar mijn vraag is waarom doet ze dat? Komt ze iets te kort? Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Sara

Ik heb hier ook al gemerkt dat sommige parkieten erg graag aan kaarsenvet knabbelen. Ik weet ook niet waarom ze dit zo graag 'lusten', maar er mag zeker niet van gegeten worden. Zoals je zegt, de kaarsen moeten uit de kamer als de parkietjes los zijn.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Geertje

Waarschijnlijk gewoon omdat hij de kans kreeg.

De meest gebruikte grondstoffen voor het kaarsenmateriaal zijn stearine en paraffine. Veelal wordt aan paraffine een deel stearine toegevoegd (5-25%) om een betere weerstand tegen druipen en een verhoogde vormvastheid te verkrijgen.

Stearine, een mengsel van stearinezuur (octadecaanzuur) en palmitinezuur (hexadecaanzuur), wordt bereid uit dierlijke vetten, plantaardige oliën en vistraan.
Paraffine wordt verkregen bij de zuivering van ruwe aardolie.

Sommige kaarsen zijn gemaakt van bijenwas. Bijenwas is een natuurproduct dat gevormd en afgescheiden is door bijen.

Echt veel kwaad voor de gezondheid kan het niet, zolang de kaars niet nog heet was en het gaat om een heel kleine hoeveelheid. Maar ik zou de kaarsen inderdaad weghalen.

Brandende kaarsen, geurkaasjes, olielampjes en wierook vervuilen overigens de omgevingslucht van de vogel. Houdt het zo ver mogelijk uit de buurt van de vogel en ventileer goed na gebruik. Dagelijks een kaars branden is al snel te veel, zeker voor kleine vogels als grasparkieten.
Ook met potpourri, eterische olieen, parfum en allerlei soorten luchtverfrissers kun je het best heel voorzichtig omspringen in de nabijheid van vogels.